Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter 28 oktober; GRS valt op in blauw licht

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter 28 oktober; GRS valt op in blauw licht

Beste Forumleden,

Ik heb deze ochtend 7 RGB setjes opgenomen. De seeing was redelijk, maar het eindresultaat is beduidend minder scherp dan mijn opnames van 23 september jl. De GRS en begeleider zijn goed te zien. Beiden hebben een wat fletse rode kleur en er lijkt ook wat detaillering zichtbaar in beide vlekken. De animatie laat zien dat de GRS vooral in blauw licht opvallend is. Ik vind het wel grappig dat de alom bekende grote rode vlek vooral in een andere golflengte opvalt.

Overigens vond ik het visuele beeld erg mooi. Ik had zelfs de indruk dat ik de NEB in kleur zag. Ik heb sinds kort alle reflecterende binnendelen (o.a. binnenzijde centrale baffle) van de Klevtsov beplakt met zwart plakvelours om het contrast te verhogen. De open tube is verder geisoleerd met radiatorfolie om tube currents tegen te gaan. Aan de achterzijde heb ik drie ventilatoren aangebracht (inclusief een Mauro da Lio baffle) die de warme grenslaag boven de spiegel moeten wegzuigen voor een stabieler beeld en dauwvorming moeten tegengaan. Desondanks had ik vanochtend last van ijskristalvorming op de corrector en hoofdspiegel. Dat kan de beeldkwaliteit wel nadelig hebben beïnvloed.

1.13 UT
    4x Powermate
    0,10"/pixel bij F37,8.
    Hoogte 58 graden
    Diameter 46,2”
    1500 frames RGB
    1/30s; 30fps

Beste groet, Ruud

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: REG_RGB1_geschaald_Jup0003 12-10-28 02-13-00_g5_b3_ap30.png views: 1 grootte: 205,0 KB id: 1099367
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AnimatieRGB_R_Jup0003 12-10-28 02-13-00_g5_b3_ap30.gif views: 1 grootte: 202,2 KB id: 1099368
    296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Mooie opname! De kleuren zijn ook mooi zacht!
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Heel mooie opnamen, met echt veel detail.
      Welke telescoop?

Gisteren avond en ook vannacht was de seeing erg slecht hier bij ons, maar ik heb toch enkele maanfoto's gemaakt.

Helpt het echt zoveel om je telescoop in te pakken?

Gr. Piet

Commentaar

Fraaie opnames, je moet toch geluk hebben met de seeing om er het beste uit te kunnen halen.
        Dat de rode vlek vooral met een roodfilter vrijwel wegvalt tegen de achtergrond is natuurlijk wel logisch.

Hoe lang doe je over een complete RGB set opnames?
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

maar het eindresultaat is beduidend minder scherp dan mijn opnames van 23 september
          Hallo Ruud,
          Heb je de ventilatoren misschien ook aan staan tijdens het opnemen? Dit zou natuurlijk een trilling kunnen veroorzaken.
          Verder zie ik het nut niet van isoleren van een open tube maar dat terzijde.

Commentaar

Toch nog heel erg fraai bewerkt en plenty details... Ik vind m erg mooi!
            www.iseefar.nl

Commentaar

Mooie foto van Jupiter.

Commentaar

Hele mooie!

Leuk he, dat verschil in details tussen de kleurkanalen? Dat viel mij ook op toen ik voor het eerst met filters werkte.
                200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Dank voor jullie reacties, opmerkingen en vragen.

@ pietberger De gebruikte apparatuur staat vermeld in de handtekening onderaan mijn bijdragen. Of het isoleren helpt moet de toekomst uitwijzen. Het isoleren is bedoeld om onderkoeling van de aluminium buis tegen te gaan, danwel uit te stellen. Voor zover ik het begrijp zal een onderkoelde buis de lucht aan de binnenzijde zodanig afkoelen dat deze koude lucht naar beneden zakt en zich daar (turbulent?) gaat mengen met de warme grenslaag boven de hoofdspiegel. Dit proces treedt vermoedelijk ook op wanneer de buis aan de bovenzijde open is, zoals bij mijn Klevtsov (vergelijbaar met Newtons).

@Neo Even voor mijn begrip: rode vlek is met een roodfilter helder waardoor de pixels richting wit gaan en het contrast met de (witte?) omgeving laag is. Rode vlek is met een blauwfilter zwak waardoor de pixels richting zwart gaan en het contrast met de (witte?) omgeving juist hoog is. Als ik snel werk duurt een RGB set 3,5 minuut. Ik moet voor elk filter apart scherpstellen. Ik begin met blauw want dat is het lastigste kanaal om op scherp te stellen. Het verschil met groen is ongeveer 0,1 mm. Tussen groen en rood zit ongeveer 0,2 mm. Ik maak gebruik van een gemotoriseerde JMI focuser zonder digitale uitlezing en gemotoriseerd SX filterwiel welke ik softwarematig bedien. Na een set heb ik even pauze en heb dan wat meer tijd om opnieuw op blauw scherp te stellen. Verder maak ik 2000 frames per kanaal met 30fps.

