Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verbeteren van foto's.....hoe?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verbeteren van foto's.....hoe?

Maandje geleden ofzo deze 4 foto's gemaakt van m42 (als t m42 al is :tongue: ) Maar ik krijg er niks van gemaakt in paint shop.....
    Als je de foto's snel achter elkaar bekijkt zie je dat er wel iets opstaat, maar ik kan het niet naar voren halen. Zou iemand anders het eens kunnen proberen, en eens kunnen uitleggen hoe je dat nou precies doet.... want voor paint shop kan ik geen goede tutorials vinden :crybaby:

Re: Verbeteren van foto's.....hoe?

Origineel geplaatst door SkyGuy
    Maandje geleden ofzo deze 4 foto's gemaakt van m42 (als t m42 al is :tongue: ) Maar ik krijg er niks van gemaakt in paint shop.....
    Als je de foto's snel achter elkaar bekijkt zie je dat er wel iets opstaat, maar ik kan het niet naar voren halen. Zou iemand anders het eens kunnen proberen, en eens kunnen uitleggen hoe je dat nou precies doet.... want voor paint shop kan ik geen goede tutorials vinden :crybaby:
    Hi SkyGuy

Paint Shop is not able to work your images out as you wish. For proessionally
    work you need PhotoShop or similar software.
    You could try first to work with Registax (download here http://registax.astronomy.net/ ) and after this the image once again in Photo Shop. But as your showed images show only the trapez in M42 and no other faint nebula, there will be not much what you can make with this images. But for make your expiriences you can try to put these images in the software and see what you can get out al last.

Clear skys
    Robert

HoO Germany
    Heinsberg
    near Roermond

Commentaar

zoals Robert al zei heb je trapezium te pakken,wat helemaal niet slecht is.
      maar veel meer ga je er niet uit kunnen halen denk ik

Commentaar

Als ik ze hier op de pc acherelkaar afspeel zie ik toch (tussen de luminance van de LPI) wat vaags om het trapezium meebewegen (probeer maar eens). En dit zit op iedere langer belichte foto van m42. Maar ik weet niet hoe ik t naar voren kan brengen :scratch:

Commentaar

H Skyguy,

inderdaad kun je inderdaad het trapezium al op je foto's zien evenals de neveligheid. Je moet nu een balans zien te vinden tussen hoe ver je je belichtingstijd kan strekken zonder dat er volfouten of blooming optreden. Hoe langer de belichtingstijd des te beter (met name voor de signaal-ruisverhouding van je camera).

Dan zou ik zeggen schiet een hele partij foto's, ga de besten stacken en trek er n (of meer) dark-frame af met pakembeet dezelfde belichtingstijd (als je dat al niet gedaan hebt). Dan heb je al een goed begin en begint het echte imageprocessing.

Daar zijn trouwens wel goede boeken over hoe je foto's zou kunnen bewerken die wel geen specifieke handleiding zijn voor paintshop maar toch erg interessant.
          Doe maar gewoon, ik ben al gek genoeg...

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
            Als ik ze hier op de pc acherelkaar afspeel zie ik toch (tussen de luminance van de LPI) wat vaags om het trapezium meebewegen (probeer maar eens). En dit zit op iedere langer belichte foto van m42. Maar ik weet niet hoe ik t naar voren kan brengen :scratch:
            ok ,ik heb ze een bekeken met windows viewer en inderdaad ik zie de heldere kern van m42 meebewegen
            maar er is wel een probleem,als ik de foto's bekijk zie ik ook een heel "wolkendek",en het is in die wolkendek dat de kern zich bevind
            dat eruit te isoleren zal geen kattepis zijn,maar we zullen eens een bescheiden poging doen

Commentaar

Ik ga eens even een dark frame trekken met de lpi, eens kijken of het er dan uit is.

Commentaar

Hmm krijg die dark met geeneen mogenlijkheid in registax :scratch: :crybaby: . Is van het formaat .fts ....... Ik kan deze ook niet openen in een bewerkings programma dus wat moet ik hier nou weer mee :violent1:

Commentaar

Ik weet niet wat je precies wilt zien (net nieuw), maar ik heb even de levels omhoog gegooid, de afbeeldingen wat lichter gemaakt en het contrast wat hoger gezet. Ze zijn minder mooi, maar wel duidelijker in contrast;

Weet niet of je er wat mee kan hoor, ben maar superamateur.

En deze;

Last bewerkt door Steem; 07-11-18, 10:48.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Niks superamateur, zou willen dat ik t kon :thumbup: . Thx, man. Op die eerste foto zie je de heldere kern van m42 meebewegen, dus volgende keer moet ik niet vergeten een darkframe te nemen :violent1:

Commentaar

Het is vrij simpel hoor. In photoshop heb je de functie 'auto levels' en 'curves'. Auto levels haalt alle lichte punten automatisch en snel naar voren, en houdt het contrast redelijk goed. Met de functie Curves kun je hetzelfde effect krijgen, maar kun je zelf de instellingen kiezen. Het lijkt een beetje op de 'brightness & contrast' aanpassen, maar dat werkt een stuk minder goed in dit soort gevallen.

Dat superamateur sloeg trouwens op mij in het opzicht van astronomie, ik wist dus niet wat je precies wou zien op de foto (weet bijv. niet wat nu precies de kern is). Maar van Photoshop weet ik wel het een en ander af. :lol:
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                        Het is vrij simpel hoor. In photoshop heb je de functie 'auto levels' en 'curves'. Auto levels haalt alle lichte punten automatisch en snel naar voren, en houdt het contrast redelijk goed. Met de functie Curves kun je hetzelfde effect krijgen, maar kun je zelf de instellingen kiezen. Het lijkt een beetje op de 'brightness & contrast' aanpassen, maar dat werkt een stuk minder goed in dit soort gevallen.

Dat superamateur sloeg trouwens op mij in het opzicht van astronomie, ik wist dus niet wat je precies wou zien op de foto (weet bijv. niet wat nu precies de kern is). Maar van Photoshop weet ik wel het een en ander af. :lol:
                        Heb t eens geprobeert en verrek, werkt ook nog :lol: .

De heldere kern zie je in de eerste foto als een waas die om de heldere sterren heenbewegen (het trapezium).

Commentaar

Werken...
                        X