Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnevlek 2 juli

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnevlek 2 juli

Erg mooie zonnevlek vandaag. 8 opnames door de registax gehaald met wavelet processing.
    EOS 300D en ED80

30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Nette opname Nop .

Commentaar

mooi die zonnevlek.
      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Prachtig Norbert!

Commentaar

Thanks mensen!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Erg mooie foto, Nop!
            Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
            http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Mooie plaat, inderdaad!

Even een vraagje naar aanleiding van deze foto: op deze opname zie je duidelijk dat de zonneschijf minder helder is aan de randen dan in het midden. Komt dat doordat het licht dat afkomstig is van die rand schuiner door de 'zonne-atmosfeer' (ik ben vergeten of het chromosfeer, fotosfeer, corona is of een specifieke combinatie ervan) moet, en dus meer verstrooid wordt? Of heeft het een andere oorzaak?

Bij Jupiter is dit effect trouwens ook zichtbaar (wellicht door een andere oorzaak), maar bij de maan weer niet. Ik heb me laten vertellen dat dat komt door de enigzins eigenaardige reflectieve eigenschappen van het maanstof, dat ervoor zorgt dat invallend zonlicht anders weerkaatst wordt dan bij een werkelijk diffuus medium.
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Supermooi Nop!! Geweldig om te zien!

Commentaar

Mooie opname nop!

Commentaar

tiptop nop
                    LOVE IS FREEDOM

Commentaar

Hij is weer fijn.

gr Arend
                      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                        Even een vraagje naar aanleiding van deze foto: op deze opname zie je duidelijk dat de zonneschijf minder helder is aan de randen dan in het midden. Komt dat doordat het licht dat afkomstig is van die rand schuiner door de 'zonne-atmosfeer' (ik ben vergeten of het chromosfeer, fotosfeer, corona is of een specifieke combinatie ervan) moet, en dus meer verstrooid wordt? Of heeft het een andere oorzaak?
                        De zon is aan de rand minder helder dan in het midden. Dit verschijnsel is de randverzwakking. Dat is een reŽel effect en laat zich als volgt verklaren. De zichtbare laag, de fotosfeer, is in verhouding tot de afmeting van de zon heel erg dun, slechts 250 kilometer dik. Deze laag wordt van binnen naar buiten minder dicht en koeler. De temperatuur daalt van 6900 graden Celcius naar 4900 graden Celcius. Omdat de zon een bol is kijkt men schuin tegen de fotosfeer aan. Zo neem je alleen de bovenste laag weer. Vanwege de lagere temperatuur, is de kleur donkerder.

Bron: Sterrengids 2006
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                        X