Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus met m'n knakecam (cassinischeiding??)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus met m'n knakecam (cassinischeiding??)

De seeing was vanavond zo super dat ik mijn gare knake-cameraatje weer eens heb gepakt om door een 6,5mm plosslgaatje Saturnus te fotograferen.
    Dit is de beste opname, waarschijnlijk stond de planeet een beetje ver naar links in het beeldveld, waardoor de linkerkant van de ring donkerder is geworden. (het is ook bijna niet de doen, dat stomme ding precies recht en stil voor een gaatje van 3mm groot te houden)

Maar... zie ik nu ook een hint van de Cassinischeiding? Visueel was ie prachtig zichtbaar, maar is het ook mogelijk dat ik hem op de foto heb gekregen, daar aan de rechterkant?

Dit is een detail van de originele de foto, helemaal onbewerkt:

en helemaal exotisch: een wolkenband????? Hij zit wel precies op de plek waar ik hem visueel ook het best zag, linksboven over de planeetbol..
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Whoa, een verrassend goed resultaat! Die hint van de cassinischeiding denk ik ook te zien, al is er maar sprake van enkele pixels die ernaar hinten. De schaduw van de ringen op de planeet is duidelijk, en de schaduw van de planeet op de ringen ook. Als ik mijn best doe zie ik ook welk stukje je bedoelt met die wolkenband, hoewel ik zelf zou zeggen dat die niet zo'n groot contrast vertonen. Maar ik heb natuurlijk niet door jouw scoop gekeken deze avond.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Moeilijk te zien! Leuk he, wat je nog door zo'n gaatje kan bekijken/fotograferen.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ach, waarschijnlijk is het ook wel een beetje "wishful thinking" van mij. Zoals Brinx al zei is de resolutie zo laag dat een eventuele scheiding nog geen pixel breed is. Toch is de Cassinischeiding visueel donkerder dan de schaduw van de ring op de planeet... En die is op de foto duidelijk te zien. Misschien heeft de camera net één of twee pixeltjes van de Cassinischeiding meegepakt.

Commentaar

Roel:
          Schnabbel een 2e hands philips toucam van marktplaats en rammellen maarrrr!
          Kost geen drol en je haalt er fenomenale resultaten mee!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
            Roel:
            Schnabbel een 2e hands philips toucam van marktplaats en rammellen maarrrr!
            Kost geen drol en je haalt er fenomenale resultaten mee!
            Ja, is misschien best een leuk idee, ware het niet dat ik geen laptop heb, lukt het ook met usb-kabel van 10 meter?
            Bovendien weet ik niet of er ook een registax versie voor de Mac is...

Commentaar

Heb je niet ergens een oud pc'tje?
              Het hoeft echt geen snelle te zijn. Webcammen is echt leuk!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                Heb je niet ergens een oud pc'tje?
                Het hoeft echt geen snelle te zijn. Webcammen is echt leuk!
                Windoos 98 snel genoeg? Ik heb nog wel zo'n vastgelopen tranendal op zolder staan. Ik vraag me af of de driversoftware voor de toucam pro en registax daar op kunnen draaien...

Commentaar

Usb is belangrijkst. Registax heeft wel wat rekenkracht nodig. Maar dan laat je m een nachtje stampen

Commentaar

Verwerken hoeft niet op dezelfde computer als opnemen...

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                      Klopt, maar in mijn geval toch liever wel. De pc heeft geen brander en de Mac geen floppydrive....

Registax voor de Mac zou de oplossing zijn (maar dat is er niet)... Eens kijken wat er geschreven wordt over de Mac-alternatieven (die zijn er wel!

Commentaar

usb verlengen wil niet lekker . beeld kwali en snelheid gaat goed achteruit. zelfs met usb versterker er tussen is het beeld nog niet zo mooi en snel, als gewoon zo op de pc.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                          Origineel geplaatst door Alien
                          Klopt, maar in mijn geval toch liever wel. De pc heeft geen brander en de Mac geen floppydrive....
                          Geen netwerkje? Pffff, wat een armoe!

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.
                          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                          X