Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stof op camerasensor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stof op camerasensor

Afgelopen vrijdag heb ik opnamen van de Venusbedekking gemaakt. Ik zou graag willen proberen of er details op het uiterst vage maanoppervlak zichtbaar gemaakt kunnen worden. Daarvoor moeten wel eerst de ringvormig afgebeelde stofjes op de camerasensor uit de stack verwijderd worden. Ik heb begrepen dat dit mogelijk is door het maken van zogeheten flats. Wellicht een domme vraag, maar is het mogelijk om die flats achteraf te maken en toe te passen op de bewuste opname? En hoe gaat dat dan in zijn werk? Ik heb hiermee nog geen greintje ervaring, dus elke uitleg hierover is zeer welkom.
    Om de cirkelvormige stofjes wat duidelijker zichtbaar te maken heb ik via schaduwen/hooglichten in Photoshop het contrast flink verhoogd. De ruis werd daardoor ook versterkt, al kan ik die wel enigszins verminderen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Venusbedekking 19-6-2020 2.jpg views: 162 grootte: 255,0 KB id: 1455577

Hieronder een foto die met een Sony Alpha7s fotocamera is gemaakt en een 800 mm f/8 Samyangtelelens. Pas na flinke contrastversterking werd de maan rechts vaag zichtbaar. De stofjes zijn helaas opvallender. Zou leuke foto worden wanneer de talloze stofringen verwijderd zijn. Ik kan het natuurlijk handmatig een-voor-een doen maar is geen beginnen aan. Ook hier heb ik geen flats; ik hoop dat er toch een oplossing is waarmee ik beide opnamen kan verbeteren.
    Alvast bedankt voor het kijken.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Blad 801 Eigen astronomiekopie.jpg views: 127 grootte: 207,3 KB id: 1455578

De stofjes kun je wegwerken met flat field opnames, ook wel kortweg flats genoemd.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dit zijn geen stofjes op de camera sensor. Deze worden zichtbaar als kleine (bijna) massieve punten/puntjes. Deze cirkelvormige vlekken zijn stofdeeltjes op/in je lens. Het is nooit helemaal te voorkomen maar voor gebruik even met een blaasbalgje blazen doet al een boel verdwijnen.

Over flats. Kan daar heleboel over typen maar gelukkig is er internet Deze site legt het naar mijn mening goed uit: https://astrobackyard.com/how-to-take-flat-frames/

Normaal gesproken bestaat een astro fotos nl uit een reeks opnames die worden gestacked: de foto's worden in een programma over elkaar heen gelegd en gemengd (om het even heel simplistisch te vertellen). Dit vermindert de ruis en maakt alles ook scherper.
      In die programma's kan je flats toevoegen en het programma trekt deze dan van het beeld af. Voor opnames zoals die van jou is het programma AutoStakkert geschikt.
      Dit kan echter alleen maar als die reeks foto's direct achter elkaar zijn genomen, dus alle opnames moeten bijna hetzelfde zijn wbt positie van het object, in dit geval Venus of de maan. Daarom wordt er ook vaak gebruikt gemaakt van film opname, dat is uiteindelijk een reeks frames achter elkaar.

In jouw geval zou je misschien nog wat kunnen kunnen doen met de laatste foto die je hebt genomen mits je camera nog steeds in helemaal dezelfde stand staat wat betreft scherpte, zoom, belichting, ISO etc. Daar kan je een flat van maken en die van het beeld aftrekken. Maar ik betwijfel sterk of dat lukt als je maar 1 foto hebt.
      Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Zwo ASI294MC Pro / Zwo ASI385MC

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties. De site die meegja aangeeft legt het goed en duidelijk uit. Ik heb nooit beseft wat het maken van dit soort kalibratiefoto's inhoudt. Voor deze twee foto's helpt het niet meer want de camera's staan al lang niet meer in dezelfde stand, maar voor toekomstige opnamen gelukkig wel.

Commentaar

Mocht je meerdere (hoe meer hoe beter) opnamen hebben waarbij Maan en Venus telkens andere (best niet overlappende) posities t.o.v. de stofjes innemen, dan bestaat de mogelijkheid tot het genereren van een redelijk kunstmatig flat field (de stofjes moeten wel telkens op dezelfde plaats zitten, dus het beste is uit te gaan van de volledige frames - croppen kan later). Dit kan door stapelen gevolgd door b.v. een minimum/mediaan projectie.

Commentaar

De beelden, of in ieder geval het onderwerp is vrij uniek, waarom probeer je het niet gewoon door achteraf nog een serie flatfield opnames of -avi's op te nemen? Camera-instellingen van de Sony kan je altijd aflezen in de exif-info van de beelden, en als je met SharpCap o.i.d. de avi hebt opgenomen zal er meestal ook een .txt bestand met instellingen zijn bewaard. Je hebt echter wel de originele opnames nodig.

Als het stofpatroon intussen niet meer matched is dat jammer maar heb je in ieder geval wat ervaring opgedaan.
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Goed idee, is zeker een poging waard. Niet geschoten is altijd mis.

Commentaar

Werken...
              X