Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan Webcam 06-09

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan Webcam 06-09

Hoi allemaal,

Gisteren voor het eerst met de webcam aan de slag, nu zit ik niet in de ideale omgeving om aan astrofotografie te doen (teveel obstructie) en heb k geen laptop dus moet ik me met mijn 7m aan USB kabel zien te redden.
    De maan kwam rond 10.30 boven de flats uit in het zuidoosten, en toen ben ik maar meteen begonnen. Eerst waren er problemen met de software (liep vast als ik capture wilde onderbreken), vervolgens kwamen er continu wolken voorbij, en ik moest te telescoop aantal keer verplaatsen omdat de maan achter obstructies ging zitten (bomen, flats).
    Uiteindelijk is het toch nog gelukt een aantal filmpjes te maken en die te bewerken in registax, tot nu toe heb ik een 4 tal foto's hieruit.
    (aangezien de maan bijna vol was is het moeilijk kraters goed te zien vanwege een gebrek aan schaduw).

Opnames gemaakt op een 114mm pollux newton, met een philips vesta 675k webcam.

laatste wou op een of andere manier er niet bij..

Fotos zijn genomen vanaf balkon in Wageningen.
    Ik ga later deze week proberen een mozaiek te maken maar weet nog niet helemaal hoe ik dat ga aanpakken.

Commentaar

Mooie eerste opnames!

Ik heb zelf ook ooit een mozaiek geprobeert te maken. Niet helemaal perfect gelukt maarja.... Gewoon van ieder stuk van de maan een foto maken en zorgen dat je wat overlapping hebt.

De mozaiek :
      http://home.hetnet.nl/~a.m.vander.he...an%20combi.jpg

Commentaar

Lukte dat met die lengte aan kabel. Kan me nog herinneren dat ik met mijn Tocam signaal te kort kwam, de kabel was kennelijk te lang.
        Carpe Diem

Commentaar

@skywatcher, mozaiek ziet er ook strak uit, meer diepte zicht ook, heb je ook wavelet filters gebruikt in registax? In de mijne heb ik alleen de eerste 2 wavelet filters ietsjes aangepast.

@Bigadje Ja het werkte nog wel, maar ik meende dat ie wel een paar keer problemen gaf in de software, maar of dat aan de kabel lag weet ik niet.

Het grootste probleem was het scherpstellen, computer scherm is lastig te zien op 7m afstand, en beeld van de camera is 640*480 dus niet fullscreen. Volgende keer moet m'n vriendin maar wat later naar bed dan kan ze bij de computer blijven.

Dit is trouwens echte low-budget astrofotografie, de telescoop voor 45 euro op marktplaats gekocht, en de webcam voor 12 euro, alleen zat er nog wel 6.20 verzendkosten bij de webcam.
          Heb ook een Toucam (740k) klaarstaan voor gebruik, weet alleen nog niet welke ik wil gaan modificeren met de SC mod, ik denk de Vesta.

Commentaar

Nou voor dat geld is dit zeker niet niks! Als de planeten weer opkomen heb je weer een hoop nieuwe uitdagingen . En eerst de maan natuurlijk.

Voor dat mozaiek is trouwens alleen een beetje verscherpt in paintshop. En daarna in paintshop inelkaar gepuzzeld.

Commentaar

Werken...
            X