Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jupiter

Hoi Allemaal,

Het is een tijdje geleden dat ik wat resultaten gepost heb. De seeing was de afgelopen week erg goed, en dat resulteerde in de volgende plaatjes van Jupiter en Ganymedes. Leuk was ook de schaduwovergang van Ganymedes.

Als je goed let op Ganymedes zie je dat er enige structuur op het schijfje te onderscheiden is. De onderkant (noordkant) is wat donkerder. Ik heb dit in beide series opnamen herkend en na meerdere malen stacken blijven de resultaten altijd hetzelfde. Ik heb een simulatie van de omstandigheden gemaakt met de Solar System Simulator om te zien hoe de verschijning van Ganymedes op het moment van het imagen was. Ik heb in de volgende afbeelding het Ganymedes schijfje gedraaid en uitvergroot om een vergelijking te maken.

Het duidelijk te zien dat de donkere vlek ruwweg overeenkomt met het donkere gebied op de gesimuleerde Ganymedes schijf en dat het helderder witte gebied ook enigszins te onderscheiden is. Het lijkt er dus op dat ik er voor het eerst in geslaagd ben om oppervlakte details op Ganymedes vast te leggen. het donkere gebied zou dan Galileo Regio zijn.
    Een meer recente opname van Jupiter maakte ik gisterochtend net na middernacht.

Deze opname laat al veel details zien, ondanks het feit dat de seeing maar matig was. Volgens mij zijn hier ook de twee witte ovaaltjes te zien waarvan men graag de versmelting zou willen waarnemen.

Tenslotte Venus, waarvan ik dit weekend in de ochtend mijn eerste geslaagde UV-opnamen heb gemaakt. Ik heb de C9.25 rond half 5 het pleintje voor mijn huis op gesleept, vlug op de pool uitgelijnd, gecollimeerd op de in de schemering verdwijnende Wega en daarna de opkomst van Venus afgewacht. Het deed wel even pijn zo op de vrije zondagochtend, maar dit is nu eenmaal geen rustgevende hobby.... Rond 7:22 ben ik begonnen met het maken van RGB , NIR en UV-opnamen.
    De resultaten zijn hier weergegeven:

De UV-opnamen laten duidelijk een donkere band zien. Helaas is het opnemen van het UV-kanaal erg moeilijk, ik heb last van een ghostbeeldje dat de schijf een beetje vervormd, mogelijk wordt dit door de seeing veroorzaakt. De IR en RGB-opnamen laten dit beeldje niet zien, maar vertonen op het eerste gezicht totaal geen oppervlakte detail (zoals verwacht). Totdat ik de RGB-opname combineerde. Vaag was te zien dat de polen grijzer gekleurd waren en de evenaar lichtgeel was. Een extra in kleur versterkte opname laat dat goed zien. De gele band komt goed overeen met de band in het UV, maar is dit een reŽel detail of slechts een artefact? Ik weet het niet goed. Het kan reŽel zijn.
    Dus je moet er wat moeite voor doen en een vrije ochtend uitslapen voor inleveren, maar dan heb je ook wat...

Groeten,

Arnaud

In een woord.....geweldig! Veel details zichtbaar zeg...en dat je een beetje detail ziet op ganymedes is al helemaal ultiem .

HULDE..HULDE..HULDE!

Commentaar

Echt geweldige foto's, keer op keer. Hopelijk zal ik in de toekomst ook van deze foto's maken :P Hulde!

Commentaar

Arnaud, wat een verbluffende foto's zeg. Ongelooflijk. Detail zien op een maantje van jupiter, ik hield het niet voor mogelijk, maar het kan dus toch. Meteen een vraagje: kun je ganymedes alleen webcammen als het op een minimale afstand van jupiter 'staat' ? Of neem je jupiter ook met de cam op en laat je jupiter uitbranden op de ccd. Ik vraag me af hoe je dat doet. Jupiter overstraalt enorm lijkt me om nog detail in de maan te kunnen zien.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Jupiter + maantje in een keer vastleggen is mij ook wel eens gelukt. Hier bijvoorbeeld KLIK. Gewoon een kwestie van met de belichting en de offset spelen, dat werkt vaak erg goed.

Maar detail op een maantje vastleggen is wel erg verbluffend

Commentaar

Ongelofelijk dat het oppervlak van Ganymedes zo goed te zien is. Vooral het overgangsgebied van licht naar donker.

