Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mars in de nacht van 12 september 2020.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mars in de nacht van 12 september 2020.

Na veel stel werk met de MEWLON 250 had ik het voor elkaar gekregen en aangezien de omstandigheden in deze nacht zeer gunstig waren, heb ik een aantal opnamen van Mars gemaakt. Zie hier een resultaat met deze kijker en en 3 x Barlow, dus op F F 36 en de camera was een DBK 618 AU AS met een IR filter, opgenomen werd met 30 frames per seconde en er zijn 3029 beeldjes gemaakt en de beste 925 zijn samengevoegd. Ongetwijfeld is dit de beste Mars opname die ik ooit gemaakt heb en ik ben zeer onder de indruk maar nog meer van de kijker zelf want met 9 meter brandpunt is dit een prestatie. Ook visueel was de planeet prachtig om te zien, het beeld stond bijna stil en je zag een oase van details en zeker als je diverse kleur filters er op los laat, zoals W 80 A die laat alle structuren zien , moeiteloos werd 500 x gehaald zonder scherpte verlies. Een dispersie corrector heb ik ook gebruikt want de stand was niet bijzonder hoog. Nog nooit in mijn leven heb ik Mars zo mooi mogen aanschouwen. Dit was voor mij het hoogtepunt in mijn carriere als astro fotograaf en aangezien ik moet stoppen binnen afzienbare tijd vanwege mijn gezondheid ben ik vreselijk blij dat ik deze opname heb mogen maken. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Mars 6 250 mm Mewlon F 36 DBK 618 AS IR filter G 11  12-09-2020.jpg views: 177 grootte: 20,4 KB id: 1463347

Mooi gedaan
    Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82°+68°+52°| BH 68°| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

Erg mooie opname Rigel, en erg spijtig dat je moet stoppen.
      Rene

Commentaar

Mars bij goede seeing en met goede optiek blijft een indrukwekkende waarneming. Leuk dat je nog met een camera als de DBK618 werkt, ik heb de DMK618 mono ook nog altijd.

Heb je de ADC niet bij de opnames gebruikt?
        In je afbeelding zijn het rood- en blauwkanaal onderling ~7 pixels verticaal verschoven maar dat kan je in AS of Registax nog makkelijk rechtzetten.
        Zie instellingen voor Registax om de kleurkanalen weer over elkaar te leggen met RGB align.

Registax RGB Align
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.

Commentaar

Ik heb inderdaad een dispersie corrector toe gepast maar dat ding werkt niet goed. mij was het tijdens het opnemen niet opgevallen en 7 pixels is wel bijzonder weinig, maar toch bedankt voor de tip en ik zal de fabrikant, Herman ten Haaf aanschrijven want die heeft mij de corrector geleverd.

Commentaar

Neo, ik heb een Barlowlens gebruikt van MEADE, die zijn niet geweldig wat de kwaliteit aan gaat, ik heb verschillende Powermate barlow lenzen en die had ik moeten gebruiken. Dat zal de kleur fout hebben veroorzaakt. Afgelopen nacht heb ik met de 300 mm naar Mars gekeken en een MEADE barlow gebruikt, die gaf kleur fouten dus ik heb een Powermate toe gepast en de kleur fout was weg. Omdat het een F 4 systeem was heb ik een Baader MPC corrector gebruikt voor visueel werk. Dat verbeterde de scherpte aanzienlijk. Er was iets te veel turbulentie dus ik heb geen opnamen gemaakt. Maar af en toe was er weelde aan details te zien met 400 x door een Televue Radian van 3 mm met een W 21 A filter en een W 80 A blauwfilter.

Commentaar

Met de barlows van Meade heb ik geen ervaring, wel met de 2x en 3x TeleXtenders van Meade en die bevallen me al jarenlang goed. De TeleVue Powermates zijn altijd dik in orde. Maar als je van barlow wisselt, en ik neem aan dat de ADC achter de barlow zit bij een Newton, dan moet je niet vergeten om de ADC opnieuw in te stellen.

Bij waarnemingen van Mars is me op een zeldzaam goede nacht ook een vergroting van royaal 400x gelukt met een 127mm triplet apo. De momenten van perfecte seeing vergeet je niet gauw en die nachten zitten er weer bijna aan komen.

Commentaar

Hier nog een opname in dezelfde nacht maar een kwartier later. Bedankt voor het kijken. DE RGB afstelling van Registax werkt bij mij niet. Het ligt duidelijk aan de optiek en de ADC in het bijzonder. Dus opnieuw afstellen. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Mars 12 250 mm Mewlon F 36 DBK 618 AU AS  IR filter  12-09-2020.jpg views: 74 grootte: 251,8 KB id: 1463708

Commentaar

Heel wat details weer in de 2e opname, prima kleur ook. Ik vraag me af wat je met een moderne ASI224MC achter de Mewlon zou bereiken.

Als je in Registax 6 de automatische "RGB Align" functie gebruikt met de "ESTIMATE" knop dan kan je beter eerst het groene kader om de hele planeet heen trekken. Je kan het kader vergroten door aan de hoeken te trekken. De manuele manier werkt echter prima op je eerste opname als je de zelfde waarden overneemt van mijn eerdere bericht.

Je 2e opname kan ook een kleine correctie gebruiken. Probeer het maar eens in R6 met het groene kader om de hele planeet.

Commentaar

Neo, Ik heb al 7 videocamera's en dat vind ik genoeg. Ik ga niet nogmaals investeren in een nieuwe camera speciaal voor Mars, want de andere planeten krijg k nooit meer goed te zien. dan ben ik al gestopt. Ik moet het hiermee doen en ik ben best tevreden met het behaalde resultaat. Nog bedankt voor de tip, ik zal het nogmaals eens proberen. Ook kan ik met een filterwiel gaan werken in RGB IR 685. daar zal ook heel wat van uit kunnen komen. We zullen het zien.

Commentaar

Hier stapelen de camera's zich ook op. Een mens verzamelt nog al eens wat in de loop der tijd.
                      Losse R, G, B en IR met een goede CCD mono camera is altijd leuk om te doen, we zijn er mee opgegroeid.
                      Als Mars hoog genoeg staat dan kan je een ADC gerust weglaten, zeker als het instellen ervan niet goed werkt.

Commentaar

Prachtig, al die details. Ik heb zelf een Mewlon 210 en daar zit ik nu al 3 nachten mee naar Mars te kijken. Gisternacht was wel de beste, Mars stond strak in beeld bij 320x , met de binoviewer een fantastisch gezicht, zo mooi zag ik Mars zelden. Vlekkerige structuren en steeds zag ik uitsteekseltjes bij vlagen, alleen niet zo gedetailleerd als op je foto. Maar heel lastig om te schetsen. Dat poolkapje is ook heel leuk om te zien.
                        Spijtig dat je moet stoppen met fotograferen. Kun je nog wel visueel blijven waarnemen, zo'n Mewlon 300 zul je toch wel in een sterrewacht hebben?
                        Takahashi Mewlon 210, Altair Astro 152 refractor

Commentaar

Werken...
                        X