Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan - 8 oct,

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan - 8 oct,

Hallo,
    Gisteravond ff een foto gemaakt van de maan.

Genomen met een 130/900mm newton telescoop icm toucam pro webcam (raw mod, en heeft net een nieuwe behuizing gekregen ).

Ik ben ook aan het proberen om planeten er goed op te krijgen, vannochtend vroeg saturnus geprobeerd. Maar dat is nog wel een stuk lastiger.
    Wat voor foto's van planeten kan ik eigenlijk verwachten met mijn 130mm telescoop? Heeft het zin om een 3x barlow lens te gaan gebruiken? of is 2x eigenlijk al te veel van het goede icm mijn webcam.

Het bijgevoegde plaatje is een wat te heftig bewerkte versie van saturnus. Het plaatje is 2x vergroot, en ik gebruikte nu ook een 2x barlow lens (die volgens mij niet al te best is...)
    Evil will always triumph because good is dumb

Toch een mooi resultaat! Je moet ook niet echt veel van Saturnus verwachten, de omstandigheden om die te waarnemen zijn nog niet optimaal. Probeer het eens eind november, dan zie je goed het verschil!

Wat voor oculair wil je in combinatie met die 2x of 3x barlow gebruiken?

Commentaar

Hey! Welkom! Dat is een leuke eerste post!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Die barlow lens was vooral bedoeld voor bij mn webcam, maar ik vraag me af of die extra vergroting nog wel zinnig is.

Voor visuele waarneming was ik eigenlijk van plan om nog 1 of 2 occulairen erbij te kopen.

Nu heb ik de volgende drie: 32mm, 20mm en 10mm.. allemaal super plossls.

Zat eigenlijk te denken aan een 4 a 5 mm voor planeetwaarneming erbij.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek

Hij gebruikt toucam pro, wat inhoud dat je in prime focus fotographeert.
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
            Origineel geplaatst door Freek

Hij gebruikt toucam pro, wat inhoud dat je in prime focus fotographeert.
            Oke

Commentaar

Welkom! Mooie plaatjes, hoor.

Jij hebt een 130/900 reflector? Ik ook! Het is dan vast een Skywatcher of een Bynostar, 130mm kom je namelijk niet vaak tegen.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Het is inderdaad een Bynostar.

Commentaar

De maanfoto is best goed gelukt: in de krater Petavius is zelfs de rille te zien die loopt van de centrale piek tot linksonder

Groet
                  Harro

Trouwens: hier een uitzonderlijk scherpe maanfoto van de krater Petavius door Damian Peach (hij weer...):
                  http://www.damianpeach.com/images/lunar ... _11_17.jpg
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                  X