Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter en Uranus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter en Uranus

Ik heb afgelopen nacht geprobeerd uranus op te zoeken en wat opnamen gemaakt.
    Ik had m nog nooit gezien en wist niet of er met een webcam wat aan te zien valt.
    Later bij het bewerken zag ik dat ik ook drie van zn manen op de opnames had staan :smile:

Deze opname bestaat uit 200 frames van 4sec belichting, rechts is een modelletje met de posities van de manen te zien uit stellarium:

Daarna zag ik Jupiter opkomen, en volgens stellarium schoof Lo (of is het Io?) net voor Jupiter langs dus snel de telescoop erop gericht.
    Ik kon de maan niet voor jupiter zien dus heb gewacht tot hij weer zichtbaar werd.
    De volgende foto bestaat uit twee opnamen.
    Jupiter is 900 frames op 1/125 sec en de manen volgens mij 200 frames van 1sec:

De Great Red Spot moest vanacht ook te zien zijn maar ik denk dat ik dan hogere vergroting nodig heb
    GSO 8" F5 HEQ5 GoTo - Philips ToUcam SPC900NC, Canon EOS 400D, ALccd5.2

Uranus met zijn manen zijn keigoed gelukt !!

Commentaar

Mooie foto's!
      200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Die maantjes, schitterend dat je die er op hebt staan

De GRS zou je pas vanaf een uur of 03:00 hebben kunnen zien denk ik.
        Je kan in stellarium trouwens een tekstbestand aanpassen zodat de GRS correct wordt weergegeven.
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
          Je kan in stellarium trouwens een tekstbestand aanpassen zodat de GRS correct wordt weergegeven.
          Is het niet voldoende om in stellarium de optie "simuleer de lichtsnelheid" aan te vinken ?

Ongelofelijk leuk dat je een aantal maantjes van Uranus hebt vastgelegd !!!
          Ik wil ook heeeel graag Uranus vast leggen, maar hoe krijg ik hem eindelijk eens in het vizier/chip. Ik heb geen GOTO....
          Skywatcher Maksutov-150 op ADM montering met DK3 motoren; Camera DBK21AU618;

Commentaar

Naast het opzoeken in planetariumprogrammas als Stellarium, zijn er op internet meerdere zogenaamde 'finder charts' te vinden met de positie van de diverse hemellichamen.
            Op de site van nakedeyeplanets.com staat een redelijk duidelijke voor Uranus.

Hier een link direct naar het plaatje: [link]
            Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
            'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Origineel geplaatst door Ringrocket Bekijk bericht
              Is het niet voldoende om in stellarium de optie "simuleer de lichtsnelheid" aan te vinken ?
              Nope, de GRS wordt niet automatisch correct geprojecteerd. Zie ook dit draadje hoe je dat kan oplossen.
              Voor de actuele longitude waarde kan je hier kijken. ( =184)

Uranus is trouwens in mijn zoeker al goed als planeet te identificeren, je ziet het verschil met de omringende sterren.

Commentaar

Bedankt !

Ben net terug van vakantie en popel om het weer te proberen. Maar die erwtensoep in de hemel.........

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties!

Uranus was wel makkelijk te vinden.
                  Dichtbij was een formatie van twee keer twee sterren duidelijk te zien door mn finder, daarvandaan richting 44 Psc en onderweg kom je m tegen:
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: finder2.jpg views: 1 grootte: 32,0 KB id: 1055887
                  Ik wist niet dat de manen op mn opnamen stonden dus was eigenlijk te vroeg gestopt, ik ga hem als het weer meezit snel weer proberen.

Bij Jupiter was ik al bang dat de GRS niet te zien zou zijn met mn setup dus ben blij dat het aan stellarium lag :smile:
                  Io kwam later te voorschijn dan stellarium aangaf, dat zal dan wel met 'simuleer lichtsnelheid' te verhelpen zijn?

Commentaar

Dat zou ik je niet kunnen zeggen, ik gebruik Stellarium zelf niet maar wist nog van het draadje over de GRS.

Commentaar

Het moet trouwens wel want Io was een half uurtje te laat, keer de lichtsnelheid en k zit heel dichtbij de afstand tot Jupiter

Commentaar

YES !
                        Gisteren Uranus gevonden. Maar alleen nog met mijn verrekijker en finder om te testen bij de voordeur. Helaas kwamen er wolken net toen ik dacht dat ik de telescoop zou klaarmaken... Maar eerstvolgende heldere nacht ga ik hem opnemen
                        In ieder geval voor het eerst van mijn leven Uranus gezien
                        Bedankt allemaal !

Commentaar

mooie foto`s, zoals alle astro foto`s........

Commentaar

mooie foto's! wel gaaf dat je de maantjes van uranus erop hebt gekregen!
                            Skywatcher 150p Eq6 pro, sony slt a35.

Commentaar

Met het zien van dit soort mooie opnames heb ik er weer helemaal zin in!
                              '' waarom s'nachts slapen als dat ook (deels) overdag kan?''

Commentaar

Werken...
                              X