Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Rotatie van Jupiter in 45 minuten.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rotatie van Jupiter in 45 minuten.

Besloot eens te proberen of het mogelijk was een animatie te maken van meerdere gestackte foto's, weet iemand misschien hoe je kan zien welke maan je gefotografeerd hebt?
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: B5PlpIY.gif views: 235 grootte: 154,4 KB id: 1451529

Leuk gedaan!

Welke maan dat was kun je al opzoeken in http://stellarium.org/

Een speciaal programma voor de planeten:

http://jupos.org/gh/download.htm

EDIT: Het moet de schaduw van de maan Ganymedes geweest zijn.
    Last bewerkt door John Baars; 21-05-20, 10:57.
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Cool dit!!
      Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Optec Lepus Standard 0.62x reducer / Zwo ASI385MC

Commentaar

Altijd leuk - animaties bieden een extra dimensie.

M.b.v. van 'rigid body' registratie in b.v. FIJI kun je de opvolgende Jupiter opnamen beter uitlijnen - m.b.v. interpolaties de overgangen ook wat vloeiender maken.
        Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik dit even uitgeprobeerd heb op je gifje in de bijlage.

MvG,
        Peter
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jup_Gany_PHed.gif views: 155 grootte: 313,6 KB id: 1451597

Commentaar

Origineel geplaatst door Extrafocaal Bekijk bericht
          Altijd leuk - animaties bieden een extra dimensie.

M.b.v. van 'rigid body' registratie in b.v. FIJI kun je de opvolgende Jupiter opnamen beter uitlijnen - m.b.v. interpolaties de overgangen ook wat vloeiender maken.
          Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik dit even uitgeprobeerd heb op je gifje in de bijlage.

MvG,
          Peter
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Jup_Gany_PHed.gif views: 155 grootte: 313,6 KB id: 1451597
          Bedankt voor de reacties, weer wat geleerd! Extrafocaal, jouw afbeelding ziet er inderdaad soepeler uit, ik kan alleen het programma FIJI niet vinden als ik op internet kijk of is het een plugin?

Commentaar

Origineel geplaatst door Leymtop Bekijk bericht
            ...kan alleen het programma FIJI niet vinden als ik op internet kijk of is het een plugin?
            FIJI/ImageJ (JAVA gebaseerd) vind je onder: https://imagej.net/Fiji/Downloads (zie ook https://fiji.sc/)
            De plugin die gebruikt heb vind je onder: http://bigwww.epfl.ch/thevenaz/stackreg/

Kleine waarschuwing 'gebruikersvriendelijkheid' speelt in ImageJ een ondergeschikte rol. Bovendien is het hoofdzakelijk ontwikkeld voor de biomedische microscopie, maar digitale beeldbewerking blijft digitale beeldbewerking en hoe de 'bewerking' van beelden gebeurt is (anders als in bv. Photoshop en PixInsight) volledig transparant, verantwoord en gedocumenteerd.

Commentaar

FIJI/ImageJ (JAVA gebaseerd) vind je onder: https://imagej.net/Fiji/Downloads (zie ook https://fiji.sc/)
              De plugin die gebruikt heb vind je onder: http://bigwww.epfl.ch/thevenaz/stackreg/

Kleine waarschuwing 'gebruikersvriendelijkheid' speelt in ImageJ een ondergeschikte rol. Bovendien is het hoofdzakelijk ontwikkeld voor de biomedische microscopie, maar digitale beeldbewerking blijft digitale beeldbewerking en hoe de 'bewerking' van beelden gebeurt is (anders als in bv. Photoshop en PixInsight) volledig transparant, verantwoord en gedocumenteerd.
              Ah dankje, ik had ImageJ al eens eerder gebruikt om periodieke ruis uit afbeeldingen te krijgen maar wist niet dat je er ook video┤s mee kon bewerken, ga ik nu maar eens uitproberen. Had je trouwens het interpoleren ook in ImageJ gedaan?

edit:
              Werkt inderdaad prima
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: r2iEvoo.gif views: 129 grootte: 286,9 KB id: 1451678
              Voeg bestanden toe
              Last bewerkt door Leymtop; 21-05-20, 22:47.

