Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan met 800 mm Samyang spiegeltelelens + 2× converter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan met 800 mm Samyang spiegeltelelens + 2× converter

Hallo mensen. Deze maanfoto van 28 juni om 22.09 uur werd eens niet gemaakt met een grote telescoop maar met een 800 mm f/8 Samyang spiegeltelelens die was verlengd met een 2× converter. Er werd gefotografeerd met een Sony Alpha 7s systeemcamera vanaf een statief. Van de pakweg 30 direct achter elkaar gemaakte foto's bleken er maar 5 geschikt te zijn om hier te gebruiken, de rest was steeds wel ergens onscherp. Of dubbel beeld in het noordpoolgebied, iets dat ik vaker heb gehad bij gebruik van deze telelens, maar ook met een 500 mm Tamron spiegellens. Omdat er vanaf een statief werd gefotografeerd met 1600 mm focal lengte hield ik de belichtingstijd beperkt tot 1/50 sec, daardoor moest de ISO wel omhoog naar 320.

Voor het eerst heb ik met de gewone fotocamera gemaakte maanfoto's bewerkt via flats, dat werkt prima zolang het maar met de originele raw-foto's gedaan wordt.
    Daarna werden de 5 resulterende foto's gestapeld met AutoStakkert. De ruis werd tenslotte onderdrukt in Photoshop en de kleuren iets aangepast. Omdat het nog schemerde moest een blauwzweem aan vooral de linkerkant weggewerkt worden.

Ik blijf het wel bijzonder vinden hoeveel details er met zo'n goedkope spiegellens op de maan vastgelegd kunnen worden. En het moet nog beter kunnen dan dit, met slechts 5 foto's en 320 ISO.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Maan op 28 juni 2020.jpg views: 277 grootte: 766,5 KB id: 1456389

De scherpte is niet overal gelijk (m.n. aan de noordkant wat minder), maar, hé zeg, wat een klasse opname is toch mogelijk op deze manier! Heel mooi!

Commentaar

Verbazingwekkend fraai!
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Prachtig en dat met een spiegel telelens!

Commentaar

Spiegellenzen hebben zich al vaak bewezen voor dit soort opnames. Heb je het ook eens zonder de 2x converter geprobeerd? Met kortere exposures kan het percentage geslaagde opnames flink stijgen waardoor je er veel meer kan stacken en netto misschien zelfs een nóg mooier resultaat bereikt.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Goed resultaat met mooie kleurweergave. De bovenkant is inderdaad wat minder scherp. Zie je dat terug in alle frames? Je zegt dat de onbruikbare frames steeds wel ergens onscherp zijn. Dat is toch best bijzonder. Je zou verwachten dat zonder aan de instellingen te komen het behoorlijk reproduceerbaar moet zijn. Heb je een idee hoe dat komt? Ik neem aan dat je (eenmalig) manual focus gebruikt?
            Met mijn Canon 600mm telelens heb ik de maan ook vaak vanaf statief gefotografeerd. Een spiegelklap is dodelijk, daarom altijd vanuit liveview. Van een spiegelklap heb jij met de Sony in ieder geval geen last. Gebruik je een remote control of wordt de ontspanner met de hand bediend?
            De 1/50s moet kort genoeg zijn als ik naar de pixelafmeting (8.32 um) en gebruikte focuslengte kijk.

Ben benieuwd hoeveel maandetails je er nog uit kunt peuren met de ASI178mc.....
            Zonder en misschien zelfs met barlow. Dan kun je heel wat meer frames stacken. Kun je die camera achter de lens monteren en in focus komen?

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties! Dat ergens onscherp daar bedoel ik seeing effecten mee. Toen ik flink uitvergrootte op deze foto's en daarbij scrolde langs de verschillende foto's zag je de beeldscherpte gewoon varieren door de atmosferische onrust. Was ook flink afwegen welke foto's er gebruikt zouden worden. Dat het noordpoolgebied niet helemaal scherp is klopt inderdaad In dat deel was het beeld op veel foto's dubbel te zien, dus elke krater 2x naast elkaar terwijl het beeld op zich scherp was: dit terwijl de rest van de foto niet dubbel was. Dit vreemde effect heb ik vaker gehad op foto's die met deze spiegellens zijn gemaakt, en ook bij mijn 500 mm f/8 Tamron spiegellens deed dit probleem zich nogal eens voor en altijd in het bovenste deel van de maan. Wellicht zijn er mensen die dit bekend voorkomt. Ik vermoed dat het een onvolkomenheid in de optiek is, dit soort lenzen zijn doorgaans ook niet duur.

