Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een mooi zonnetje, 28-10-2012

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een mooi zonnetje, 28-10-2012

Vandaag tussen de wolken door weer van de zon kunnen genieten. Er waren prachtige filamenten te zien, waaronder één die wel een kwart zonsschijf lang is. Wat ik erg mooi vond is dat de filamenten duidelijk over de rand doorliepen op een aantal plaatsen wat goed op de opname te zien is.

Ik heb voor de geinverteerde opname voor een blauwachtige kleur gekozen. Dit lijkt niet echt te passen bij de zon, maar hier zie je echt veel meer detail mee dan als je hem geel/rood kleurt... Ik vind het wel iets hebben en het geeft een echt 3D gevoel vind ik...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: sun_28102012_halpha_invert_blue_framed.jpg views: 1 grootte: 748,8 KB id: 1099365Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: sun_28102012_halpha_color_framed.jpg views: 1 grootte: 850,3 KB id: 1099366
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Prachtige opnames, het blauwe oogt prima, dat gebruik ik ook wel eens bij inverse bewerkingen.
    De filamenten lopen mooi naadloos door van oppervlak naar de rand.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Mooi opname! De bovenste filament links van het rijtje protuberansen loopt inderdaad mooi over de rand, dat zorgt zeker voor een 3D-effect

Commentaar

Mooi gedetailleerde opname!

Hoe werk je trouwens de gradiënten als gevolg van de sweet spot weg? Daar heb ik namelijk nogal moeite mee bij het bewerken van dit soort mozaïeken.
        200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

De sweetspot van de BF1200 is wat groter en past redelijk goed met de DMK21. Wat ik wel doe is de tilt instellen als volgt. Ik zet de DMK midden op de zon, zodat het oppervlak het hele beeld vult. Dan draai ik aan de tilt totdat alle hoeken egaal verlicht zijn. Dan ga ik opnamen maken... Dan is de gradient zo klein mogelijk...

Commentaar

JUIST! precies... dit plaatje had ik willen posten... maar door de bewolking kwamen de prom bij mij totaal niet tot zijn recht... dit is zoals ik bedoeld had... fijn dat je deze heb gepost... de hoeveelheid filamenten is geweldig evenals de lentes ervan. Nice shots Andre! Top!
            www.iseefar.nl

Commentaar

Hier is nog een detail van de filamenten:
              Voeg bestanden toe

Commentaar

Origineel geplaatst door andrevdhoeven Bekijk bericht
                Dan draai ik aan de tilt totdat alle hoeken egaal verlicht zijn...
                Dank voor de tip, dat ga ik ook eens proberen!
                200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Zeer fraaie opnames die blauwe kleur heeft ook wel wat..
                  Geïsoleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Commentaar

Erg gave opnames, vooral de blauwe tint is gaaf om te zien.
                    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Werken...
                    X