Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stof op camerasensor weg!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stof op camerasensor weg!

Hallo mensen. Na mijn eerdere oproep om hulp op dit forum is het me gelukt om de geboden hulp in resultaat om te zetten. Uiteraard was het flink experimenteren want ik had nog nooit met flats gewerkt en had ook nauwelijks een idee hoe dat in zijn werk ging. Als eerste ging ik aan de slag met de foto die met de Sony Alpha7s en een 800 mm f/8 Samyang spiegeltelelens was gemaakt. De camera werd op de egale blauwe hemel gericht en de camerainstellingen hetzelfde gezet als in de foto van 19 juni. Toen 20 plaatjes geschoten. Die 20 werden vervolgens als flats toegevoegd aan de eigenlijke foto en vervolgens met DSS gestapeld. De ringvormige stofjes waren weg maar de achtergrond ongelijkmatig van helderheid. Ik wist dankzij een opgestuurde zeer nuttige link direct waaraan dit lag, en maakte direct 20 nieuwe flats, na de camera iets beter gericht te hebben. Deze nieuwe flats vervolgens gestapeld met de foto, en toen was de achtergrond wel mooi egaal qua helderheid, de bewolking uiteraard daargelaten. Ook de ruis bleek erg goed weggewerkt te zijn. Het contrast blijft door de hinderlijke sluierbewolking vanzelfsprekend laag, maar dat was in de oorspronkelijke foto ook al zo. Ik zag de vage maansikkel vrijdag zelfs pas toen het contrast op de pc flink werd opgevoerd. Een poging gisteravond om het contrast in de raw-foto vooraf te verhogen werkte niet; het resultaat was dat de stack met de 20 flats er net zo 'stoffig' uitzag als het origineel.

Hieronder is het eindresultaat te zien. Mijn eerste foto met gebruikmaking van flats smaakt nu naar meer. Ik ben een ervaring rijker! Iedereen bedankt voor de geboden adviezen. Helemaal top!!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Venusbedekking door de maan 19-6-2020 met 20 flats.jpg views: 134 grootte: 695,4 KB id: 1455813

Netjes gedaan hoor!!
    Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Zwo ASI294MC Pro / Zwo ASI385MC

Commentaar

Dat heb je keurig gedaan hoor.
      En hoewel je niet zo veel van de maan ziet is het toch een zeer sfeervol en realistisch plaatje geworden. De volgende keer ga je die flat niet vergeten en dan wordt het appeltje-eitje ;-)
      Btw, ik heb vaker geprobeerd om de 'lights' eerste als raw te bewerken (allemaal hetzelfde!) en zelfs als de raw-flats vooraf exact dezelfde bewerking ondergingen lukte het niet om in de stack een goede flatcorrectie te krijgen.

Commentaar

Werken...
      X