Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De eerste keer jupiter

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De eerste keer jupiter

Voor het eerst gelukt om jupiter vast te leggen. Na de eerste keer te hebben gehannest met de instellingen van de software nu toch redelijk gelukt, in ieder geval herkenbaar.
    Hoewel tevreden over deze 1e foto van jupiter, moet het beter kunnen .
    De opstelling is een 25 cm F5 Newton, DMK21AU618AS camera met een rood filter, 5x teleextender. Instelling IC capture: exp 1/19 sec, gamma 100.
    Avi bewerkt in Castrator en gestackt met AS2.
    Hebben jullie tips voor mij? Zeker als ik kijk naar de foto van jupiter van Corne21 wordt ik wel een beetje jaloers
    Ik heb het idee dat de foto toch nog overbelicht is en er daarom weinig details bevat. Ook was de maan prominent aanwezig. De foto is van ca 22.45 uur.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter.jpg views: 1 grootte: 21,5 KB id: 1099360

Als extra de maan met m'n sony a100

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: maan 2710.jpg views: 1 grootte: 79,4 KB id: 1099361
    10" Newton, CGEM, Canon 1100D

Voor een eerste keer is het beter dan bij mij, ziet er goed uit en blijven oefenen.......

Commentaar

Hoi Rijo ik denk dat Jupiter niet in focus staat.
      Hij stel jij scherp met de hand of een motorfocus?

ook kan ik je aanraden om met jouw systeem met minimaal 1/30 sec sluiter te werken zo haal je sowieso 30 frames per sec binnen en dat heb je wel nodig zorg dat je histogram voor 3 kwart gevuld is. dit zul je met je gain moeten instellen.
      Last bewerkt door Corne21; 28-10-12, 15:57.
      "Rise above the crowds And wade through toxic clouds Breach the outer sphere The edge of all our fears Spread, our codes to the stars" Founder of MC Observatory

Commentaar

Hoi Corne21

Het scherpstellen doe ik met de hand. Is een motorfucos sterk aan te bevelen? Of werkt een bahtinov masker ook goed?
        Goed dat je het histogram meldt.. Ik heb die wel gechecked maar deze was maar ca 1/4 tot 1/3 gevuld. Als ik je goed begrijp stel ik het histogram tot 3/4 in het de gain?
        Alvast bedankt voor je tips :smile:
        Last bewerkt door patrickduis; 28-10-12, 20:13. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Naast de genoemde tip van goede focus moet je niet vergeten dat de seeing een ontzettend belangrijke rol speelt. Fotos als die van Corne krijg je niet elke dag voor elkaar. Met perfect focus, perfecte nabewerking, perfecte collimatie, etc etc, maar slechte seeing krijg je gewoon een slechte foto.

Gisteren heb ik nabij Brussel opnames gemaakt, maar omdat de seeing zo ontzettend slecht was kwam daar niks uit. Dat lag aan weinig anders dan de seeing.

ALLES moet dus goed zijn wil je goede opnames krijgen.

De foto lijkt me overigens niet overbelicht. Welk programma gebruik je om de stack te verscherpen?
          Last bewerkt door MvZ; 28-10-12, 20:12.
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Op F25 met jouw kijker valt het niet mee om met de hand scherp te stellen. Daarom zal ik al ik jouw was een motorfocus maken of kopen.
            Een bahtinov masker zal niet werken want een planeet is geen puntje zoals een ster en het is ook niet erg handig want als je met filters werkt zul je waarschijnlijk per filter scherp willen stellen zo doe ik het wel.

Mijn jupiter opname had een sluiter van 1/30 met genoeg gain voor genoeg histogram. Je hoeft niet bang te zijn om gain te gebruiken met redelijke tot goede seeing gebruik is al snel 60 to 70% van mijn frames en dan gaat je ruis van de gain wel naar beneden.
            "Rise above the crowds And wade through toxic clouds Breach the outer sphere The edge of all our fears Spread, our codes to the stars" Founder of MC Observatory

Commentaar

Hallo Rijo,

Je hebt de juiste spullen om mooie opnames te gaan maken dus dat komt nog wel goed.
              Opnemen zou je op 1/60 sec kunnen doen zodat je 60 frames per seconde binnen haalt. Daarmee verzamel je des te meer frames. Wees niet te bang om de gain omhoog te schuiven, de ruis raak je bij het stacken weer kwijt. Heb je na het stacken met AS!2 nog iets aan verscherping gedaan? Verscherpen met wavelets in Registax 6 werkt prima maar in Photoshop kan het ook.

