Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De maan op 15 juli: lidlscoop + webcam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De maan op 15 juli: lidlscoop + webcam

Op de overigens zeer gezellige waarneemavond van gisteren heb ik zitten prutsen met mijn lidlscoopje en een webcam. Ik had een interim resultaat reeds gepost in een ander subforum, maar hier is het resultaat na iets meer spelerij in registax. Deze opname is een composiet van 7 filmpjes die elk gestackt zijn in registax (ongeveer 350 frames elk) en daarna gecombineerd zijn in photoshop. Het volledige plaatje is ongeveer 1000x1200 pixels: klik op onderstaande thumbnail om hem op zijn volledige grootte te zien.

Ik vind het jammer dat vooral het gedeelte linksonder erg overbelicht is: ik moet de volgende keer een hogere framerate gebruiken (minder licht per frame), of een maan- of polarisatiefiltertje regelen. Voor de rest vind ik 'm nog redelijk gelukt: de maan stond laag en de lucht was erg onrustig: in de filmpjes is het alsof je door een bibberend blok gelatine kijkt!
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Mooie foto! Inderdaad jammer van het te lichte gedeeldte, had ik ook bij mijn maanfoto. Een filter is denk ik toch de enige goede optie. Welke webcam gebruik jij hiervoor?
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Barry, ik heb een philips ToUcam pro II gebruikt, met de RAW mod erop (dus dat je de onbewerkte data van de webcam krijgt, een monochroom beeld, en dat je de kleuren met zoiets als AVIraw alsnog kunt inbrengen).
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
      X