Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste blik op de Maan met Dikkertje Dob

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste blik op de Maan met Dikkertje Dob

De Maan is natuurlijk vooral een stomme rotlamp, maar de Maan is ook wel een beetje leuk. Bij gebrek aan beter heb ik de Skywatcher 8" vanavond maar eens op onze naaste buur gericht.
    Wat een detail, echt schitterend. Het verschil met de 13cm is enorm. Bij 300x is het een genot om al die bergen en kraters langzaam door het beeldveld te zien glijden. Alsof je in een capsule zachtjes over het oppervlak zweeft...

Ik ben wel een beetje benieuwd naar het oplossend vermogen van mijn kijker. Een van de kleinste kratertjes die ik kon zien was deze (de seeing was overigens niet zo best):

Weet iemand met een goede maanatlas hoe groot dit kratertje is? Hij ligt aan de oostkant van Vallis Alpes, naast Plato.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Kan ze niet vinden in VMA, maar die twee rechtsonder jouw kratertje in het verlengde van Vallis Alpes zijn Plato K en PLato KA, beiden zo'n 6 km in doorsnede
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Roel ik heb even wat research voor je gedaan in de gedetailleerde "The Times Atlas of the Moon - 1969"
      Jouw kraterje maakt deel uit van het Plato KB complex en meet 2,5 km in doorsnede.
      Ik heb een detail van die kaart ingescand, maar ik kan helaas nog steeds geen afbeeldingen plaatsen in deze rubriek. Daarom plaats ik de scan maar in de Off Topic rubriek.
      http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=65370#65370

Groet
      Harro
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
      X