Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan op 26-9-2012 zonder filter en met zenit-spiegel...

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan op 26-9-2012 zonder filter en met zenit-spiegel...

Op het moment van de foto-sessie nog geen filters in het bezit en ook nog geen verleng-adapter zodat ik moest fotograferen met mijn zenit-spiegel bij mijn refractortje.
    Voor mijn allereerste maanfoto's vind ik ze toch erg de moeite waard. De maan is echt een mooi object om te fotograferen door de vele kraters en de verschillende fases :smile:

De foto's zijn terug te vinden op mijn website. Deze foto's zijn links naar mijn server.

Transparantie en seeing waren matig tot redelijk dacht ik zo...

Alles gestackt en verscherpt met AviStack2. Verder geen andere bewerkingen gedaan, want ik zou momenteel niet weten welke bewerking nog iets kan toevoegen.

Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Vooral de eerste vind ik heel fraai.

Volgende keer zou je ook eens je solar continuŁm filter kunnen gebruiken. Dat gaat waarschijnlijk scherpere resultaten opleveren. De zenitspiegel zou ik ook achterwege laten als ik jou was. Die zijn vooral bedoeld voor visueel gebruik en vergroten bij dit soort fotografie alleen maar het risico op beeldfouten.
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

wow! goed gelukt zeg,
      Skywatcher 150p Eq6 pro, sony slt a35.

Commentaar

Origineel geplaatst door Christian1990 Bekijk bericht
        Volgende keer zou je ook eens je solar continuŁm filter kunnen gebruiken. Dat gaat waarschijnlijk scherpere resultaten opleveren. De zenitspiegel zou ik ook achterwege laten als ik jou was. Die zijn vooral bedoeld voor visueel gebruik en vergroten bij dit soort fotografie alleen maar het risico op beeldfouten.
        Bedankt Christian1990 en Siom, de bovenste is ook mijn favoriet :smile:.

Dat is een leuk idee om het sc-filter te gebruiken, had ik niet overwogen. Je reduceert serieus de golflengte afhankelijke dispersie van en seeing in de atmosfeer in de opname. En chromatische abberatie zal ook miniem (tot nul) zijn bij mijn doublet ED APO, ik vraag me alleen af of je genoeg licht krijgt voor een korte belichting met een niet al te hoge gain. We gaan het zeker proberen

Inmiddels heb ik ook een setje 1,25" Astronomik LRGB type 2c in huis, waarmee ik natuurlijk ook aan de slag kan gaan en een juiste verlengadapter bestel ik een dezer dagen, zodat ik de zenit-spiegel inderdaad niet hoef te gebruiken. Vooral op F14 moeten de foto's dan een stuk scherper worden lijkt me. Ik ben benieuwd.
        Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Commentaar

mooi opnames, de eerste spreekt mij heel erg aan, scherp en er valt veel te zien!

Commentaar

De eerste is idd een mooie bol, lekker rond ;-)
            Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Commentaar

In dat geval kan je ook mooi het rood of het groen filter uit je rgb set gebruiken, dan hou je inderdaad meer licht over en kan je korter belichten.
              200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

De eerste is een knaller van een plaat!
                http://yoerisastrophotography.moonfruit.com/

Commentaar

Heel fraai!! En met je filters nu erbij kan het alleen nog maar mooier worden;-)
                  May the Force be with you....

Commentaar

Werken...
                  X