Commentaar

Fantastische foto's!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                Arnaud, wat een verbluffende foto's zeg. Ongelooflijk. Detail zien op een maantje van jupiter, ik hield het niet voor mogelijk, maar het kan dus toch. Meteen een vraagje: kun je ganymedes alleen webcammen als het op een minimale afstand van jupiter 'staat' ? Of neem je jupiter ook met de cam op en laat je jupiter uitbranden op de ccd. Ik vraag me af hoe je dat doet. Jupiter overstraalt enorm lijkt me om nog detail in de maan te kunnen zien.
                Hoi Norbert,

Bedankt voor de complimenten. Het is helemaal niet moeilijk om de manen van Jupiter te imagen als ze vlak bij de planeet staat. Ik heb zelfs een keer een opname van Europa gemaakt terwijl hij de planeetrand raakt! Onderschat de helderheid van de maantjes niet, ze zijn wel klein, maar relatief fel. In feit denk ik dat de oppervlakte helderheid van de manen die van Jupiter nog overtreft, de enige reden dat Jupiter zoveel helderder is is omdat hij zoveel groter is.
                In heb Jupiter niet hoeven overbelichten om deze opname van Ganymedes te maken, alhoewel dat misschien wel iets betere resulaten had gegeven. Ik was er dan ook niet specifiek op uit om resultaten op Ganymedes weer te geven, maar was meer geintresserd in de overgang van de schaduw.

Sommige amateurs zijn er zelfs in geslaagd om de manen vast te leggen terwijl hij voor de planeet langs trok!

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Mooie beelden !!

Arnaud was jij afgelopen jaar niet in wateren op de starparty?

Commentaar

Netjes Arnaud
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Mooie foto's Arnaud!!

Kun je eigenlijk ook details van manen visueel halen?
                      Daar ben ik zeer beniewd naar.
                      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                      - EQ3, aandrijving + poolzoker
                      - Bresser 10x50
                      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Arnaud, bedankt voor je uitleg. Toch nog 1 vraagje. Ik heb een ongemodificeerde toucam. Waarschijnlijk kan ik niet lang genoeg belichten. Maar als het even meezit ga ik dit weekend wat experimenteren. Dank voor de inspiratie!
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
                          In feit denk ik dat de oppervlakte helderheid van de manen die van Jupiter nog overtreft, de enige reden dat Jupiter zoveel helderder is is omdat hij zoveel groter is.
                          Dat klopt, daarom zijn de overgangen van de maantjes zelf ook te zien als witte stipjes voor het oppervlak van Jupiter.
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Arnaud, bedankt voor je uitleg. Toch nog 1 vraagje. Ik heb een ongemodificeerde toucam. Waarschijnlijk kan ik niet lang genoeg belichten. Maar als het even meezit ga ik dit weekend wat experimenteren. Dank voor de inspiratie!
                            Hoi, dat zal denk ik wel moeilijk gaan. Jupiter staat zo laag dat je veel last zult hebben van de atmosferische dispersie. Deze breking van het licht zorgt ervoor dat de maanschijfjes worden uitgerekt, waarbij de groene en blauwe golflengten naar boven worden afgebogen. Je ziet het effect vaak doordat er een blauwe rand boven en een rode rand onder Jupiter of een maantje verschijnt.
                            Wil je hiervoor compenseren, dan kun je een dispersiecorrector nemen (die heb ik) of een filterset om in de afzonderlijke kleurkanalen te imagen. Dat laatste is met de ToUcam niet echt handig, want je verliest met filters extra veel licht. En ik vermoedt dat je geen dispersie corrector hebt, vrijwel niemand die ik ken heeft zo'n corrector (vreemd overigens, want die dingen maken het leven een stuk makkelijker - misschien een aanrader?!!).
                            Daarnaast gebruikt de ToUcam drie pixels voor RGB-opnamen. Daardoor heb je een resolutie die lager is dan een zwartwit-camera. je zou daarvoor kunnen compenseren door een sterkere vergroting te nemen, maar dat kost je weer licht.
                            Je kunt voor dit soort objecten het beste een zwartwit camera gebruiken. Ik gebruikte vroeger de ATK 1HS, een soort van gemocificeerde zwart-wit-ToUcam, maar nu heb ik een nieuwe camera, de SKYnyx 2-0.

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
                              Hoi, dat zal denk ik wel moeilijk gaan. Jupiter staat zo laag dat je veel last zult hebben van de atmosferische dispersie. Deze breking van het licht zorgt ervoor dat de maanschijfjes worden uitgerekt, waarbij de groene en blauwe golflengten naar boven worden afgebogen. Je ziet het effect vaak doordat er een blauwe rand boven en een rode rand onder Jupiter of een maantje verschijnt.
                              Wil je hiervoor compenseren, dan kun je een dispersiecorrector nemen (die heb ik) of een filterset om in de afzonderlijke kleurkanalen te imagen. Dat laatste is met de ToUcam niet echt handig, want je verliest met filters extra veel licht. En ik vermoedt dat je geen dispersie corrector hebt, vrijwel niemand die ik ken heeft zo'n corrector (vreemd overigens, want die dingen maken het leven een stuk makkelijker - misschien een aanrader?!!).
                              Daarnaast gebruikt de ToUcam drie pixels voor RGB-opnamen. Daardoor heb je een resolutie die lager is dan een zwartwit-camera. je zou daarvoor kunnen compenseren door een sterkere vergroting te nemen, maar dat kost je weer licht.
                              Je kunt voor dit soort objecten het beste een zwartwit camera gebruiken. Ik gebruikte vroeger de ATK 1HS, een soort van gemocificeerde zwart-wit-ToUcam, maar nu heb ik een nieuwe camera, de SKYnyx 2-0.

Commentaar

Werken...
                              X