Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste Saturnus van het seizoen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste Saturnus van het seizoen?

Hoi allemaal,

Dit is de eerste Saturnus die ik gemaakt heb van het nieuwe seizoen. Ik was eigenlijk bezig met het imagen van Venus, maar die komt nu zo laat op dat ik nog een tijdje moest wachten. Uiteindelijk heb ik die maar opgegeven want ik moest naar mijn werk. Maar Saturnus was al een uur eerder op, dus ik dacht, kom.

Saturnus stond op 25 graden hoogte met een elongatie van 26 graden en de seeing was belabberd, maar ondanks de slechte omstandigheden is het wel een leuke opname, met name omdat de ringen nu weer zichtbaar verder gekanteld zijn.

Over een maandje zal hij wel weer voldoende ver staan om wat scherpere opnamen te maken, dan staat hij in ieder geval wat hoger.....

Leuke belofte voor de komende tijd! Prima afbeelding nog, ondanks de slechte seeing dan.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mooie shot! En inderdaad de eerste

Commentaar

nice misschien ga ik ook nog ff kijken heb alleen niet zoon goede telescoop

Commentaar

Origineel geplaatst door napster
          nice misschien ga ik ook nog ff kijken heb alleen niet zoon goede telescoop
          Bedankt,

Hij is laag in het oosten zichtbaar rond een uur of half 7 's ochtends, maar visueel is hij nog niet indrukwekkend. Maar misschien is het toch leuk om hem weer te zien.... :P

Commentaar

hoe hoog precies, ik heb hier nog al wat last van bomen

Commentaar

Hij staat rond de 10-20 graden hoog als het nog schemert en rond de 30 graden als hij uit het zicht verdwijnt, daarna zal het erg lastig zijn om hem te vinden. Probeer in ieder geval 10-15 boven de horizon vrij uitzicht te hebben.

Als je dan een uurtje wacht, zie je vanzelf Venus nog verschijnen. Twee planeten voor de prijs van 1!

Commentaar

Wow, ik vind hem er mooi uitzien, Arnaud!

Zou ik ook details, zoals de ringen kunnen zien met mijn ETX-70?
                Hier wil ik wel een nachtje voor doorzakken, met strak weer!

Groetjes,

Bandit (die gisteren zijn scopes niet van de maan af heeft gehad)
                Achromatologisch

Commentaar

Mooi Arnaud, klasse!

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
                    Hij staat rond de 10-20 graden hoog als het nog schemert en rond de 30 graden als hij uit het zicht verdwijnt, daarna zal het erg lastig zijn om hem te vinden. Probeer in ieder geval 10-15 boven de horizon vrij uitzicht te hebben.

Als je dan een uurtje wacht, zie je vanzelf Venus nog verschijnen. Twee planeten voor de prijs van 1!

thx

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                      Wow, ik vind hem er mooi uitzien, Arnaud!

Zou ik ook details, zoals de ringen kunnen zien met mijn ETX-70?
                      Hier wil ik wel een nachtje voor doorzakken, met strak weer!

Groetjes,

Bandit (die gisteren zijn scopes niet van de maan af heeft gehad)
                      Hoi Bandit,

De ETX-70 zal je wel de ringen van Saturnus laten zien, maar niet de details die je hier ziet. De Cassini-scheiding tussen A en B is misschien net mogelijk.

Maar om Saturnus visueel goed waar te nemen met een kleinere telescoop is het misschien verstandig om nog even een maandje te wachten. Saturnus is nog maar net zichtbaar, pas sinds een week of 2 bevind de planeet zich zo ver van de zon dat hij zichtbaar is. De omstandigheden zijn verre van ideaal. Onder matige omstandigheden (goede omstandigheden heb ik met Saturnus eigenlijk zelden gehad), is veel meer mogelijk en dan is het ook gemakkelijker hem te vinden en heb je wat meer tijd om te kijken.

Maar goed, laat je door mij niet tegenhouden. Je moet er vroeg voor op maar je hebt een van de eerste blikken van Saturnus dit seizoen!

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
                        Maar goed, laat je door mij niet tegenhouden. Je moet er vroeg voor op maar je hebt een van de eerste blikken van Saturnus dit seizoen!
                        ... Of er lang voor opblijven.. Juist dat idee van de eerste mogelijkheden
                        spreekt mij aan.. Ik zit al sinds ik mijn eerste telescoop kreeg te wachten
                        op Saturnus, hoewel ik niet eens wist of ik er wel wat van zou kunnen zien.

De laatste weken ben ik hard opzoek naar Uranus en Neptunus, maar
                        die laten zich zeer zeer lastig vinden bij mij. (misschien slecht mogelijk
                        met mijn telescopen)

Voor vanavond/morgen ochtend ziet het er niet heel erg slecht uit, dus
                        misschien waag ik vannacht al wel een poging.. Ik kan niet wachten!

Bedankt voor de foto (lekkermakertje) en de uitleg! (steuntje in de rug)

Groetjes,

Bandit
                        Achromatologisch

Commentaar

OK,

Ik heb Saturnus heel lang bekeken door mijn oude 5 cm refractortje, nog geeneens een achromaat geloof ik...

Maar de ringen zijn duidelijk zichtbaar. En het is een mooie planeet om naar te kijken.

Kijk 's ochtends richting het oosten, zoek de tweelingen en links schuin eronder moet Saturnus ergens staan. Zo tussen half 6 en half 7 komt hij op, rond zevenen verdwijnt hij in de schemering.

Succes!

Commentaar

Ziet er gaaf uit!

Is het ook mogelijk om bij de geplaatste foto ('s) de gebruikte spullen/instellingen te zetten?

Dit lijkt mij wel interessant.
                            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                            Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                              Ziet er gaaf uit!

Is het ook mogelijk om bij de geplaatste foto ('s) de gebruikte spullen/instellingen te zetten?

Dit lijkt mij wel interessant.
                              Oh ja,

Doe ik meestal ook, maar deze was meer voor de lol. :P

De omstandigheden zijn zo slecht dat je nauwelijks een fatsoenlijke opname kan maken, maar ik vond het wel leuk omdat Saturnus nu net weer zichtbaar was. Ik heb er vanochtend weer een opgenomen, als ik die post zet ik de details er wel bij.... 8)

Commentaar

Werken...
                              X