Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Buitenplaneten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Buitenplaneten

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jupiter Saturnus Mars.jpg views: 126 grootte: 72,3 KB id: 1456116 Op 26 juni 2020 was ik ook een vroege vogel, of beter gezegd een nachtvogel. Met een 25 cm f/10 Meade SCT (voorzien van een Omegon ADC) en een ZWO ASI 178 MC camera kon ik deze drie foto's maken van Jupiter, Saturnus en Mars. De seeing was niet al te best. De stacks niet bepaald scherp en toen ze dat na forse verscherping in Registax wel waren zat er heel veel ruis in, vooral de Saturnusfoto waarbij ook nog een 2 barlow werd gebruikt - overigens is ook de Marsfoto met deze barlow gemaakt. De ruis kon worden weggewerkt met de functie schokreductie in Photoshop; alleen bij de Saturnusfoto met 2 barlow zat er teveel ruis in. Die kon gelukkig verbeterd worden door hem te combineren met een andere stack die zonder barlow was gemaakt. Nu lijkt het er zelfs op dat de vortex op de noordpool van Saturnus zichtbaar is, maar zeker ben ik daar overigens niet van. De Jupitermanen zijn Ganymedes links met schaduw en rechts Europa. Op Mars vallen de schijngestalte en zuidpoolkap mooi op.

De Jupiterfoto is een stack uit 1500 frames; die van Saturnus uit 1000 en 1200 frames; die van Mars uit 1000 frames. De belichtingstijden waren 14,5 ms voor Jupiter, 18,9 en 76,9 ms voor Saturnus en 25,7 ms voor Mars; de gain stond bij Jupiter op 285, bij Saturnus 2 349 en bij Mars op 262.
    Bedankt voor het kijken...
Werken...
X