Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars 12 september vanuit Hoofddorp

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars 12 september vanuit Hoofddorp

Mijn eerste poging om Mars vast te leggen en ik vind het resultaat best mooi.
    Ik heb met mijn mono camara R, G, B en IR opnames gemaakt (ZWO ASI 183 MM) via mijn goto dobson (SkyQuest 12XTg).
    En een Televue 2x powermate gebruikt.

RGB image:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Mars_231443_RGB_lapl4_ap75_final.jpg views: 127 grootte: 20,7 KB id: 1463584

Blauw overheerst een beetje in de rgb image. Blauw overheersde meer, maar ik heb de intensiteit van blauw een beetje terug gedraaid.

IR image:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Mars_233534_IR_lapl4_ap71_final.jpg views: 96 grootte: 11,4 KB id: 1463585

Best mooi. Er komt nog aardig wat details naar voren in de IR image.
    Voeg bestanden toe

Mooi geschoten
    Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82°+68°+52°| BH 68°| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

mooie foto's!
      hoeveel frames heb je gebruikt per kleur, ik naam aan dat je niet veel tijd hebt om RGBIR te schieten, gebruik je misschien ook pipp?
      De eerste 5 dagen na het weekend zijn het beroerdst, daarna gaat het wel weer....

Commentaar

Klein maar fijn!
        De extra zwartruimte erbij vind ik altijd wel mooi.

Ik neem aan dat je wel met een kleine ROI (Region of Interest) de opnames gemaakt hebt?
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ermanno Bekijk bericht
          mooie foto's!
          hoeveel frames heb je gebruikt per kleur, ik naam aan dat je niet veel tijd hebt om RGBIR te schieten, gebruik je misschien ook pipp?
          Ik capture 1000 frames per kleur en dan gebruik 75% daarvan om te stacken met autostackert. Ik heb PIPP hier staan, maar ik heb het dit keer niet gebruikt.
          Ik gebruik het meestal om de frames te croppen, maar de laatste keer vond ik het formaat opgenomen met FireCapture goed.

Ik neem aan dat je wel met een kleine ROI (Region of Interest) de opnames gemaakt hebt?
          Ja, dat klopt. In FireCapture heb ik selecteer ik een gedeelte rondom het object, om de ROI kleiner te maken. Anders worden de SER filmpjes wel heel erg groot en
          lukt het firecapture (of de camera) niet om een een lage sluitingstijd opnames te maken.

Commentaar

Dat klopt niet helemaal... de camera kan ook bij een trage FPS nog steeds korte sluitertijden hanteren. ;-)
            Maar ik begrijp je punt, een kleinere ROI helpt om de hoogst mogelijke FPS te halen. (Als de sluitertijd tenminste niet in de weg zit)

Nog een speciale reden voor het SER format?

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
              Nog een speciale reden voor het SER format?
              Zelf vind ik dat ser filmpjes eenvoudigere te managen zijn vergeleken met fits voor lunar en planetaire opnames.
              Een bestand in plaats van duizendende bestanden en de metadata van de opnames zet Firecapture ook in het ser filmpje.
              Als ik kleur opnames maak, dan kan autostackert automatich het bayern pattern selecteren.

Commentaar

Ah, ik doelde meer op SER versus het AVI videoformat ;-)
                Voor meer bitdiepte kan je filmen in SER maar je kan ook voor 8-bit AVI kiezen, het AVI format scheelt ook positief in bestandsgrootte en snelheid terwijl het resultaat na het stacken niet merkbaar verschilt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                  Ah, ik doelde meer op SER versus het AVI videoformat ;-)
                  Voor meer bitdiepte kan je filmen in SER maar je kan ook voor 8-bit AVI kiezen, het AVI format scheelt ook positief in bestandsgrootte en snelheid terwijl het resultaat na het stacken niet merkbaar verschilt.
                  Ik dacht dat FireCapture geen compressie gebruikt voor avi als output. Ik ga dat maar is even dubbelchecken. Anders is AVI een betere output, aangezien ik toch lunar/plantaire opnames maak in 8bit.

Commentaar

Werken...
                  X