Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus 22-10

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus 22-10

Vanochtend saturnus even gefilmd, na wat bewerkingen in registax komt dit er ongeveer uit, ben nu wel aan een barlow toe .

114mm pollux
    Vesta675k webcam

-edit-
    even onbewerkte versie toegevoegd

Heel leuk. Theodorus.
    Dit is mijn eerste"blik"op saturnus sinds maanden

Je foto's zijn weliswaar klein, maar mooi scherp en vertonen toch al veel details: de schaduw op de ringen, de heldere equatoriale zone.

Ik krijg hierdoor ook zin om de kijker 's ochtends vroeg maar weer eens op te bouwen en op Saturnus te richten.

succes
    Harro
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mooie foto's

Ik zou ook zowat m'n bed eerder uitkomen als ik dit zo zie.

Is die Pollux een Newton-kijker?
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

FF vraagje:

Ik zag uhm vannacht ook zo klein. Is dat normaal voor de tijd van het jaar of ligt dat aan mijm kijker?

Ik heb een Bresser Messier N203. met een 10mm oculair was ie net zo klein als op je foto's.

Hoe krijg ik hem groter? door te wachten op betere tijden of moet ik mijn optiek aanpassen?

Groeten.
        wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

Commentaar

Jep de pollux is een newton kijker, een erg oude met 1" focuser.
          Als je die 203mm met een barlow of kleiner oculair doet zou je saturnus veel groter moeten zien, de webcam heeft ongeveer de zelfde vergroting als een 5mm oculair.
          De fotos zijn ook ingezoomd, je ziet em kleiner op de film.

Commentaar

Geluksvogel. Ik had speciaal de wekker gezet in Duitsland voor Saturnus, maar beide dagen was het bewolkt (dag 1 was ik doorgeslapen na het afgaan van de wekker, maar Michael vertelde me dat het bewolkt was geweest).

Leuke foto's, klein maar fijn. Het blijft toch Saturnus he.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

2 van de ongeveer 5 tot 6 keer dat ik vroeg ben opgestaan voor saturnus kon ik em ook daadwerkelijk filmen, maar de andere keren ging de bewolking ervoor, vorige zaterdag kwamen er ook zo af en toe wolken voorbij, ik ben begonnen met filmen toen het nog redelijk donker was, maar door de bewolking kon ik pas goed filmen toen het al licht begon te worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Maikel
                FF vraagje:
                Ik zag uhm vannacht ook zo klein. Is dat normaal voor de tijd van het jaar of ligt dat aan mijm kijker?

Hoe krijg ik hem groter? door te wachten op betere tijden of moet ik mijn optiek aanpassen?
                Hallo Maikel,
                Welkom in de Real World.
                Jij hebt Saturnus gezien zoals die is. Heel klein. En Saturnus wordt niet groter dan die nu is. (hooguit een paar procentjes).

Mogelijk had jij (net als ik destijds) een beeldvullende planeet verwacht net zoals die Hubblefoto's.
                Maar de werkelijkheid is gewoon niet zo. Zelfs met een enorme kijker heeft het weinig zin om verder te vergroten dan 500x. De beperkende factor is dan de altijd aanwezige turbulentie in de aardatmosfeer.

De eerste keer dat ik Saturnus zag wist ik ook niet of ik blij moest zijn of teleurgesteld. Het planeetje was zo ontzettend klein bij 56x vergroting. Toch besloot ik een gat in de lucht te springen want ik had de planeet eindelijk gevonden, en wat ik zag was helemaal echt.

Het waarnemen van planeten is niet eenvoudig maar wel uitdagend. Beschouw het als een sport: als je goed je best doet kun je in dat veel te kleine planeetbeeldje toch best veel details ontdekken.

Ikzelf werk met een 32cm newtonkijker. Op een goede nacht krijg ik bij 300x vergroten nog wel een scherp beeld. Sterker vergroten doe ik echter nooit. Er is met zo'n grote kijker heel veel te zien, maar eenvoudig is het niet hoor. Het blijft een kwestie van heel lang en ingespannen turen om die kleine en zwakke details op de planeetbol te zien.

Om jouw vergroting op te voeren zou je een sterker oculair aan kunnen schaffen (iets van ca 5mm). Dit verdubbelt je vergroting.
                Maar belangrijkste is dat je accepteert dat Saturnus (en eigenlijk alle planeten) maar hele kleine bolletjes zijn en dat zij hun geheimen maar moeizaam prijs geven. Dat hangt allemaal af van je eigen doorzettingsvermogen.
                Veel succes !

PS: In hoeverre zijn die prachtige planeetfoto's in de boeken realistisch ?? Dit onderwerp wordt met voorbeelden besproken in

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... kelijkheid
                (wel even naar beneden scrollen)
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                X