Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Zon op 07-10-2012

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Zon op 07-10-2012

Ik had nog een aantal onbewerkte zonneopnames liggen van vorige week. Die heb ik nu maar eens bewerkt want meer opnames maken zit er met dit weer niet in .
    A.u.b. even op de foto's klikken voor de juiste weergave.

Deze eerste opname is er wederom eentje van AR 1585 in groen licht.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Zon-7-10-2012-12_59_46_g2_b3_ap966.jpg views: 1 grootte: 248,0 KB id: 1099217

In de onderstaande mini-animatie is te zien hoe deze zonnevlek zich ontwikkeld heeft ten opzichte van de dag ervoor.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AR-1585-animatie.gif views: 1 grootte: 249,6 KB id: 1099218

Aan de rand van de zon was alleen nog AR 1582 te zien. Omdat er ook mooie fakkelgebieden te zien waren heb ik er een moza´ek-opname van gemaakt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AR-1582.jpg views: 1 grootte: 207,0 KB id: 1099219

Met de Lunt heb ik deze keer eens geprobeerd om een moza´ek van de hele zon te maken. Door de gradiŰnten die door de sweet spot veroorzaakt worden bleek dit lastiger dan ik dacht.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: zon-heel-7-10-2012.jpg views: 1 grootte: 247,3 KB id: 1099220

Bedankt voor het kijken.
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Mooie scherpe opnames!
    Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Nice... het zou naar mijn idee beter zijn de animatie iets langzamer te laten verlopen of nog beter ...in elkaar te laten overlopen. Nu moet je wel heel snel kijken.
      Blijven oefenen met de Lunt!... Er zit veel meer in dan ik nu zie. De mozaiek ziet er goed uit en vraag zeker om meer. Keep up the good work!
      www.iseefar.nl

Commentaar

Dank voor de reacties!

@ Ivar: Bedankt voor de feedback. Wat de animatie betreft heb je helemaal gelijk. Daar zal ik de volgende keer beter rekening mee houden. De belangrijkste reden dat de beelden met de Lunt nog niet optimaal zijn is dat ik nog geen werkende volgmotor had op de montering. Dat is nu opgelost dus de volgende keer kan ik dan meer aandacht besteden aan zaken als scherpstellen en wachten op goede seeing zonder dat ik een lamme arm krijg van het handmatig volgen .
        200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Dan ben je waarschijnlijk ook meteen die verschillende sweet spots kwijt waarschijnlijk. Die zijn inderdaad altijd lastig met bewerken.
          www.iseefar.nl

Commentaar

Mooie scherpe opnames. Erg leuk !
            William Optics FLT-98 Carbon - Vixen SXD - Meade DSI 3 Pro - Canon 450D - Celestron Edge HD800 - Sony A7S

Commentaar

Knap gedaan, blijft schitterend om naar te kijken.
              Vooral die laatste spreekt mij heel erg aan, nice!

Commentaar

Heel mooie opnames!
                Ge´soleerde Celestron C8 op vorkmontering, SPC900NC LX mod met ICX618ALA, Vesta Pro SC1, DMK21AF04, 51░ 11╣ 45╣╣ N 06║ 00╣ 15╣╣ O.

Commentaar

Werken...
                X