Het histogram in IC Capture staat bij mij altijd op logaritmische weergave.
              Als je werkelijk zo laag belicht zou hebben dan is het resultaat wat vreemd, tenzij je een hoge normalisatie-waarde in AS!2 had ingesteld.

De gamma waarde kan je best nog op 100 laten staan. (zelf zet ik die regelmatig even op 60 om tijdelijk meer contrast te zien voor beter scherpstellen) Of je een motorfocuser nodig hebt dat hangt een beetje van je fingerspitzengefuhl af, en of je focuser voldoende nauwkeurig en soepel werkt. Probeer eerst de overige dingen te verbeteren dan zie je vanzelf of het scherpstellen een probleem vormt.
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

@ Neo: heb je met de logaritmische weergave ook het histogram voor 3/4 gevuld?
                Ik moet eens kijken wat ik met AS heb ingesteld, het was de eerste keer dat ik zowel met castrator als as2 heb gewerkt (ik zal niet vermelden dat ik op intu´tie en niet met een handleiding heb gewerkt ).
                Mijn huidige focuser werkt best soepel, alleen het scherpstellen blijf ik lastig vinden. Heeft ook te maken met het zoeken naar de goede instellingen qua gain, exp en gamma. Iets te veel of te weinig van het een of ander leidt al snel tot over- of onderbelichting.
                Ik heb de uiteindelijke foto nog bewerkt in cs5, oa. verscherpen.

Ik zal met je tips en die van Corne aan de slag gaan.

Nog 1 vraag: ik heb nu een "normaal" rood filter gebruikt dat ik ook gebruikte met mijn vorige telescoop. Dit filter is niet specifiek bedoeld voor mijn huidige telescoop of specifiek voor fotografie. Ik heb hem gebruikt om ervoor te zorgen dat er, voor en na het monteren van de camera, geen stof in kan komen. Ik had nu gekozen voor rood om de banden beter te laten uitkomen. Zijn er specifieke filters die de scherpte van de banden op jupiter beter laten uitkomen?
                Last bewerkt door Rijo; 28-10-12, 20:41.

Commentaar

De heldere planeten zoals Venus, Jupiter en Mars kun je vaak prima met 60fps opnemen. Als de seeing dan bij vlagen wat beter is zitten er vaak toch nog wel goede beelden in je opname waarvan AutoStakkert of Registax een goede stack kan maken. Denk er ook aan dat je planeten het best fotografeert als deze hoog aan de hemel staan, je kijkt dan door een dunnere laag atmosfeer waardoor het beeld vaak een stuk rustiger is.

Commentaar

Met het histogram op logaritmische weergave gaat m'n opnamecurve tot ongeveer 75-80%.
                    Het histogram zou prima moeten werken om zonder problemen een goede belichting te vinden. (nooit auto-instellingen nemen!)

Wat staat er op het filter? Als het bv een 25a is dan is het een longpass filter waarmee je rood en IR door laat.
                    Rood geeft je eigenlijk juist minder contrast op de roodachtige vlek en banden, die lijken daarmee juist helderder en zullen daarmee minder contrasteren met de lichtere gebieden. Met groen en blauw zullen de rode vlek en rossige banden juist meer contrast krijgen maar die filters zijn veel gevoeliger voor seeingonrust en zullen je niet de beste beelden geven.

Om bij mindere seeing toch redelijke beelden te krijgen helpt IR-pass vaak het beste. (685 nm of 742 nm)
                    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Het is een celestronfilter nr 25 rood (dus geen "a" vermelding).
                      Zal wellicht toch een ir pass filter moeten zien te krijgen........

O ja, de auto instellingen neem ik ook niet, ik schuif me nu suf met exp, gain en gamma. Of beter: ik schuifde me suf na deze tips

Commentaar

Werken...
                      X