Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars 16 sept 2020

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars 16 sept 2020

Hallo,
    Vanmorgen tussen 5 en 6 uur een 20 tal avi's opgenomen van Mars.
    Equipment: C14, ADC, Barlow 2x, ASI224MC
    Avi's van 2 minuten, 110 fps, 10% stack, bewerking met PS.

Groet, Gerrit
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 05_07_10_AI_crop.png views: 154 grootte: 98,6 KB id: 1463948

Wow!
    Skywatcher 150/750 DPS / EQ5 pro synscan / Albinar 7x50

Commentaar

Poeh! Vannacht ruim een uur naar een strakke Mars zitten kijken met mijn Mewlon 210, nooit zo mooi gezien, maar zoveel details als op deze foto, dat nou ook weer niet. Tja hij is ook maar 21 cm.
      Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Super resultaat! Mooi genuanceerd. Toch wel goede seeing dan ook denk ik. Ik was om 4 uur nog niet direct onder de indruk.

Commentaar

Wauw!

Commentaar

Geef maar toe, dat is gewoon een Hubble foto die je wat geblurt hebt. Ongelofelijk zeg...
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Netjes hoor
              Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82°+68°+52°| BH 68°| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

prachtig hoor, deze is echt scherp!

Commentaar

Sluit mij bij de sprekers aan. Er zijn een aantal topfotografen. Daar is Gerrit Hiemstra er een van. Het is m.i. Niet alleen het gebruikte instrumentarium. Dus wat is het geheim. Richard Bosman heeft dezelfde scherpte, Hubble-achtige opnamen.

Commentaar

Dank voor de reactie,s
                    marrj2, veel avi’s opnemen, bij mijn laatste sessie waren 18 Avis van mindere kwaliteit.
                    En van de twee was er 1 iets beter. Seeing is de belangrijkste factor.
                    Groet, Gerrit

Commentaar

Een goede collimatie is ook cruciaal. Ik heb een oude SCT uit 1993 en bij deze verandert de collimatie al na een meridiaanflip. Dat heb ik enkele nachten geleden weer eens ervaren. Ook een mirrorflop is bij deze kijker zeer aanwezig. Ik vraag me af of moderne SCT of RC daar ook nog zoveel last van hebben. Ik doe de collimatie standaard steeds opnieuw na een meridiaanflip, maar blijft toch lastig om dat precies goed te doen. Tevens gaat dit telkens ten koste van waarnemingstijd. Maar wanneer het goed staat levert die oude telescoop toch prachtige plaatjes af!

Commentaar

Beste Gerrit,

Schitterende foto vanwege de kleur en scherpte. Wel valt me op dat de camera die je gebruikt niet de blauwige wolken weet vast te leggen boven de noordpool. Je ziet wel wolken maar die zijn in deze foto witgrijs. Er is zelfs wat structuur in te zien die de kwaliteit van de opname weergeeft.

Groet, Ruud
                        296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Commentaar

Erg mooie opname Gerrit. Door de smaakvolle afwerking krijg je hier een mooie subtiele indruk van een ijle schil rond de planeet.
                          Echte orografische wolken heb ik in de laatste opnames nog niet zien opduiken. Wie weet krijg je die ook nog een keer in het vizier.
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.

Commentaar

Dat is wel een heel ander niveau dan mijn geklungel.
                            PRACHTIG!

Commentaar

Deze is wel erg fraai, wat een mooie details. Die kan aan de muur

Commentaar

Werken...
                              X