Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus

In het kader van de oproep van de ESA heb ik vandaag geprobeerd om Venus te imagen. Overdag, om half 2 's middags :!:

Het is opvallend hoe helder Venus is, in de zoeker is hij zelfs opvallend. En er was nog een relatief dikke sluierbewolking ook! Maar Venus prikt er gewoon doorheen. Deze planeet is qua helderheid gewoon niet vergelijken met Mars, Jupiter of Saturnus.

Helaas trokken de wolken snel dicht en kon ik alleen maar een IR-beeldje opnemen. In het UV is Venus mooier, in plaats van een egaal wit beeldje zie je dan ook structuren in de wolken. Maar dat bewaren we dan maar voor de volgende keer....

2 uur 's middaags?

Hoe kan je hem in godsnaam vinden? en hoe kan je dat achtergrond zo donker krijgen?
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

De achtergrond is donker ten opzichte van Venus , die heel erg fel is. Was hij zwakker geweest, dan was de achtergrond ook lichter gekleurd geweest.
      Met name omdat dit een IR-opname is (de hemel is blauw, geeft dus beijna geen rood licht af en zeker geen IR-licht) zie je dus een zwarte hemel.

Venus is gemakkelijk te vinden als je uitgaat van de positie van de zon. ALs je een parallactische montering hebt die op het noorden staat uitgelijnd kun je de zon in je beeldbeeld zetten en met behulp van de declinatie-as en de rechte klimmingsas de telescoop naar de positie van Venus bewegen (die je uit Redshift of de sterrengids kunt halen)

In dit geval heb ik hem de nacht ervoor op een ster gericht met dezelfde declinatie als Venus. Daarna heb ik de motoren uitgezet. Je kunt precies berekenen wanneer Venus dan langs komt en gisteren stond hij inderdaad in mijn zoekerveld, op het juiste tijdstip. Dan gaan de motoren weer aan en kun je gaan imagen.

Commentaar

In dit geval heb ik hem de nacht ervoor op een ster gericht met dezelfde declinatie als Venus. Daarna heb ik de motoren uitgezet. Je kunt precies berekenen wanneer Venus dan langs komt en gisteren stond hij inderdaad in mijn zoekerveld, op het juiste tijdstip. Dan gaan de motoren weer aan en kun je gaan imagen.
        Leuke tip! Grappig om dan te zien of je voorspelling klopt. Venus is inderdaad enorm helder. Dat merkte je tijdens de zonsverduistering meteen. Zo gauw de 'schemering' inviel, werd venus meteen als een enorm helder object zichtbaar.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
        X