Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke maanstructuur om scheidend vermogen scope te testen?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke maanstructuur om scheidend vermogen scope te testen?

Hallo,

Ik las een tijd geleden (ik meen in Zenit) een stukje met daarbij een foto van de maan met daarop een structuur die veel deed denken aan Montes Alpes (maar dit niet was). Het komt nog het meest bij een lang en smal spoor dat een meteoriet over de grond getrokken heeft. Erbij vermeld werd dat dit met name door veel astrofotografen wordt gebruikt om het scheidend vermogen van de telescoop te "testen", m.n. de grotere aperturen...
    Ik bewaar de Zenit's niet (meer). Weet iemand wat ik bedoel?

groet,

Marc
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Probeer eens bij jan van gastel, die heeft veel artikelen geschreven daarover dacht ik.......

http://members.ziggo.nl/jhm.vangaste.../artikelen.htm

Commentaar

Hi Andre,

Leuke artikelen inderdaad. Ga ik eens rustig lezen. Heb in het verleden erg veel gehad aan zn site toen ik de Dobson aan het bouwen was. Ik zie overigens niets over fotografie. Jammer.....

groet,

Marc
      Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Maak een foto van Plato en kijk hoeveel kraters je kunt zien op de bodem. 4 kraters is wel te doen, meer kraters wordt alsmaar lastiger.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dit is er eentje met mijn oude meade 14 inch :smile:

sorry voor het kapen .....

full resolution: http://www.abrelosojos.nl/gallery/so...2004-34-50.jpg

Commentaar

Oh kijk nou... Bert is mij voor... ik wilde precies hetzelfde zeggen... Mocht je 5-10 kratertjes zien in foto dan zit het prima met die C9,25!
            www.iseefar.nl

Commentaar

@StellaFerox: wat resolutie betreft van een telescoop denk ik niet dat er verschil is tussen visueel en fotografisch gebruik. Misschien dat je fotografisch, vanwege stacking etc. de maximale resolutie van een telescoop, zeker bij flink wat aperture, beter kunt benaderen dan visueel. Van fotografie weet ik hoegenaamd niets. Vandaar dat ik er niets over schrijf.
              Jan
              'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Beste Marc, het gebied dat jij bedoelt is Vallis Alpes. De langgerekte kloof, zoals te zien (rechts) op foto van André.
                Die kloof is op bepaalde plaatsen ca 10 km breed en vergeleken met de kleine kratertjes in Plato, die pas echt interessant worden vwb scheidend vermogen,
                nog erg makkelijk. De (kleinste) baby Platootjes zijn 1 km en minder in doorsnee. Daarop kun je dus inderdaad aardig testen.
                Last bewerkt door White Star; 24-10-12, 12:52.
                May the Force be with you....

Commentaar

Hier wat voorbeelden van plato bij verschillende kijkers

http://ltvt.wikispaces.com/Plato+Cra...ution+Examples

Commentaar

Leuk! Dat wordt dus volgende maansessie Plato vastleggen met optimale pixel-sampling (Nyquist-theorema) en vergelijken of je eruit haalt wat er in zit met jouw apertuur
                    Last bewerkt door patrickduis; 24-10-12, 18:42. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.
                    Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Commentaar

Leuk! Ik doe mee! Als het ooit eens mooi weer wil worden hier......
                      Rik

Commentaar

Als ik mijn foto bekijk, genomen met een 350 mm meade, dan komen de kleinste details overeen met die van een 235 mm in het voorbeeld.
                        Dat kan dus beter......

Commentaar

Gaaf, ben benieuwd wat ik er uit kan halen met mijn C11. Ik doe mee
                          Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Na 3,5 Jaar astrofotografie heb ik in deze korte tijd mogen ervaren soms met vallen en opstaan, dat niet alleen het scheidend
                            vermogen de belangrijkste factor is die sowieso bijdraagt om zoveel mogelijk detail naar binnen te halen.

Deze is zeker even belangrijk dan het scheidend vermogen> Het 100% weten te vinden van de juiste knoppen in alle bewerking tools, tevens het gehele optische
                            gebeuren op Astro gebied. Als men onder elke seeing omstandigheden deze goed weet te beheersen heb je een enorme voorsprong op de astrofotografie, voorbeelden
                            daarvan zie je hier soms van enkele bezoekers voorbij komen, en da's een lust voor het oog om naar te kijken.
                            Geďsoleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Commentaar

Kom ik aan met mijn 102mm APO tegenover 8" en grotere aperturen Maar de uitdaging is er niet minder om ;-)
                              Leuk en leerzaam in ieder geval.

Detail vinden kleiner dan het scheidend vermogen van je optiek lijkt me erg knap , dus het lijkt me nog steeds de belangrijkste factor (Uiteraard bij dit soort snelle fotografie en stapelen van honderden foto's, dat mag duidelijk zijn...) die bepaalt wat je uiteindelijk op je foto ziet. Maar, het hele proces van plaatjes schieten tot post-processing kan natuurlijk van alles doen met je plaatjes.
                              Last bewerkt door Bula; 24-10-12, 15:52.
                              Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Commentaar

Werken...
                              X