Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus: ook voor mij de eerste keer...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus: ook voor mij de eerste keer...

Hier een foto van mij van Saturnus. Ik gebruik een 203 mm /F5 Skywatcher en een Celestron Neximage. Ik zag een discussie over een 3* of zelfs 4* Barlowlens. Iemand een tip?
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Met een 200mm opening zou je het met een 4* barlow lens goed moeten kunnen doen, misschien zelfs 5 * wel.
    Ik heb zelf een 2* barlow met een extender (a.k.a. WC-Rol) die het tot iets van 3.4* maakt.
    Waarschijnlijk heb je wel standaard een 2* barlow bij de telescoop gekregen dus probeer die eerst zou ik zeggen.

Heb je het filmpje ook bewerkt in registax?

het was overigens niet mijn eerste poging, ik heb al 2 keer eerder saturnus gefilmd op mijn oude telescoop zonder barlow, dat was ongeveer hetzlfde als jij hebt.

Commentaar

Dag Theodorus

Wat bedoel je met een extender?... Beweer je dus als je de barlow een stuk verder van de oculairhouder steekt, dat hij dan ook meer vergroting oplevert?

nieuw zjin in de hobby heeft toch zijn voordelen... je leert elke dag bij...

Greetz,
      JaVer
      Skywatcher 8" Newton op Eq-5 (Helios Explorer) met 10mm, 20mm en 2x barlow

Kijk! ... oh nee, 't is al weer weg (uitspraak van mijn vrouw toen de vallende ster net gevallen was)

Commentaar

De Barlow blijft op z'n plek, het oculair of de camera gaat verder van de barlow.

Nu ben ik geen optica expert, maar als je maar ver genoeg van de barlow afgaat met je oculair/chip dan komt het beeld weer samen op zo'n manier dat de vergroting nog groter is o.i.d.
        Met mijn Wc-rol haal ik 3.4keer zon beetje, en met mijn keukenrol nog meer (weet niet precies hoeveel) alleen moet je wel genoeg lichtvang hebben om nog iets te kunnen onderscheiden.
        Ik denk overigens dat dit voor visuele waarneming niet echt veel nut meer heeft tenzij je een grote aperture hebt en het een goeie seeing is.
        Met de webcam is het echter gewoon een kwestie van veel plaatjes hebben en de bester eruit selecteren in registax.
        Je kan ook meerdere barlows boven elkaar zetten, dit soort geintjes zijn echter voor de gevorderde amateur astronomen vormen van heiligschennis meen ik.
        Maar als je een arme student bent zoals ik dan moet je wel een beetje improviseren af en toe.

Commentaar

Kan je een fotootje nemen van de constructie, dan is dat voor mij een stuk duidelijker...

ben geen zo'n handige harrie, dus wat visueel werk is altijd beter om het te begrijpen...

JaVer
          Skywatcher 8" Newton op Eq-5 (Helios Explorer) met 10mm, 20mm en 2x barlow

Kijk! ... oh nee, 't is al weer weg (uitspraak van mijn vrouw toen de vallende ster net gevallen was)

Commentaar

Origineel geplaatst door Theodorus
            Met mijn Wc-rol haal ik 3.4keer zon beetje, en met mijn keukenrol nog meer
            Maar als je een arme student bent zoals ik dan moet je wel een beetje improviseren af en toe.
            Mijn zegen heb je, Theodorus:
            Het zijn namelijk luxe tijden ten opzichte van 10, 20 jaar geleden. Tegenwoordig kun je voor relatief weinig geld prachtige en krachtige telescopen aanschaffen. En iedereen koopt er maar op los, lijkt het wel.

Daarom heb ik juist bewondering voor diegenen die gewoon nog met WC-rollen en met Lego aan de slag gaan en daar ook nog resultaten mee boeken.
            veel succes!
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Re: Saturnus: ook voor mij de eerste keer...

Origineel geplaatst door Firefly
              Hier een foto van mij van Saturnus. Ik gebruik een 203 mm /F5 Skywatcher en een Celestron Neximage. Ik zag een discussie over een 3* of zelfs 4* Barlowlens. Iemand een tip?
              De focus zit er nog niet precies op (gebruik je een Hartman-masker?). Voor de rest is het voor één enkel beeld erg goed; wacht maar tot je gaat stacken en wavelets gebruiken...

...maar je gaat de beeldschaal wat moeten opkrikken met een barlow - nu zijn er zo weinig pixels dat als je het scherper maakt, je vooral de invloed van de Bayer-RGB-matrix ziet.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
              X