Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venusbedekking door de maan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venusbedekking door de maan

Ik had gister veel geluk met het filmen van de Venusbedekking door de maan vanwege opkomende sluierbewolking. Het geheel verdwijnen van de planeet kon net niet opgenomen worden. Wel kon deze opname gemaakt worden waarbij de intrede net was begonnen. Gemaakt met een 25 cm f/10 Meade SCT, een ZWO ASI 178 MM camera en een oranjefilter.

De hele intrede was als één enkel avi-filmpje gemaakt, en daar had ik later spijt van toen het niet lukte om korte stukjes uit dat filmpje te stacken. Via een tip op dit forum kon ik het filmpje via het videoprogramma OpenShot opsplitsen in korte stukjes zodat Venus en de maan niet bewogen t.o.v. elkaar, zodat het stacken daardoor niet verstoord werd. Stacken daarvan in AutoStakkert bleek niet mogelijk omdat de korte clips, varierend van 5 tot 15 seconden, alleen gecomprimeerd geexporteerd konden worden; AutoStakkert kon echter alleen met ongecomprimeerde filmpjes overweg.

Via een tweede hulpverzoek werd me duidelijk dat via de knop expand in AutoStakkert ook frames in korte stukjes uit een lang filmpje gestapeld konden worden. Ik gebruik AutoStakkert al langer maar deze functie kende ik nog niet. En het leverde gelukkig resultaat op. Dus hier kan ik na de nodige benauwde momenten toch een eerste stack laten zien - ik hield er al rekening mee dat ik niets had om mee te stacken.

Neo bedankt voor je tip, heb ik weer wat geleerd.
    Een bijzonder feit is dat ik de maan gistermorgen bij de telescoop niet eens had gezien, pas gisteravond toen ik wilde gaan stacken viel die bijzonder donkere maan pas op, haha. Maar die ervaring hebben anderen ook gehad zag ik op het forum.
    Omdat de gebruikte filmlengte kort moest blijven werden er 100 frames gestackt in AutoStakkert en verder bewerkt in Registax en Photoshop. Hier en daar zijn wat vage ringen te zien; stofjes op de camerasensor, het enige nadeel bij de moderne digitale camera's

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Venusbedekking 19-6-2020.jpg views: 140 grootte: 133,7 KB id: 1455384

Nice, een mooie sikkel!

Met de expand functie van AS kan je problemen krijgen dat de align points niet passen voor het stuk dat je hier wil processen, wat een minder goede stack kan opleveren. Misschien kan je toch een stuk uit de grote AVI knippen als je daar nog zin in hebt. OpenShot exporteert zo te zien geen lossless video maar kan wel een reeks lossless images wegschrijven. Daarmee zou het dus kunnen, en anders met VirtualDub, daarmee kan je een video opknippen en weer in hetzelfde lossless format wegschrijven.

Wat stofjes betreft; AS kan uitstekend overweg met flats waarna je er geen spoortje meer van terug ziet.
    Succes!
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dankjewel. Wat een mooie site is dit zeg. Fijn dat we elkaar zo kunnen helpen met onze mooie hobby.

Commentaar

Hele mooie opname en met zo'n klein beeldveld zal het wel niet makkelijk geweest zijn Venus te vinden of heb je een goed uitgelijnde vaste opstelling?

Commentaar

Ik heb een vaste opstelling, dat scheelt inderdaad veel ja. En ik heb tevens ook maar de helft van het beeldveld van de camera gebruikt om data te sparen. Mijn laptop heeft geen al te grote harde schijf en met grote films gaat het heel hard.

Commentaar

Na de bovengenoemde hulp kon ik twee delen uit het uittredefilmpje stacken. Hier zijn twee opnamen van deze wederverschijning van Venus om 10.48 uur. Met dezelfde apparatuur opgenomen als de bovenste foto. Alleen is er nu kleur toegevoegd via twee kleurenopnamen die later met de ASI 178 MC werden gemaakt. Vooral die tweede toen de maan bijna voorbij was geschoven vind ik zelf mooi, met die "geïsoleerde" sikkelpunt van Venus rechtsboven.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Venusbedekking wederverschijning.jpg views: 56 grootte: 215,3 KB id: 1455462

Commentaar

Inderdaad, de laatste opname met de twee gescheiden hoorntjes is erg bijzonder - heel fraai. Helaas deze seconden gemist door een wolk.
              Bijgaande animatie van kort ervoor (vergelijkbaar met je voorlaatste opname - merk op dat kennelijk verschillende luchtlagen over elkaar heen schuiven, hoge sluierbweolking van linksonder naar rechtsboven en lage bewolking daar haaks op van rechtsonder naar linksboven).

MvG,
              Peter
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: MaanVenus_20200619_084627UT_PH3.gif views: 44 grootte: 2,42 MB id: 1455471

Commentaar

Knappe opnames bij deze enorme vergroting!
                De sikkelpunten bij de uittrede zijn heel bijzonder.

Commentaar

Werken...
                X