Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerste dmk opname van jupiter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn eerste dmk opname van jupiter

Hoi,
    Zaterdagnacht na de nacht van de nacht een eerste poging gedaan op Jupiter met mijn zojuist aangeschafte DMK 21 camera met 618 chip.
    Ik liep uiteraard tegen beginners fouten aan , zoals het vergeten van de 2x barlow .
    Ik merkte wel dat de chip heel klein is en was blij dat de pooluitlijning goed was zodat hij mooi op de chip te zien bleef.
    Seeing was ruk en ik vond focussen een ware beproeving.
    Ik heb wel een moonlite focusser dus dat maakt het iets makkelijker toch is de scherpte niet goed in mijn ogen.
    Kan je beter een bahtinov masker gebruiken en scherpstellen op Io bv?

Bewerken is ook een verhaal appart en heb in registax de volgorde doorlopen en heb er zowaar een kleurenplaatje uit weten te slepen.
    Ik hield na het stapelen van de RGB opnamen een kleurschift van blauw aan de ene en groen aan de andere kant over.
    In PS heb ik dit weggepoetst maar dit moet volgens mij beter kunnen en zal wel liggen aan de verschillende mogelijkheden in dit programma.
    Wellicht weet een van jullie een goed tutorial op het net die ik kan bekijken/lezen?zou er blij mee zijn.

Ik vind het leuker om te doen dan als ik altijd gedacht had , ook de maan is een dankbaar onderwerp vind ik.
    bedankt voor eventuele tips
    groeten
    Frans
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter_28-10-2012-RGB2.jpg views: 1 grootte: 37,1 KB id: 1099369
    telescope : Takahashi Mewlon 210 , moonlite focusser , starlight xpress filterwiel , Celestron Ultima 2x Barlow
    Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
    Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

LINK
    Last bewerkt door Andre Abre Los Ojos; 29-10-12, 14:18.

Commentaar

> Kan je beter een bahtinov masker gebruiken en scherpstellen op Io bv?

Ik ken weinig mensen die een bathinov masker gebruiken bij scherpstellen voor planeten. Het lijkt me ook zeer onpraktisch omdat je vaak ook tussen kleurkanalen moet gaan scherpstellen, en de focus bovendien na verloop van tijd kan veranderen. Zoveel tijd heb je niet bij Jupiter. Je wordt er vanzelf handiger in. Heb je een motorfocuser overigens? Dat scheelt echt enorm.

In de nacht van zaterdag op zondag heb ik bij Bart Declercq opnames gemaakt van Jupiter, maar de seeing was zo slecht dat scherpstellen zeer moeilijk was (de opnames waren dan ook slecht; niet door gebrek aan scherpstellen, wel door de slechte seeing).

Voor een eerste opname onder waardeloze seeing lijkt het me prima toch?
      Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Hallo Frans. Ondanks de slechte seeing heb je m zeker mooi weten vast te leggen....
        Ik vind hem zeker niet slecht te noemen, en er is best veel op te zien. Je zal door meer opnames te maken alleen maar gaan verbeteren, Emil heeft het antwoord al gegeven mbt het Bhatinov masker...Verder is het een boeiend en spannend proces om de planeten met rgb-filters even vast weten te leggen, des te leuker het resultaat.
        Ik werk overigens zelf met de parfocale Baader filters en hoef of niet of een heel klein beetje bij te stellen bij verwisselen vd filters....dit in combi met mijn C9,25.

Las ik nou goed dat je geen Barlow hebt gebruikt??? Dat is niet te zien aan deze vergroting...De DMK618 in combi met een 2 x barlow moet ruim voldoende zijn , nu alleen nog een goede seeing

Commentaar

Origineel geplaatst door pieterbrands Bekijk bericht

Las ik nou goed dat je geen Barlow hebt gebruikt??? Dat is niet te zien aan deze vergroting...De DMK618 in combi met een 2 x barlow moet ruim voldoende zijn ,
          Ik moest nog wennen aan de opbouw van de set up en door de drang om snel te beginnen was ik de barlow vergeten.
          uiteraard heb ik hem daarna gauw geplaatst maar moest dus opnieuw scherpstellen.
          Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
          Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

Hey Frans... je kan nu nog terug... spul verkopen en gewoon lekker verder met deepsky... straks ga je het nog leuk vinden :lol:
            Maaruh... Bahttinov kan de kast in... die moonlight is super net als de DMK21-618. Aan je spullen ligt het niet... die zijn geweldig. De seeing was erg slechts het weekend hoor. Met de manieren van bewerken heb je nog wel wat googlen te doen. Gaat je vast en zeker lukken. Succes man!
            www.iseefar.nl

Commentaar

Uit interesse, waarom wordt een Bahtinov-masker niet toegepast of is een Bahtinov-masker niet geschikt voor maan- en planeetfotografie? Als je met een spiegelkijker werkt en een apochromatische barlow (oftewel geen of nauwelijks kleurfouten), en je filters dezelfde dikte hebben (oftewel parfocaal zijn), lijkt het mij makkelijker om even op een heldere ster scherp te stellen met een Bahtinov-masker om daarna de kijker op de maan of een planeet te richten. Zeker wanneer de seeing te wensen overlaat, lijkt scherpstellen mij op het planeetbeeld lastig. Wat zie ik over het hoofd?
              Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Origineel geplaatst door Maurice Toet Bekijk bericht
                Wat zie ik over het hoofd?
                Wel eens geprobeerd om Jupiter in beeld te krijgen op een brandpunt van 7500 mm op een beeldsensor van 640 x 480 pixels?
                200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Geen persoonlijke ervaring mee, maar met een GoTo-montering, goed uitgelijnde zoeker en eventueel flipmirror moet dat te doen zijn. Maar ik begrijp je punt: je zet met een lage vergroting Jupiter in beeld en gaat daarna pas de vergroting opvoeren met een Barlow. Ergo: je kunt niet meer uitwijken naar een ster om scherp te stellen en moet dat dus op Jupiter doen.
                  Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Nou, ik heb de Bahtinov methode wel op maantjes van Jupiter gebruikt hoor, al is het soms knap lastig als de felle planeet te dicht bij staat en zijn schijnsel overheerst. Maar zonder hulpmiddelen lukt het ook prima. Daarbij zet ik tijdelijk de gamma een stuk lager voor extra contrast op de planeetdetails. Je krijgt daar een 'oog' voor om door de ruis het optimum te vinden.
                    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

En niet vergeten dat de temperatuur de focus ook nogal kan veranderen (metalen delen die wat langer of korter worden). Daarnaast heb ik zelf een handmatig filterwiel, waar je elke keer toch weer een beetje kracht moet zetten om het wiel te draaien. Dat vertrouw ik dus ook niet helemaal voor het behoud van de focus.

Ik focus zelf dus bijna na elke filterwisseling opnieuw, en met een bathinov masker (en extreem heldere ster.. soms werk je op 12 meter brandpunt!) zou dat niet praktisch zijn. Met een goede motorfocuser - waarbij het beeld niet trilt door de focuser zelf - en oefening is het met een paar seconden gedaan. Dat kan door goed te kijken naar details op de planeet zelf, of wat makkelijker als er een maantje in beeld is. Voldoende hoge FPS en geen plotselinge haperingen zijn dan belangrijk voor directe feedback.
                      Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Werken...
                      X