Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een zachte en harde Maan op 30 mei 2020

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een zachte en harde Maan op 30 mei 2020

Hallo,
    Deslandres en Maurolycus op 30 mei 2020 : een zachte en harde versie. C14, Ir filter en webcam ASI 178MM.
    Groeten.
    Leo Aerts
    Voeg bestanden toe

Hallo Leo,

Een interessante vergelijking. Qua scherpte valt me geen verschil op maar het is wel zichtbaar dat het histogram in de zachtere versie eerder wordt afgesneden aan de witzijde. Je ziet het vaker maar zo'n ingreep kan overbelichting in beide versies niet helemaal verhullen, al valt het wel minder op. Gebruik je het histogram ook tijdens de opnames?
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ik zie ook geen verschil in scherpte. Wellicht is het leuk om de niet verscherpte versie er naast te leggen? Persoonlijk mag het voor een ietsepietsie minder scherp.
      dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Inderdaad, behalve een verschil in helderheid zie ik geen verschil tussen beide opnames. Ik ben nu wel aan het kijken vanop een nieuwe laptop, dus scherm is nog niet gecalibreerd.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
          Hallo Leo,

Een interessante vergelijking. Qua scherpte valt me geen verschil op maar het is wel zichtbaar dat het histogram in de zachtere versie eerder wordt afgesneden aan de witzijde. Je ziet het vaker maar zo'n ingreep kan overbelichting in beide versies niet helemaal verhullen, al valt het wel minder op. Gebruik je het histogram ook tijdens de opnames?
          Ik heb het origineel in PS met HD toning zodanig 'bewerkt' dat de hardheid van het origineel resultaat gemilderd werd. Het resultaat was wel wat naar de fletse kant maar de maandetails,de belangrijkste factor, bleef hiermee bewaard. Nadien even opgekrikt tot meer 'levendigheid met levels en een tikkkeltje helderheid/contrast.

Commentaar

Origineel geplaatst door RuudOnline Bekijk bericht
            Ik zie ook geen verschil in scherpte. Wellicht is het leuk om de niet verscherpte versie er naast te leggen? Persoonlijk mag het voor een ietsepietsie minder scherp.
            Had hier nog iets willen aan toevoegen : de eindafwerking van een maanopname is steeds volgens persoonlijke smaak. De ene wil het scherper, de andere wil het harder, nog een andere wil het zachter, etc. Moeilijk om iedereen hier tevreden mee te stellen. Maar persoonlijke smaak primeert en iederen moét een andere smaak hebben. Het overgrote deel van de maanwaarnemers/webcammers of gewoon geinteresseerden in onze Aardwachter zien graag de zachte Maan-versies waarbij de kleinste details nog zichtbaar zijn. Toegegeven : dit zijn de meest fotogenieke maanbeelden en die resultaten laten je denken aan wat je in je telescoop kan zien, met inbegrip van al of niet grote obstructies van diverse telescooptypes en de eeuwige hinder van de seeing die de originele maanbeelden alleen maar degradeert. Zelfs zie ik het zo niet : ik zie liever een Maanbeeld met harde contrasten, minder zachte overgangen van grijswaarden tussen zwart en wit. Waarom ? Het échte Maanbeeld is nu eenmaal een wereld van harde contrasten waar zachte reliefindrukken en geleidelijke overgangen niet tot de werkelijkheid behoren. Meestal passen wij onze fotografische resultaten aan naar het telescoop Maanbeeld dat wij in gedachten hebben en dat eigenlijk wel wat fout zit ten opzichte van het échte uitzicht van het Maanlandschap. We zouden het, als definitieve 'scheidsrechter' moeten kunnen vragen aan de Apollo astronauten die het aan den lijve hebben kunnen meemaken. Natuurlijk zijn er massa's maanopnamen van ruimtetuigen die allen wijzen naar het 'harde' maanbeeld en niet naar de zachte versie, waarvan het merendeel van de amateur astronomen zo houden. Dit alles doet natuurlijk niks af aan het feit dat je je eigen Maanresultaat moet afmaken naar je eigen smaak.

Commentaar

Jouw voorkeur voor een 'realistische' maan met de nu eenmaal harde contrasten is hier kort geleden al even aan de orde gekomen. Ik ben het met je eens dat het een keuze is naar ieders persoonlijke smaak. Een astronaut buiten onze dampkring ziet de harde contrasten. Wij op aarde zien het door de bril van de dampkring die het zachter maakt maar dat is evengoed een fysische werkelijkheid, niet per se een gedachte. Zo kan het streven ook zijn om die werkelijkheid (die inclusief dampkring) zo goed mogelijk te benaderen. Beide opvattingen snijden mijn inziens hout en dat maakt het denk ik overbodig de ruimtevaarders om een verdict te vragen :-)

Commentaar

Het is zeker niet de bedoeling dat je je kenmerkende stijl moet gaan verdedigen. Persoonlijk vind ik het alleen maar goed als ieder daarin een eigen koers vaart die bij diegene het beste past. Mijn korte opmerking betrof gedeeltelijk de overbelichte delen die er in je beelden te zien waren. Ik ga er niet van uit dat overbelichting een vast kenmerk van je persoonlijke stijl is, het is tenslotte relatief eenvoudig te voorkomen bij een goed gebruik van het histogram tijdens de opnames, vandaar dat ik daar naar vroeg. Tenslotte heb ik ook nog nooit overbelichte kraterranden waargenomen bij visuele waarnemingen, met welke telescoop dan ook.

Wat je twee opnames voor mij verder bijzonder maakte was dat je de termen 'hard en zacht' eerder lijkt te verbinden aan het contrastbereik dan aan bv de mate van verscherping. Voor mij zijn het vaak dingen als verscherpings- en diffractie-artefacten die een beeld hard of zacht maken.

PS het lukt me maar niet om Maurolycus te vinden... ;-)
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Werken...
                X