Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Planeten 23 juni 2020

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Planeten 23 juni 2020

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: planeten-23-6-2020-drz15.jpg views: 167 grootte: 42,6 KB id: 1456143 Je zou kunnen zeggen dat het planetenseizoen voor de vroege vogels is aangebroken. Mijn eerste serieuze sessie in de morgen van 23 juni had het geluk dat de seeing ondanks de lage stand van 16 tot 18 boven de horizon toch nog redelijk was. Opnamen met de C9,25 met ADC en 2x barlow met de Asi185mc.
    De resultaten vallen erg mee wat vooral door de gunstige seeing kwam want een herkansing deze morgen had een veel slechter resultaat.
    De afbeeldingen hebben dezelfde schaal en geven dus de juiste verhoudingen weer. Duidelijk is te zien dat Mars nog beduidend dichterbij moet komen, straks bij de oppositie zal de diameter ongeveer 2x groter zijn.

Last bewerkt door jbrosens; 28-06-20, 14:45. Reden: Afbeelding aangepast
    je bent nooit te oud om te leren.

Leuk om ze zo naast elkaar te zien! Vergeef me dat ik het vraag maar wat is het bolletje wat ik links boven zie bij Jupiter? Lijkt wel op de schaduw van een van de manen :P

Commentaar

Bij Jupiter zie je als witte bolletje de maan Io. De zwarte vlek op Jupiter is de schaduw van deze maan op Jupiter. Hier is goed te zien dat onze eigen maan echt een buitenbeentje is want hij in maar 3 x kleiner dan de diameter van de aarde. De verhouding die je hier ziet van planeet en een maan is totaal anders maar dit is de gebruikelijke verhouding van diameters van manen in relatie tot de planeet. Onze maan is veel te groot en daarom wordt wel eens gesproken dat we de aarde met de maan beter een dubbel planeet kunnen noemen.

Commentaar

Mooie foto's.

Commentaar

Fraaie foto's zeg!
          Je zou aan de hand van deze foto's niet zeggen dat de planeten nu zo ongunstig staan!
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Prachtige setje zo bij elkaar!! Worden ze alle drie op dezelfde beeldschaal weergegeven, ik neem aan van wel.
            Jupiter heeft op mijn beeldscherm een groenig tintje en zou er frisser uitkomen als iets meer naar wit gecorrigeerd zou worden.

Edit:
            Ik hoop dat je het ok vindt dat ik een poging heb gewaagd.
            Niemand heeft de waarheid in pacht en iedereen zou tot net weer ander resultaat komen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jbrosens_planeten_kleurcorrectie.jpg views: 183 grootte: 167,1 KB id: 1455878
            Last bewerkt door ReneW; 25-06-20, 11:23.

Commentaar

Mooi, en erg leuk die schaduw!

Commentaar

Prima set opnames, met vrij goede omstandigheden zo te zien.

Oja, het groenzweempje bij Jupiter zei Rene ook al.
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Door de opmerkingen van ReneW en Neo de opname gecorrigeerd. Als je een hele tijd aan zo iets werkt treed er kijkmoeheid op is een frisse kijk van een ander altijd welkom.
                  Last bewerkt door jbrosens; 28-06-20, 15:16.

Commentaar

Werken...
                  X