Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus met een dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Brinx
    antwoordde :
    Ha, dat is een handige link! Bedankt voor de info, het is een stuk duidelijker nu.

Laat een reactie achter ::

Gast antwoordde
    Origineel geplaatst door Brinx
    Ko, ik dacht dat het haalbare scheidingsvermogen van een 25 of 30 cm scoop ook nog maar in de orde van 0.5 boogseconde ligt? Lang niet genoeg om een feature van 0.06 boogseconde te kunnen onderscheiden. Dus: of de haalbare resolutie wordt veel beter door het stacken, of die 0.06 boogseconde was een typfoutje en moet 0.6 zijn?
    Hier staat er wel wat over, en nog veel meer over optiek.

http://www.licha.de/astro_article_mtf_t ... lution.php

• Brinx
    antwoordde :
    Ko, ik dacht dat het haalbare scheidingsvermogen van een 25 of 30 cm scoop ook nog maar in de orde van 0.5 boogseconde ligt? Lang niet genoeg om een feature van 0.06 boogseconde te kunnen onderscheiden. Dus: of de haalbare resolutie wordt veel beter door het stacken, of die 0.06 boogseconde was een typfoutje en moet 0.6 zijn?

Gast antwoordde
    Ik denk niet dat de encke scheiding er op staat. de resolutie van de encke is 0,06 boogsec . dat haal ik nooit met een 15cm telescoop waar de resolutie op max 0,76 zit. het is een artifact van stacken. helaas

Je zal toch zeker een 25/30 cm nodig hebben om er iets van te zien te krijgen.

zoals deze van Mr legault hier zit de encke op de goede plek http://legault.club.fr/index.html

• Harro
    antwoordde :
    Hoe is het mogelijk....:
    die 35cm foto vond ik al mooi, maar daar is nog wel verbetering te behalen.
    MAar die foto door een 15cm-telescoop: onbegrijpelijk dat je daarmee zoveel detail hebt weten vast te leggen.

De Encke scheiding is op eerstgenoemde foto niet te zien: dat is daar een soort opstapeling van verdwaalde pixels uit de Cassinischeiding.

Ik kom er zojuist achter dat de Encke-scheiding niet halverwege de A-ring ligt, maar aan de buitenrand: op ca 0,20.
    Op je 15cm foto begint de Encke scheiding zichtbaar te worden in de vorm vaneen verduistering van de buitenzijde van de A-ring.
    Onwaarschijnlijk mooi resultaat!

Hartelijke groet
    Harro

• Amica
    antwoordde :
    Wat moet zo'n kijker eigenlijk opbrengen dan Ko?

Gast antwoordde
    Origineel geplaatst door Ossi

Vind die met de 14" ietsie te blaauw :S
    Hoe kan dat?? Hij is wel mooi opzich, maar het lijkt net of je hem zelf hebt getekend
    de kleur belans een beetje verkeerd staan dat krijg je dat . een beetje photoshop lost dat wel op.

• Ossi
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Nightsky
    ik kwam nog een oude opname tegen van feb 2005 met me 15cm newton F8 en 3x barlow ( f3,6 meter)
    2500 beeldjes beste 500 gebruikt. met erg goede seeing 8/9 van 10 Nog een lange weg te gaan om met me dobson zo een resultaat te krijgen..

Oja die 15cm kijker is te koop :lol:
    Kolere zeg!!!!
    Ik bied 100 euro :P
    HAHA nee gekkigheid. Heb momenteel geen geld voor een scoop.
    Jonge jonge prachtig is ie gewoon.

Vind die met de 14" ietsie te blaauw :S
    Hoe kan dat?? Hij is wel mooi opzich, maar het lijkt net of je hem zelf hebt getekend

• Deepsilence80s
    antwoordde :
    als je mij wilt watertanden krijgen moet je zo voort doen hoor :P ( gisteravond weer 2 emmers vol)

• Maantje Miranda
    antwoordde :
    deze vind ik pas mooi nightsky!

Gast antwoordde
    ik kwam nog een oude opname tegen van feb 2005 met me 15cm newton F8 en 3x barlow ( f3,6 meter)
    2500 beeldjes beste 500 gebruikt. met erg goede seeing 8/9 van 10 Nog een lange weg te gaan om met me dobson zo een resultaat te krijgen..

Oja die 15cm kijker is te koop :lol:

• SkyGuy
    antwoordde :
    Zeker fraaie foto :lol:

Gast antwoordde
    ja weer een leuk resultaat :P

Gast antwoordde
    kleine update van 22/03
    rond de 250 beeldjes gebruikt, zelfde opstelling

• SkyGuy
    antwoordde :
    Ik heb al een lpi, maar zit te denken aan een mooie barlow en eos 350d......zucht......wat is de wereld toch oneerlijk :crybaby: :tongue:

Werken...
X