Ik gebruikte voor mijn foto's een handbediende ontspanner.

Ik heb dit soort foto's al eerder gemaakt, ook zonder converter. Deze Alpha7s systeemcamera heb ik vooral ook gekocht om deepskyfoto's mee te kunnen maken. Hij gaat tot 409.000 ISO. Tot pakweg 4000 is goed bruikbaar. Die hoge gevoeligheid ging wel ten koste van het aantal megapixels. Met slechts 12MP loop ik zonder converter royaal tegen de resolutielimiet van de camerasensor aan. In het zuidelijke deel van deze nieuwe foto was de scherpte op sommige foto's dusdanig goed dat je zelfs met 2× converter daar de pixels kon herkennen toen het beeld scherper gemaakt werd (dat was voordat de ruis onderdrukt werd met de schokreductie in Photoshop).

Ik heb de 800 mm Samyang een keer eerder gebruikt in combinatie met de ASI 178 MC. Zonder barlow. Die foto's zijn hieronder te zien en ze werden gemaakt op 14 en 15 augustus 2018. Voor de overzichtsfoto moesten er twee filmpjes gemaakt worden om de hele maansikkel erop te krijgen. Er werden in beide foto's 400 frames gestapeld. Nu ik deze foto's weer zie lijkt het me wel leuk om het ook nog eens te proberen met de monocamera en een rood- of infraroodfilter.

Voor ReneW: Ik heb voorheen ook een spiegelreflexcamera gehad met fotorolletjes dus dat die spiegelklap de foto's verpest kan ik alleen maar bevestigen. Ik ben dus blij dat ik enkele jaren terug voor een systeemcamera heb gekozen. Hoe doe je dat trouwens met liveview? Maak je uitvergroote screenshots vanaf je computerscherm?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Maan met Samyang telelens.jpg views: 99 grootte: 1,60 MB id: 1456520

Commentaar

Ok, ik begrijp nu wat je bedoelt met de onscherpte steeds op een andere plek.
                Met meer frames in de stack wordt je daar minder gevoelig voor. Vijf frames is ook erg weinig, daar valt zeker nog winst te behalen.
                Als je dat dubbelbeeld vaker hebt gezien met deze specifieke lens dan moet het inderdaad wel met de lens zelf te maken hebben. Ik ben niet bekend met dit effect en heb geen ervaring met een spiegellens, helaas.

Ik had al zo'n idee dat de 7s vast een goede iso performance moet hebben.
                Ik zou niet bang zijn om die iso 320 nog wat op te hogen voor een kortere sluitertijd. Met meer frames haal je dat beetje extra ruis snel weg.

Op de ASI 178mc opnames heb je door de grotere beeldschaal en met meer frames duidelijk nog meer details vastgelegd! Toch knap hoor met deze lens. Ik zou het zeker ook proberen met nog veel meer frames.
                De foto in het kader heeft wel wat vreemde artefacts. Een strepen/ribbel patroon dat ik niet kan plaatsen. Alsof er in die richting een beweging heeft plaats gevonden terwijl de kraters toch scherp zijn. Misschien is dat onderdeel van het dubbelbeeld-effect dat je vaker ziet.

In monochroom moet je zeker met filters experimenteren! In rood en IR zal je minder last hebben van seeing. De lens zal ook ergens een optimum hebben en dat kan ook bij korte golflengten liggen. Zoveel mogelijk proberen :-)

Voor de Canon DSLR camera gebruik ik de Canon EOS Utility software. Het liveview beeld krijg je op de pc te zien. Je kunt daar op inzoomen en scherpstellen en met opgeklapte spiegel de raw opnames maken die direct op de pc/laptop worden opgeslagen.

Commentaar

Bij dit soort fotografie zal altijd zoals topicstarter ook al aangeeft de seeing bepalen hoe de kwaliteit van de opname zal zijn. Een aan te bevelen werkwijze is om een groot aantal (enkele tientallen) opnamen te maken en dan daaruit de beste te selecteren. Dit is een tussenvorm van singleshot en lucky imaging. Bij lucky imaging ga je zo te werk maar laat je software het werk doen met het grote verschil dat je dan veel en veel meer beelden gebruikt en de geselecteerde beeldjes veel uitgebreider bewerkt. Maar deze techniek toepassen met opnamen van dit formaat is bijna niet te doen. Meestal krijg je met een enkele opname die op een gunstig moment wat seeing betreft is gemaakt een beter resultaat dan dat wat je krijgt door een klein aantal te stacken is mijn ervaring.
                  je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Werken...
                  X