Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Startrail zaterdag op zondag (27-28 oktober)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Startrail zaterdag op zondag (27-28 oktober)

Allen,

Afgelopen zaterdag heb ik lekker staan fotograferen en heb voor het eerst een startrail staan schieten. De foto's zijn met de volgende instelling genomen:
    Focal length: 18mm
    F number: 11
    exposure time: 30 seconds
    ISO: 1000

Met een Nikon D7000

Ik heb 92 opnamen en op elkaar gestapeld in Photoshop.

Het resultaat:

(Klik voor grote versie)

Opmerkingen: ik zie zelf duidelijk dat er ruimtes tussen strepen zitten. Hoe kan ik dit voorkomen of verhelpen? Er zit minder dan 5 seconden tussen de foto's, blijkbaar teveel. Ook merk ik dat ik hot pixels heb. Hoe kan dit voorkomen? Ook zie ik dat de staarten opeens verspringen. Blijkbaar heb ik het statief aangeraakt of stond er een windje. Al met al ben ik best tevreden .

Graag ontvang ik jullie mening!
    Last bewerkt door zwik; 31-10-12, 13:43.
    Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Ik vind de foto leuk,ben er zelf ook mee bezig gewees,maar het wil nog niet helemaal lukken,ga idd ook diverse foto's maken en deze stapelen,maar kan ook gewoon de lens opengooien voor een paar uur,maar dan zit ik met de iso te rommelen en is de foto overbelicht ,nog veel te leren dus

mvg Chris

Commentaar

Dit is toch zeker een prima opname, de combinatie van het landschap met de sterren werkt heel mooi. Zorg altijd dat je een heel stabiele opstelling hebt, daarmee voorkom je dat je lijnen onregelmatig worden. De onderbrekingen tussen je opnames zijn wat lastiger, elke pauze is wel 17% van je opnameduur dus dat ga je zeker terugzien. Met Photoshop kan je dit nog wel verhelpen hoor, al is het niet heel eenvoudig.
      Je kan een kopie van de sterrenlaag maken en die een tikje roteren met het draaipunt op de hemelpool, en dan weer samenvoegen. Daarmee vul je de gaatjes op.

Hotpixels kan je verhelpen door darks te schieten.
      Het kan best zijn dat je daarna nog steeds wat puntjes blijft houden, van geostationaire satellieten ;-)
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Bedankt voor de reacties! Ik zal deze inderdaad meenemen in m'n volgende poging.

Is het ook zo dat je niet alleen de het noordelijke deel (poolster/Polaris) maar ook het zuidelijke deel erop kan krijgen (zuiderkruis)? Dan is draaien onmogelijk omdat de lijnen elkaar dan niet aanvullen maar uitsmeren?
        Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

Het voordeel van losse opnames is dat je snel kan zien of de eerste foto lukt . Korte inleiding:
          Diafragma zo laag mogelijk, heb ik zelf ook niet gedaan overigens, want dan vang je het meeste licht. Denk aan F2.8 - F5.6, proberer zeker niet hoger te gaan. Daarna iso op 200 ofzo en dan schieten voor een een seconde of 30. Bekijk wat je hebt . Is het te donker? ISO omhoog tot het licht genoeg is. Is het te licht? Sluitertijd korter. En zet je camera op manual zodat je geen tijd kwijt bent met autofocussen. Dan is het alleen nog een kwestie van stapelen en eventueel andere aanpassingen in je favoriete fotobewerkingsprogramma.
          Last bewerkt door patrickduis; 01-11-12, 20:16. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Met een extreme groothoek zal deze truuk niet werken, voor jouw opname nog wel.
            De meeste startrail opnames blijven meestal toch wel in de buurt van een hemelpool om de mooie gebogen lijnen te vangen.

Commentaar

Vanavond ben ik weer op pad geweest, helaas kwamen er toch wat wolken opzetten welke eruit zagen alsof het niet binnen een half uur zou zijn opgelost. Toch heb ik een 32 tal foto's weten te schieten, ongeveer 15 minuten, en heb deze zojuist op elkaar gestapeld.

Het resultaat van de staarten is al een stuk beter, niet naar de wolkenbrij gekeken. Zie hier het resultaat

(klik voor groter)

Graag hoor ik weer jullie mening .

Commentaar

Hoi

Ik zat ff te lezen bij je,maar een vriend van mij is fotograaf,hij heeft mij op mijn hart gedrukt dat het allerlaatste wat je bij gaat stellen de iSO dus ik speel met de sluitertijd het diafragma en als het dan echt niet anders kan mijn iso (ivm ruis!!)
                Ik kan het mis hebben hoor maar vind je resultaten wel leuk om te zien,ben er zelf ook mee bezit,maar vind de sony nex5 tot op heden nog het beste beeld geven,alleen kan ik die niet aansturen met de pc,dus iedere keer afdrukken.......pfffff
                Komt van zelf wel weer eens goed..

mvg C

Commentaar

Ik ben het helemaal met je eens. Een voordeel wanneer je gaat stacken en je hebt wel een hogere ISO gebruikt dat de ruis minder wordt vanwege het stacken waardoor het wellicht iets minder uitmaakt. Wat voor beeld vind je mooi dan?

Commentaar

De wolken zijn eigenlijk een mooie toevoeging in de opname. Het is altijd mooier als je tevens iets van landschap en voorgrond in je opname vastlegt. Een tip is misschien om een aparte opname te maken van het landschap zodat je daar meer doortekening in krijgt. Je kan dan later een compositie samenstellen. Hier zie je wat mooie voorbeelden daarvan.

Commentaar

De hele formule is een berekening hoe lang(/iso/f-stop) je KAN belichten. Met dit driehoekje kun je spelen.
                      Het beste is je lens zo ver mogelijk open te zetten (tenzij je een onderwerp dicht bij de camera ook scherp in beeld wilt hebben) ,zo lang mogelijk belichten, en een daarbij passend hoog mogelijk iso-waarde.

Tuurlijk kan het bij f11, maar dan heb je alleen de helderste sterren. Als je meer dan dat wilt zien, zal je de uitersten van jouw locatie (skyglow) op moeten gaan zoeken.
                      Veel camera's hebben een interval timer, waarbij je een aantal opnamen in kunt voeren met daarbij de interval tussen de opnamen.

Deze opname is 320x30 seconden belicht op f2.8 en iso 12.800. Pauze van 1 seconde geloof ik.....
                      (ff op plaatje klikken)
                      Voeg bestanden toe
                      Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Gisteren opnieuw bezig geweest, maar door user error slechts drie kwartier kunnen schieten. Het is wel een stuk beter aan het worden .

(klik voor groter)

Ik heb nu geen onderbrekingen meer door anders te stacken in photoshop. Alle kritiek is wederom welkom .

Commentaar

zo gaaf hoor!!! al stukken beter

Commentaar

Werken...
                          X