Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter met webcam: tips welkom!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter met webcam: tips welkom!

Hierbij mijn eerste poging om Jupiter met de webcam vast te leggen. De kwaliteit is zeer matig, vooral als ik hem vergelijk met wat anderen op dit forum gelukt is met in essentie dezelfde materialen. Maar goed, oefening baart kunst - dus ik blijf het proberen!

Dit plaatje is het resultaat van een webcam-opname door een C9.25" met een ToUcam pro II. Er is verder geen barlow o.i.d. gebruikt.

Hier een lijstje met factoren die volgens mij een rol spelen bij dit resultaat:

- warm weer, onrustige lucht
    - ongeveer 600 beeldjes gebruikt, meer zou beter zijn geweest denk ik
    - Scherpstellen is nogal lastig via de webcam, focus is niet perfect
    - Jupiter stond vrij laag, lange lichtweg door atmosfeer
    - Vanuit het dorp gedaan (Jupiter stond boven het dak van ons huis)
    - De scoop zelf was ook nogal warm (is het uberhaupt zinvol om zo'n ding te koelen met dit weer?)

Ik heb het filmpje in RAW mode met 15 fps geschoten, vervolgens met AVIRaw omgezet naar kleur en dan met RegiStax bewerkt. Ik heb in RegiStax geen wavelet filters gebruikt, maar ik heb het bewaarde plaatje naderhand in photoshop door een unsharp mask gehaald.

Resultaat:

Ik geloof dat onderin de schijf de GRS zichtbaar is. Toch leuk, die heb ik visueel nog niet goed kunnen zien.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Vind m niet slecht hoor.
    Tips
    1 Collimeren!
    2 Gebruik k3ccdtools. Die heeft een FFT (fast fourier) analysetool. Supermakkeljk voor focus.
    3 Heb je buisturbulentie? Dan is je sct nog niet goed afgekoeld. Buisturbulentie zie je als je onscherp stelt en het 'donutje' wiebelt.
    4 > 600 beeldjes is lastig, omdat je rotatieproblemen krijgt. Ik heb ooit eens 1000 gedaan, maar dan smeer je de vlekken uit.

Ik heb laatst ook gecamd, en het resultaat was om te huilen. Zelfde omstandigheden. Met de 14". Lage stand en warm weer vrees ik.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Misschien zag je het visueel ook al wel, maar waarnemen na een loeihete dag, vlak boven een dak waar de hele dag de zon op heeft staan branden is funest voor je seeing.

Vanmiddag stond de zon ook vlak boven onze dakrand. Iik wilde graag de grote zonnevlek bekijken, maar door het oculair leek de zon meer een drilpudding op de bagagedrager van een brommer zonder achtervering.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als eerste poging kan dit tellen .
        Ik kon het toch niet laten om met het plaatje te klooien , hopelijk vindt je het niet erg .

Commentaar

Geen bezwaar, Skywatcher! Kun je me vertellen welke specifieke filters (en welk programma) je hebt gebruikt, en eventueel hoe je de filter instellingen hebt uitgekozen? Wel gaaf dat er nu extra details zichtbaar zijn, hoewel het plaatje als geheel natuurlijk wel korreliger wordt.
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik heb het plaatje geopend is registax
            wavletfilter 1 uitschakelen
            filter 6 bootsten en contrast minderen
            dan vergroot naar 150%
            openen in PS
            daar kleuren balance
            terug naar origineel formaat resize
            1x sharpening
            en lichtjes gaussian blur
            et voila

Commentaar

Thanks Skywatcher! Ga meteen even wat dingetjes opnieuw processen.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

mooi maar een beetje wazig. je kunt toch duidelijk de kleuren zien.
                Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Werken...
                X