Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zon in H-alpha op 19 mei 2020

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zon in H-alpha op 19 mei 2020

Zowaar weer een nieuw actief gebiedje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: zon_19mei2020.jpg views: 120 grootte: 297,4 KB id: 1451381

Heel fraai!!
    Het mooie aan jouw foto vind ik die erg zwakke protuberans rechtsboven. Die zag ik gisteren ook met mijn 60 mm Lunt.
    Het is opvallend hoeveel van die zwakke uitbarstingen er de laatste tijd zijn. Ze zijn enkel zichtbaar als je met een zwarte doek over je hoofd waarneemt, en dan blijken ze soms behoorlijk uitgebreid te zijn, net zoals die op jouw foto.

Commentaar

Dankjewel Guus. Leuk dat jij de zon gisteren ook hebt bekeken en dat die zwakke prom jou ook opviel. Helemaal waar wat je zegt over het in behoorlijke getale voorkomen van die zwakkere protuberansen. Wat ik altijd doe is eerst even de rand van de zon op het beeldscherm rond gaan met een flinke overexposure (dat is dan weer het voordeel van digitaal ;-)) en dan blijken er veel meer kleine en soms ook uitgebreide protuberansen aanwezig te zijn, vaak ook plukjes materie los van het oppervlak. Fascinerend dat zonnetje van ons.

Commentaar

Klopt. Die losse plukjes vind ik altijd intrigerend. Net of er wolken boven de Zon hangen.
        (en dat is in feite ook zo, een losgekoppelde pluk waterstofgas).

Zomaar nieuwsgierig: met wat voor een apparatuur (telescoop en camera) is jouw foto genomen?

Commentaar

een first H-alpha light met mijn 600mm telelens, een experiment
          van voor naar achter:
          D-ERF - 600mm f/4 - 7nm H-alpha filter - 1,4x extender - Quark Chromosphere - PST elalon - ASI 174mm

Commentaar

Werken...
          X