Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jupiter en Saturnus met asi224mc

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• ArnoM
    antwoordde :
    Dat is inderdaad simpel. Gewoon in kleur laten tot je de foto hebt.

Laat een reactie achter ::

• janbstar
    antwoordde :
    Eigenlijk heel simpel, gewoon door er een ir-pass filter op te zetten.
    Bij het capture programma hoef je niets te doen, je kunt evt de hierboven besproken mono bin aanvinken (als jouw capture prog die optie heeft uiteraard).
    Daarna in AS!3 zul je meestal een lichtrode (want het is infrarood) Jupiter/Saturnus zien, maar je hoeft hier ook niets te doen.
    Een enkele keer verslikt AS!3 zich er in en zie je een blauwe Jupiter verschijnen en zet ik autodetect uit en kies ik GRBG en ik heb weer een rode Jupiter.
    Met R6 wavelets ga ik ook gewoon verder met de lichtrode Jupiter/Saturnus te verscherpen.
    Pas als het helemaal klaar is maak ik er met een ander grafisch pakket een echte zwartwit opname van

• ArnoM
    antwoordde :
    Mooie opnamen Jan. De camera is een kleurencamera. Hoe maak je er een mono-foto van?

• JohnvanNerum
    antwoordde :
    Mooie gedetailleerde opnames vooral Jupiter...

• janbstar
    started a topic Jupiter en Saturnus met asi224mc

Jupiter en Saturnus met asi224mc

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: jupsat20200731.png views: 0 grootte: 44,3 KB id: 1459486

Ook ik stond de nacht van donderdag op vrijdag buiten, met als resultaat deze 2 fotos van Jupiter en Saturnus in infrarood.
    Opgenomen met: C11, Asi224mc, direct brandpunt en ir-pass.

Vanwege de lage stand van slechts 15 graden direct gekozen voor infrarood, geen kleurenopnames gemaakt dit keer. Dat komt later wel voor Mars die veel hoger staat maar helaas vanwege bomen voor mij nu nog onbereikbaar.

Bij Jupiter rechts onder nog net een deel van de GRS te zien met daar linksonder nog een vrij grote witte ovaal.

Nieuw voor mij dus de Asi224mc camera die de DMK21au618 (mono) en de QHY5L-IIC (kleur) vervangt.
    In het doosje blijkt er een lensje op te zitten die je moet losschroeven en daarna het mondstukje er op. Geen woord in de handleiding over wat je met dat lensje kunt. Maakt niet uit, ben toch niet van plan die te gebruiken.

Als capture software Asi Studio gekozen, is van de fabrikant zelf en hopelijk weet die optimaal gebruik te maken van de eigen camera is de gedachte. Bij de DMK21 en QHY5L-IIC heb ik ook de 'eigen' software gebruikt.
    Bij opstarten komt er een melding dat er een nieuwe versie 1.2 geinstalleerd kan worden (ik had 2 maanden geleden nog versie 1.0 geinstalleerd). Ik geef ok en daarna komt er een foutmelding dat er een stukje 16bit software gebruikt wordt en de installatie wordt geblokkeerd.
    Een update zo slecht getest dat het bij installatie al fout gaat hoef ik ook niet dus ik hou het bij versie 1.0 Er zijn ook geen release notes te vinden trouwens.
    Verder met 1.0 dus die verder wel goed voldoet, simpele interface en geen crashes.

In het pakket zijn een aantal interessante opties te vinden (die default uit staan) :
    - High Speed
    - Mono bin
    - Raw16
    Met de onderste beginnen: Raw16 levert een 3x zo grote .SER file op ipv de .AVI bij Raw8. Maar het resultaat is niet beter, tenminste niet bij infrarood opnames.
    Dan High Speed: dit levert idd ongeveer het dubbele aantal frames, maar te zien aan de diverse filmpjes (ik had van 0.30u tot 1.30 24 filmpjes opgenomen) zijn de jupiter filmpjes iets minder van kwaliteit dan de gewone trage. Bij Saturnus geen kwaliteitsverlies, maar daar heb je toch al 2 minuten opnametijd en krijg ik toch makkelijk genoeg frames.
    Mono bin: op de website en elders wordt wel uitgelegd wat het doet, maar er staat nergens bij of het ook een voordeel oplevert. Ik maak met een ir pass filter mono opnames dus proberen maar. Ook hier is het resultaat in de diverse filmpjes moeilijk te zien. Ook is het zo dat de meeste filmpjes een rode jupiter/saturnus laten zien maar er zit nu af en toe ook een blauwe tussen. Toch maakt dit voor het vervolg traject weinig uit. De beste Jupiter is ook een blauwe mono binner. Dus deze optie lijkt te overwegen in t vervolg bij ir opnames.

Ook 2 ir pass filters gebruikt: een Baader 680nm en een Astronomik 807nm (deze laatste voor 10" en groter). Maar de 680 filmpjes zijn allemaal beter/detailrijker dan de 807, makkelijk te zien.

Ook nog even een barlow 1.5x gebruikt, maar die opnames waren toch niet goed te krijgen.
    Hopen op nog wat heldere betere avonden de komende tijd voor nog meer uitproberen/onderzoek van deze camera.
    Last bewerkt door janbstar; 01-08-20, 11:17.
Werken...
X