@Gerrit Ventilatoren staan aan. De trilling wordt gedempt, doordat de ventilatoren geplakt zijn op 4 strookjes tochtlint. De tochtlint zit geplakt op radiatorfolie (met gaten voor de luchtinlaat). Wanneer de telescoop omhoog gericht staat komt de radiatorfolie los van een ronde aluminium schijf (eveneens met gaten), omdat de folie alleen aan de rand is geplakt en in het midden geklemd zit onder de focuser. Daartussen zit dus zoiets als luchtvering. De aluminium schuif zit weer enigszins los van de vaste achterzijde van de buis. Een 4-trapsraket wat betreft demping. Het aan- en uitzetten van de ventilatoren had geen merkbaar effect op het dansende sterbeeld bij F/38, maar ik moet dat nog eens uittesten bij betere seeing. Dit was pas de eerste keer. Ook Jupiter bleef even goed op de chip staan bij F/38 tijdens aan- en uitzetten. Overigens past Jupiter er nog maar net op, want verticaal is mijn beeldveld slechts 48"! Zie mijn antwoord aan PietBerger voor het isoleren.

Groet, Ruud
                  296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Commentaar

Hoi Ruud, je uitleg over de kleurfilters en de GRS had ik niet beter kunnen verwoorden.

Scherpstellen per kleur zou ik ook moeten doen, maar beperk me tot optimale focus voor het roodkanaal wat doorgaans de beste scherpte heeft. Je kan dat kanaal desnoods nog als Luminance (R-RGB) gebruiken om te compenseren voor een mindere G en B. Scheelt je weer kostbare opnametijd ivm de snelle rotatie.

Jouw 3,5 minuut lijkt me aan de (te) lange kant voor deze beeldschaal. Dat zie je ook aan je RGB die aan de ene kant rossig en aan de andere kant koelblauw oogt. Ik maak wel eens animaties op f/20 (4 meter) waarbij de avi's om de 30 seconden worden genomen, en daarin zie je details per beeldje al opschuiven. Op jouw beeldschaal zal je dus al snel horizontale versmering van details krijgen als je 50 seconden per kanaal nodig hebt (1500 x 1/30 sec).

Kan je niet op 60 fps opnemen?
                    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Fraaie opname!
                      Blijf Jupiter vooral in de gaten houden. Je weet nooit of je iets nieuws ontdekt. Op 10 september 2012 was er nog een inslag van een onbekend object.
                      In dit recente persbericht van de NASA spreken beroepsastronomen lovende woorden over amateurs die steeds beter in staat zijn veranderingen in de atmosfeer van Jupiter te registreren.
                      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Beste Neo, scherpstellen per kanaal is echt een must voor mijn set-up. Als ik alleen scherp zou stellen op rood, dan is het blauw kanaal een warrige boel. Ik ben een beetje afgestapt van RRGB, omdat ik de scherpte dan wat onnatuurlijk ga vinden. Mogelijk ligt dat ook aan mijn RRGB methode. Dat de kleur aan beide zijden anders is klopt. Ik lijn RGB uit op een detail wat goed zichtbaar is in R, G, en B. Ligt dat detail toevallig in het midden dan moet ik inderdaad enkele pixels verschuiven. Het probleem is volgens mij dat de bolvorm er voor zorgt dat details naar de rand toe minder verschuiving nodig hebben dan het midden. Ik zou niet weten hoe dat op te lossen. De uiterste rand lijn ik apart uit om gekleurde randen te voorkomen. Beide RGB beelden voeg ik daarna weer samen. Het is aan te raden om Jupiter zo te positioneren op de chip dat er alleen een horizontale (danwel verticale) verschuiving kan optreden; maw. equatoriale banden horizontaal in beeld. Bijkomend voordeel in mijn geval is dat Jupiter in verticale richting platter is en dus beter op de chip past. Tijdens oppositie gaat Jupiter bij bijna F/40 (f = 11,5 m!) er net niet meer oppassen. Ik zal dan terug moeten naar F/18, waardoor ik ook met 60fps kan opnemen. Op F/40 is het histogram in blauw anders erg weinig gevuld, waardoor de signaal-ruis verhouding per beeldje wat ongunstig wordt.

Groet, Ruud

Commentaar

Beste Neo, scherpstellen per kanaal is echt een must voor mijn set-up. Als ik alleen scherp zou stellen op rood, dan is het blauw kanaal een warrige boel. Ik ben een beetje afgestapt van RRGB, omdat ik de scherpte dan wat onnatuurlijk ga vinden. Mogelijk ligt dat ook aan mijn RRGB methode. Dat de kleur aan beide zijden anders is klopt. Ik lijn RGB uit op een detail wat goed zichtbaar is in R, G, en B. Ligt dat detail toevallig in het midden dan moet ik inderdaad enkele pixels verschuiven. Het probleem is volgens mij dat de bolvorm er voor zorgt dat details naar de rand toe minder verschuiving nodig hebben dan het midden. Ik zou niet weten hoe dat op te lossen. De uiterste rand lijn ik apart uit om gekleurde randen te voorkomen. Beide RGB beelden voeg ik daarna weer samen. Het is aan te raden om Jupiter zo te positioneren op de chip dat er alleen een horizontale (danwel verticale) verschuiving kan optreden; maw. equatoriale banden horizontaal in beeld. Bijkomend voordeel in mijn geval is dat Jupiter in verticale richting platter is en dus beter op de chip past. Tijdens oppositie gaat Jupiter bij bijna F/40 (f = 11,5 m!) er net niet meer oppassen. Ik zal dan terug moeten naar F/18, waardoor ik ook met 60fps kan opnemen. Op F/40 is het histogram in blauw anders erg weinig gevuld, waardoor de signaal-ruis verhouding per beeldje wat ongunstig wordt.

Groet, Ruud

Commentaar

Werken...
                          X