Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter en de Io overgang

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter en de Io overgang

Hoi Allemaal,

Vrijdag stond er een mooie overgang van Io gepland en ook de GRS en BA zouden overtrekken. Helaas was het hier de hele dag bewolkt, maar tegen de avond brak de bewolking en rond ene uur of 22:00 was de hemel kraakhelder.
    Ik heb een serie images kunnen maken, met name in het NIR is er veel detail te zien, waaronder Io op de planeetschijf (is me nog nooit echt duidelijk gelukt) Io is die heldere witgele punt, met name goed zichtbaar in het NIR. De rode BA en GRS en natuurlijk Io's schaduw waren ook goed zichtbaar. Ik denk dat dit de beste Jupiteropname is die ik heb gemaakt. Ik moet zeggen dat ik niet verwacht had nog goede opnamen te maken dit seizoen, maar dit soort resultaten vallen me erg mee.

Ik heb naast een NIR en een NIR-RGB ook een normale kleuren-opname toegevoegd. Die is niet zo scherp, maar laat wel unieke structuren zien in de Rode vlek, in het NIR is het helaas een structuurloze witte plek De details zitten voornamelijk in het blauwkanaal, maar de seeing was nu ook weer niet zo goed dat daar veel detail in zat.

Groeten,

Een gelukkige Arnaud

Mooie foto's, hoor! Ik wil ook zulke apparatuur!

Commentaar

jupiter

SUPER HOOR

gr AREND
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Erg mooi !!!

Commentaar

Bedankt, ik ben erg blij dat het nog lukt dit seizoen. kun je eens voorstellen wanneer Jupiter over een aantal jaar weer op een hoge positie staat.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Erg mooie foto zeg!

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
              Bedankt, ik ben erg blij dat het nog lukt dit seizoen. kun je eens voorstellen wanneer Jupiter over een aantal jaar weer op een hoge positie staat.

Groeten,

Arnaud
              de komende twee/drie jaar wordt het jammergenoeg alleen maar slechter...

Commentaar

Slechter wel ja......maar niet onmogelijk

Commentaar

Dat bewijst deze foto wel. ik heb vorige jaar onder veel gusntiger omstandigheden geprobeer ook zo'n foto te maken, maar het lukte me maar niet, en staat hij veel lager en gaat het prima.

ik heb de hoop nog neit opgegeven. Maar het zou leuk zijn al shij weer wat hoger ging staan. nou ja, we hebben Saturnus nog, over een jaar of twee krijgen we daar ook schaduwovergangen, maar dan van Titan ed...

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Is Io niet die gele stip net achter die witte stip? Io is immers geel. Hoe komt het trouwens dat de schaduw van Io een staart heeft?
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hoi Jefke,

Nee, de heldere stip is Io. Dat weet ik omdat Io vrij snel over de oppervlakte van Jupiter bewoog en ik meerdere opnamen heb gemaakt. daarbij zie je duidelijk dat De heldere witte stip verplaatst, terwijl de gele op zijn plek blijft.
                      Kleur vastleggen op Io is ontzettend moeilijk. De maan beweegt heel snel over de oppervlakte. Om een kleurenopname te maken moet ik tenminste 1 rode, groene en blauwe opname gemaakt hebben, maar tegen dat ik dat gedaan heb, is Io weer ietsje verschoven. Daarom is het heel erg moeilijk om een goede kleur van Io te krijgen en is hij witter dan je zou verwachten. maar vergeet niet dat Io veel helderder is dan Jupiter en dat deze maan qua contrastwerking veel lichter lijkt dan dat hij is.

Ik ga nog wel een sproberen of ik de kleurkanalen van Io niet afzonderlijk kan uitlijnen, maar dat is een aardig karwei, waar ik de tijd voor wil nemen.
                      De staart van de schaduw is mogelijk een stacking-artefact of reeel, ik weet het niet goed. De wolken hebben immers ook structuur en in het stacken met Registax kan de software die wolken ook enigszins versterkt hebben. Het kan dus een artefact zijn maar, maar ook echt. Ik heb meerdere opnamen en op andere is het effect veel minder, de maaschaduw is daar een mooi rondje.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Yep, je hebt gelijk, ik had het nog eens bekeken in Meridian en er zit inderdaad nogal wat afstand tussen Io en zijn schaduw. Maar wat bedoel je met "Io is veel helderder dan Jupiter".

Groeten,

Jeffrey
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ja, ik heb natuurlijk nog een hoop extra opnamen waaraan ik dat kon zien....

Ik bedoelde te zeggen dat het oppervlak van Io veel helderder is dan de oppervlakte van Jupiter. Het albedo (lichtweerkaatsend vermogen) van Io is gemiddeld 63%, dat van Jupiter maar 34%. Wanneer je dus de felle Io tegen de donkere banden van Jupiter ziet zal die door contrastwerking veel witter lijken dan dat hij is.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Ik wil niet lullig doen hoor, maar om 22:10 uur was het toch nog licht.
                            Althans bij mij in Spaarndam wel??

Hoe heb je deze foto kunnen maken?
                            Heb je daar een filter voor gebruikt.

Misschien is het wel erg duidelijk dat ik geen verstand heb van astrofotografie
                            Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Hoi Japie,

Om 22:10 MEZT (Midden Europese ZomerTijd) was het inderdaad licht, maar deze opname is gemaakt om 22:10 UT (Universal time). Die loopt 2 uur achter. Dus de foto is gemaakt om 0:10 MEZT, oftewel onze lokale tijd.

Dus geen ingewikkelde filters, maar gewoon een tijdsverschil!
                              Overigens kun je Jupiter ook overdag imagen hoor, ik heb hem vorig jaar vaak in de schemering geimaged en Venus is ook prima overdag te doen. Alleen is het contrast in hetblauwkanaal wat minder.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Werken...
                              X