Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Animatie van Europa transit met maanschaduw (11-10-2012)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Animatie van Europa transit met maanschaduw (11-10-2012)

Vanmorgen ging de wekker om 05:00 en was de boel zo aangesloten terwijl Orion er adembenemend helder bij stond, pal op het zuiden. Doel was een reeks opnames in RGB voor een animatie van de overgang van n van de vier grotere manen van Jupiter: Europa. Door de matige seeing heb ik het plan van RGB maar laten varen en ben voor een mono-reeks gegaan met een Astronomik-Groen filter voor meer contrast in de wolkenbanden.
    De animatie bestaat uit 40 avi's, elk om de 60 seconden opgenomen voor een vloeiende beweging. Naast de wolkenpatronen zie je ook mooi hoe de schaduw vlakbij de rand steeds meer uitgerekt wordt. De schaduw bevindt zich net schuin onder de GRS.
    Vanwege de bestandsgrootte moest de animatie wat verkleind worden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: animatie-AF.gif views: 1 grootte: 964,8 KB id: 1099205

Celestron C8, DMK21 / 618, Meade 2x TeleXtender, Astronomik groen filter.
    Bedankt voor het kijken!
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Schitterend! De overgang tussen de beelden is lekker vlot en er is erg veel detail op het oppervlak!
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Eerste keer dat ik zo duidelijk zie dat de schaduw bij de rand van de planeet uitgerokken wordt. Logisch eigenlijk, maar nog nooit bij stilgestaan en vooral nog niet zo treffend in beeld gebracht. Briljant!
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Mooi mooi gedaan en zeker de schaduw erbij, ik vind hem super...........

Commentaar

Dit soort beelden geeft mij een reden om ook eens een planeten camera aan te schaffen.
          er staat een dmk 21 te koop geen 618 chip met roodfilter , is dit een redelijke camera of toch maar doorsparen voor de 618 chip?
          ga je topic niet kapen trouwens haha
          super mooie beelden
          gr
          Frans
          Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
          Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

Schitterende animatie! Het blijft toch een boeiend gezicht dat manenspel van Jupiter.
            Met welk programma maak je de animatie?
            Meade LXD75 8" Schmidt Newton
            The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Bedankt voor jouw uitleg!
              Meade LXD75 8" Schmidt Newton
              The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Meesterlijk Theo , geweldig om naar te kijken.....
                Ik vind m Erg scherp, ondanks de matige seeing heb je er een heel fraai resultaat van kunnen maken.

Commentaar

Het resultaat viel me ook heel erg mee, opnames van de Maan en Venus waren heel wat minder geslaagd.
                  Hier is nog een uitvergrote versie van de uittrede van de schaduw.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: animatie-shadow.gif views: 1 grootte: 808,0 KB id: 1055880
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Prachtig gedaan... Zeker het uittreden van de schaduw... super vet!
                    www.iseefar.nl

Commentaar

Fraai vastgelegd vooral die schaduw staat er netjes op.

Net wat je zegt de maan is momenteel minder interessant door de matige tot soms slechte seeing.

PS Hoe is het trouwens gegaan met het beslaan van de C8 correctplate bij deze hoge vochtigheidsgraad?
                      Gesoleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Commentaar

Schitterende opname!!
                        http://yoerisastrophotography.moonfruit.com/

Commentaar

Dat is weer een hele fraaie Neo!
                          200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Mooie animaties!
                            Heb jij Jupiter en Europa op dezelfde belichting staan?
                            Bij mij wordt Jupiter dan te licht, dus ben benieuwt wat voor belichtingstijd je gebruikt hebt.
                            GSO 8" F5 HEQ5 GoTo - Philips ToUcam SPC900NC, Canon EOS 400D, ALccd5.2

Commentaar

Die laatste detailplaat: WOW!
                              Dat gebeurt dus op meer dan 500 miljoen km afstand.
                              "Hello Spaceboy"

Commentaar

Werken...
                              X