Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probeersel: bijna-volle maan met ED80

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Probeersel: bijna-volle maan met ED80

Onlangs heb ik eindelijk de T-ring ontvangen die het mogelijk maakt om mijn D50 aan de ED80 te hangen. Toen het afgelopen zondagavond eindelijk helder was heb ik razendsnel (ik moest eigenlijk al weg) de scoop buiten neergegooid en heb ik even een opname van de maan gemaakt. Lastig scherpstellen met zo'n DSLR...

Er is van alles mis met de foto: per ongeluk JPG in plaats van RAW gebruikt, niet helemaal scherp, scoop was helemaal niet afgekoeld en de belichting is net iets te kort geweest vermoed ik. Toch plaats ik 'm even, wellicht herkennen de astrofotografen onder ons nog enkele andere beginnersfouten.

[edit]: Ik heb, eigenlijk voor de grap, nog even geprobeerd of ik de ED80 kon gebruiken in combinatie met een 4x Powermate en de D50. Dat lukte uiteraard niet, ik had veel te weinig 'travel' op de focuser zitten. Als ik met langere brandpuntsafstand prime focus-fotografie wil doen kan ik ook beter de C9.25 gebruiken. Toch ben ik benieuwd of mensen een scoopje met een vrij korte brandpuntsafstand met een barlow (en evt een verlengbuis) hebben gebruikt voor fotografie, van de maan bijvoorbeeld. Slaat het uberhaupt ergens op om het te proberen?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Hoi Brinx,

Kwa belichting vindt ik hem wel goed hoor. Maar ik zou als ik eerlijk ben nooit een single shot gebruiken voor maanfoto's. :P Maan en planeten kun je veel beter met avi filmpjes schieten en daarna met registax bewerken.

Voordelen ?

correctie's voor de seeing, Foto worden scherper
    uitmiddelen van ruis.
    makkelijker scherp te stellen.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Met een 4x powermate geeft ie toch grofweg hetzelfde brandpuntafstand als de C9,25?
      Zou ik niet doen dan!

Ik vind de foto best gelukt!!
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Dat van die meerdere foto's is een goede tip, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Bij de volgende gelegenheid zal ik dat zeker doen!

Ossi: Ja precies, zo'n brandpuntsafstand is direct met de C9.25 te halen. Maar die moet bijvoorbeeld weer veel langer afkoelen...
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
          Hoi Brinx,

Kwa belichting vindt ik hem wel goed hoor. Maar ik zou als ik eerlijk ben nooit een single shot gebruiken voor maanfoto's. :P Maan en planeten kun je veel beter met avi filmpjes schieten en daarna met registax bewerken.

Voordelen ?

uitmiddelen van ruis.

gr Arend
          Kun je eigenlijk ook met een DSLR avi filmpjes maken?
          Of is dat alleen weggelegd voor compact cameratjes?
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
            Dat van die meerdere foto's is een goede tip, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Bij de volgende gelegenheid zal ik dat zeker doen!

Ossi: Ja precies, zo'n brandpuntsafstand is direct met de C9.25 te halen. Maar die moet bijvoorbeeld weer veel langer afkoelen...
            Je kan beginnen met het stallen van de telescoop in de schuur. Scheelt toch wel een graad een of 10 denk ik.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
              Hoi Brinx,

Voordelen ?

uitmiddelen van ruis.

gr Arend
              Heb geen ervaring met dslr maar volgend mij kunnen de meeste camera's
              ook avi maken . De meeste amateurs gebruiken echter een webcam.
              Is erg goedkoop en kun je via je laptop direct live bekijken.
              Dus dat is veel makkelijker scherpstellen en het wordt direct op je harde schijf weggeschreven.

gr Arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Hoi Brinx,

Voordelen ?

uitmiddelen van ruis.

gr Arend
                Met DSLR kan je geen filmpjes maken. Dan zou de spiegel 30 keer op en neer moeten gaan.
                - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                - EQ3, aandrijving + poolzoker
                - Bresser 10x50
                - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

ik vindt het een mooie foto hoor ... al is ie iets onscherp...
                  The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
                  met statief + volgmotoren.

Commentaar

Brinx, leuke foto. Ik heb laatst ook nog een aantal maanfoto's gemaakt met de ED80 en een dslr. En dat scherpstellen is inderdaad een hel!

Zoals atodaz al zegt is het niet mogenlijk met een dslr. Hier zit namelijk een spiegel in die per foto opklapt. Dus als je er filmpjes mee zou kunnen maken kun je om de maand een nieuwe camera aanschaffen :P .

Commentaar

Oke helaas
                      Maar zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn om de spiegel omhoog te laten staan :S

Om nou te zeggen dat een webcam goedkoop is vind ik ook een beetje overdreven. Lang niet iedereen heeft een laptop. Daarnaast zit ik er ook niet op te wachten om met een laptop het veld in te gaan. Ik vind dat het de charme weghaalt van het waarnemen.

Commentaar

Oke helaas
                        Maar zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn om de spiegel omhoog te laten staan :S

Om nou te zeggen dat een webcam goedkoop is vind ik ook een beetje overdreven. Lang niet iedereen heeft een laptop. Daarnaast zit ik er ook niet op te wachten om met een laptop het veld in te gaan. Ik vind dat het de charme weghaalt van het waarnemen.
                        Nee, okee, Maar je kunt hem eventueel verlengen en gewoon op je pc aansluiten. Zo ben ik ook begonnen. En ik denk dat waarnemen en fotograveren twee aparte dingen zijn. Vor fotografie heb je nu eenmaal opname mediums nodig :P

gr Arend

Commentaar

En voor een dslr is het trouwens ook wel heel erg handig om een laptop bij te hebben om de camera goed scherp te stellen. Bij nevels is dit echt bijna niet te doen zonder!

Commentaar

Mooie opname Brinx .
                            Wat de scherpte betreft , volgende keer zeg je toch gewoon dat de seeing niet meewerkte ?
                            Maar ehm , heb je een exif ?

Commentaar

Yup ik heb de EXIF nog wel, ik zal 'm vanavond even opscharrelen (ik heb de foto ergens anders staan).

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                              X