Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste resultaten...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste resultaten...

Hallo Forumleden,

Na jaren te hebben waargenomen met een zelfbouw 6" newton telescoop, heb ik deze maand een Skywatcher 8" op een EQ5 montering gekocht. Ook heb ik een Celestron Neximage aangeschaft. Zie hier mijn eerste resultaten.
    Ik probeer nog betere resultaten te krijgen met Registax.
    Heeft iemand nog tips & trucks?
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Hoi firefly,

Dat zijn geen gekke eerste resultaten!

Een tip? Tja, ga zo door zou ik zeggen. Oefening baart kunst. Misschien is een barlow geen gek idee als je wat verder wilt inzoemen, zo'n Newton heeft niet zo'n grote braandpuntafstand.

Groeten

Arnaud

Commentaar

Een brandpuntafstand van 1000 mm is niet lang. Ik heb ergens gelezen dat een barlow niet werkt in combinatie met een camera in het primaire brandpunt. Iemand ervaringen?
      EQ6 Syntrek
      Philips SPC900 (Guiding)
      DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

Origineel geplaatst door Firefly
        Een brandpuntafstand van 1000 mm is niet lang. Ik heb ergens gelezen dat een barlow niet werkt in combinatie met een camera in het primaire brandpunt. Iemand ervaringen?
        Hmmm,

Ik gebruik mijn barlow in combinatie met 'webcam' en dat gaat prima? Ik weet niet hoe het met een Newton gaat, maar dat zal vast niet veel schelen?
        Ik image eerlijk gezegd meer met barlow dan zonder. Saturnus doe ik meestal op 8500 mm en de maan op 2500 of 6000 mm.
        De maan heeft wat minder vergroting nodig omdat die bij lagere vergrotingen ook al erg mooi is.

Ik heb een C9.25 en met jouw 8" kun je dus vergelijkbare brandpunten gebruiken. Maar daar heb je echt een barlow voor nodig of je moet oculairprojectie toepassen....

Probeer het eens zou ik zeggen. Zeker Saturnus kan wel wat extra vergroting hebben, daar wordt hij alleen maar mooier van.

Commentaar

Bedankt voor de tip. Ga ik zeker proberen. Moet echter nog steeds een Barlow kopen. Nog aanbevelingen (fabrikaat etc?)?
          Ben vanmiddag ook nog ff met Registax bezig geweest. Heb op het internet nog een paar goede tips gevonden waarmee ik nog betere resultaten kan behalen. Vervolgens nog even door Photoshop halen en voila. Dit is overigens een plaatje dat is samengesteld uit twee foto's.
          EQ6 Syntrek
          Philips SPC900 (Guiding)
          DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

Ik gebruik voor planeten een barlow 5 x (tele extender Meade) voor de maan soms een barlow 2 x met een Newton telescoop met een doorsnede van 40 cm. Het contrast in de maan foto is erg hoog, meerdere belichten maken, stapelen in de beeldbewerking kun je het contrast scherpte bijstellen. Vooral blijven proberen de resultaten voor de eerste keer zien er niet slecht uit.

Veel succes ....
            clear skies !!!!

Commentaar

Hi Firefly! Goeie foto's man!
              Zoals je ziet kom ik ook uit e'de. Waar sta jij meestal?
              Een optimist is niets meer dan een slecht geinformeerde pessimist (Theo Maassen)

Commentaar

Tips voor astrofotografie met de webcam

Hieronder nog wat tips voor de nieuwbakken astrofotograafjes onder ons:

- zet voor je webcam een UV/IR filter
                - bij goede seeing een barlow gebruiken; F20 tot F30 gebruiken, dan kun
                je de foto later evt. weer wat verkleinen.
                - webcammen kan ook met Dob's. Alleen blijf je aan het bijstellen.
                - maximaal 10 frames p/sec. gebruiken
                - gain geeft ruis, dus zo laag mogelijk zetten
                - gebruik een hartman masker voor scherpstellen
                - zet een markering op je focusser, is handig voor de volgende keer. Je zult echter elke keer opnieuw moeten scherp stellen.
                - gebruik Registax en gooi 80% van de foto's in de AVI weg.
                - maak de foto scherper met de wavelets, maar overdrijf niet.
                - Bij jupiter maximaal 2 minuten AVI-en ivm rotatie jupiter zelf
                - een laptop is makkelijk maar het hoeft niet. Een gewone PC voor het
                raam zetten en met USB verlengkabel werken gaat ook. Je kijkt dan door het raam naar binnen bij het richten en scherpstellen. Dit gaat helaas niet met een Dob omdat je montering moet kunnen volgen.
                - deep-sky astrofotografie is veel moeilijker i.v.m. de lange
                belichtingstijden en stelt zware eisen aan je montering.
                - vraag advies aan de echte deskundigen, zoals Arend van der Salm die
                je ook vaak aantreft op dit forum.

Veel succes met het proberen!

Bert Bogchelman
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                X