Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter RGB en een kleine animatie (23-10-2012)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter RGB en een kleine animatie (23-10-2012)

Vannacht ging de wekker weer om 03:00 (het begint verdacht veel op 'werk' te lijken). De spullen lagen buiten al te wachten dus kon er al gauw begonnen worden met de opnames. Het beeld was opvallend rustig, maar niet helemaal onverwacht want er was een rustige heldere nacht voorspeld met wat mist, vaak toch omstandigheden voor prima seeing. De opnames zijn in R,G,B reeksen opgenomen met de 2x teleXtender. Een IR-luminance laat ik vaak achterwege omdat die toch vaak teveel verschoven is qua details en veel 'gedoe' oplevert terwijl een R-RGB ook prima werkt.

De 3x lijkt steeds net te hoog gegrepen. Opnames daarvan zal ik later nog wel laten zien maar eerst het makkelijkere werk op f/20. Hier een opname van het begin van de opnames om 03:35 en daaronder de laatste om 04:40 uur. Tussendoor was er weer even een pitstop nodig om de correctorplaat droog te fohnen. Het dunne iso-jasje is net te weinig om ongestoord enkele uren te kunnen imagen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R-RGB-01.jpg views: 1 grootte: 38,6 KB id: 1099313

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R-RGB-13.jpg views: 1 grootte: 38,8 KB id: 1099314

Omdat er tussendoor wat f/30 opnames gemaakt zijn is de camera niet hetzelfde terug op de kijker gekomen en zijn de opnames onderling wat gedraaid. De wolkenbanden laten in ieder geval weer veel moois zien. Ditmaal is er wat meer verscherpt om de patronen wat beter te zien. Erg mooi is te zien hoe de wervels en kronkels zich links tegen de GRS lijken op te hopen.

Hieronder is een korte animatie in IR 742 nm, in 20 korte avi's van 30 seconden opgenomen in een tijdsbestek van 10 minuten.
    Alle avi's zijn bewerkt met de laatste AS!2 en een snufje PS.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IR.gif views: 1 grootte: 977,6 KB id: 1099316

Celestron C8, Meade 2x teleXtender, Astronomik RGB, IR pro 742, DMK21 / 618.
    En weer bedankt voor het kijken!
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Mooi gedaan weer!

Als ik dit soort foto's zie krijg ik toch echt wel weer zin om Jupiter op de korrel te nemen. Maar ja, ik moet ook een beetje fit op m'n werk verschijnen dus 's nachts om drie uur eruit zit er voor mij niet in
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

erg mooi weer

Commentaar

Super fijne opnames weer... er is erg veel te zien, ik verwachtte ook niet anders De donkere wolken in de buurt van de equatoriale zone zijn erg interessant.

Commentaar

Super. Die animatie is ook weer erg fijn.
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Zeer fijne structuren en details zijn er zichtbaar gemaakt
            Ge´soleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Commentaar

Ongelooflijk veel detail en scherpte zeg... Je ligt toch aardig tegen het uiterste kunnen van de C8 ... Adembenemend!
              www.iseefar.nl

Commentaar

Weer schitterende foto's. Toppertjes! Wat jij uit zo'n C8 haalt!!

Waar ik benieuwd naar ben: Je zegt dat met een dun isolatiejasje de corrector binnen enkele uren bedauwd. Wat voor soort isolatiemateriaal is dat? Toch tevens maar vragen naar de bekende weg: gebruik je als extraatje ook nog een dauwkap? Ik ga binnenkort ook experimenteren met het inpakken van een C8, voor visueel weliswaar, maar bedauwen is bedauwen, vandaar.
                Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Schitterend! Qua kleuren is het ook lekker naturel.
                  May the Force be with you....

Commentaar

Ik geef een 7,5 8,5 en een 8,7 (omdat ik geen maantje zie,haha)
                    Ik krijg ook steeds meer zin in Jupiter maar ga nu echt as weekeinde mijn montering ophalen van de veluwe...
                    Er mooi de animatie, klasse Theo!

Commentaar

Prachtige kleuren en prima scherpte. Ik ben benieuwd naar je opnames op F/30.

Groet, Ruud
                      296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Commentaar

Heel mooi te zien, die ophoping tegen de Rode Vlek!
                        Fijne kleuren trouwens.
                        In het westen alleen maar bewolking........
                        8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Dank jullie, hier is nog een van de R-RGB's die op f/30 zijn opgenomen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: R-RGB-3 copy.jpg views: 1 grootte: 58,8 KB id: 1056027
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Erg mooie opnames Neo! Mooie zachte kleuren en scherp ;-)
                            Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Commentaar

Geweldige opnames met de C8!!
                              Jammer dat je zo ver weg woont anders zouden we de C8 nog eens op de testbank kunnen zetten en dan hem optimaliseren voor F/30

Groeten,

Hans

Commentaar

Werken...
                              X