Commentaar

Tof gedaan
                Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Heel fraai hoe je met beperkte data toch zo’n mooi filmpje kan destilleren.
                  Wat me opvalt op de kleuropname is de sterk oranje kleur van de rode vlek.
                  Het zal hier een verhoogd contrast zijn, maar blijkbaar is de vlek ook in het echt weer roder aan het worden.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
                    Heel fraai hoe je met beperkte data toch zo’n mooi filmpje kan destilleren.
                    Wat me opvalt op de kleuropname is de sterk oranje kleur van de rode vlek.
                    Het zal hier een verhoogd contrast zijn, maar blijkbaar is de vlek ook in het echt weer roder aan het worden.
                    Het contrast was inderdaad verhoogd maar de vlek is nog zichtbaar zonder, dit was een afbeelding die uit een van de stacks kwam.
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Kujc0ju.png views: 101 grootte: 163,3 KB id: 1451722

Commentaar

Origineel geplaatst door Leymtop Bekijk bericht
                      .... Werkt inderdaad prima
                      Mooi - ook het interpoleren doe ik in FIJI bv. in een stack kun je het aantal frames verhogen ('scale') en/of met een 'running Z-projector' opvolgende frames een beetje uitmiddelen, zodat vloeiender overgangen worden bereikt (is natuurlijk niet hetzelfde als 'morphing/warping').
                      Last bewerkt door Extrafocaal; 23-05-20, 12:11.

Commentaar

Mooi - ook het interpoleren doe ik in FIJI bv. in een stack kun je het aantal frames verhogen ('scale') en/of met een 'running Z-projector' opvolgende frames een beetje uitmiddelen, zodat vloiender overgangen worden bereikt (is natuurlijk niet hetzelfde als 'morphing/warping').
                        Ah okÚ, je hebt ook een programma dat DAIN heet wat met behulp van algoritmes echte nieuwe frames maakt: https://grisk.itch.io/dain-app maar het vereist wel veel rekenkracht van je PC'tje.

Commentaar

Bedankt voor de tip Peter. Het registreren in Fiji wil ik graag proberen maar dat lukt vooralsnog niet. Fiji gebruikte ik al dus alleen StackReg en TurboReg als plugin installeren. De zip files zijn uitgepakt en vanuit Fiji is via Install PlugIn verwezen naar de StackReg_.jar en TurboReg_.jar files met de melding dat ze ge´nstalleerd zijn. En dat lijkt te kloppen: de twee plugins staan nu binnen Fiji in de plugin lijst. Maar bij starten van de Stackreg plugin komt geen dialog box waar rigid body gekozen moet worden maar een diarree van foutmeldingen in een apart venster. Mijn vraag is of ik in het bovenstaande al iets fout heb gedaan. Zo niet dan is het iets specifieks op mijn laptop waar ik zelf naar op zoek moet gaan. B.v.d.

Commentaar

Origineel geplaatst door ReneW Bekijk bericht
                            Bedankt voor de tip Peter. Het registreren in Fiji wil ik graag proberen maar dat lukt vooralsnog niet. Fiji gebruikte ik al dus alleen StackReg en TurboReg als plugin installeren. De zip files zijn uitgepakt en vanuit Fiji is via Install PlugIn verwezen naar de StackReg_.jar en TurboReg_.jar files met de melding dat ze ge´nstalleerd zijn. En dat lijkt te kloppen: de twee plugins staan nu binnen Fiji in de plugin lijst. Maar bij starten van de Stackreg plugin komt geen dialog box waar rigid body gekozen moet worden maar een diarree van foutmeldingen in een apart venster. Mijn vraag is of ik in het bovenstaande al iets fout heb gedaan. Zo niet dan is het iets specifieks op mijn laptop waar ik zelf naar op zoek moet gaan. B.v.d.
                            Ik heb alleen biede jar files in de plugin folder gegooid en bij mij krijg ik wel gewoon een menu waar ik rigid body kan kiezen als ik stackreg klik vanuit plugin dropdown menu. Misschien helpt het als je Fiji en plugins opnieuw instaleert (want dan weet je of het aan je computer ligt of niet) ?

Commentaar

Hartelijk dank Leymtop voor je info. Daarmee weet ik dat het een lokaal probleem is en het niet te maken heeft met mijn installatie van de plugins.
                              Ik zal het eens op de desktop installeren en als dat werkt opnieuw op de laptop installeren.

Commentaar

Werken...
                              X