Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnevlek AR 953 over 5 dagen / animated GIF uit 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnevlek AR 953 over 5 dagen / animated GIF uit 2007

Dit komt uit begin Mei 2007. Heb het toen ook hier gepost maar dat is niet meer zichtbaar.
    Ik had voor mijn 130/900mm Newton wat velletjes zonefilter folie gekocht en met karton en plakband een zonnefilter in elkaar geflanst.
    En ik ben nogal van het experimenteren met dingen en dacht dat ik iets unieks had bedacht (was uiteraard niet zo): 5 dagen achter elkaar om 17:00 uur foto's maken van zonnevlek AR 953 (oculair projectie in goedkope fotocamera) en daar dan een animated GIF van maken. Zo gezegd, zo gedaan: in Photoshop de geschoten plaatjes per dag manueel gestacked en met 1 of ander animated GIF programma'tje die stacks in elkaar laten overvloeien.
    Dacht toen echt even dat ik iets revolutionairs had bedacht wat dus niet zo was :p
    Maar toen, en nog steeds, trots dat ik dit gemaakt had met de beperkte en goedkope middelen die ik toen had.
    Het was toen ook nog een rare zonnevlek omdat het toen een minimum was, zie bv dit artikel: https://maas.museum/observations/200...e-days-indeed/

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: sunspot953_final.gif views: 0 grootte: 373,8 KB id: 1442805
    Meade LX65 203mm ACF Goto / TeleVue 2,5 x Powermate barlow / Baader 1,25" Neodymium maan- en Skyglowfilter / wordt de komende tijd uitgebreid

Terecht trots hoor. Dat je pas later merkt dat je niet de eerste was maakt het er niet minder om. ;-)
    Het geeft in ieder geval wel mooi de veranderingen weer die je over een paar dagen kan waarnemen.

Bij goede seeing kan je binnen een halfuurtje al veel zien veranderen!
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Mooi resultaat!

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
        Bij goede seeing kan je binnen een halfuurtje al veel zien veranderen!
        Ah, dat wist ik niet. Ben benieuwd, zit in de planning om ook een goed glasfilter aan te schaffen. Of een Coronado PST 0,5 Angstrom. De LX65 mount heeft de mogelijk om aan de zijkant nog een andere, kleine scope te plaatsen, die zou daar prima op z'n plaats zijn dan om de zon te volgen :-)
        Meade LX65 203mm ACF Goto / TeleVue 2,5 x Powermate barlow / Baader 1,25" Neodymium maan- en Skyglowfilter / wordt de komende tijd uitgebreid

Commentaar

Van glasfilters ben ik niet bijzonder gecharmeerd. Baader's solarfilm is optisch erg goed en absoluut niet meer te vergelijken met bv Mylar folie dat ooit populair was. Dan heb je ook nog Herschel wedges die vaak erg goed presteren. Voor voorbeelden van animaties die laten zien wat er binnen een halfuur of minder al verandert kan je hier wat van mijn opnames vinden. Het is een mix van witlicht en H-alpha materiaal.

Commentaar

Wat is het verschil tussen glas- en folie-filters dan?
            En echt onwijs mooie plaatjes en filmpjes heb je! Dat H-Alpha filter, ik neem aan dat dat in combi is met een zonnefilter? En zo ja, is dat dan als oculair filter of grote diameter direct achter zonnefilter?

Commentaar

Voor technische info over solarfilm kan je hier bij Baader het technische verhaal vinden.
              Ik ken eigenlijk niemand die met grote kijkers nog glasfilters gebruikt. Baader's astrosolar heeft zich alom bewezen en het is mechanisch ook verrassend sterk en makkelijk te verwerken als je zelf een filter wil maken.

H-alpha is een heel ander sport. Soms wordt een Coronado PST genomen waarvan delen in een grotere kijker gebouwd worden om een betere resolutie te bereiken. Je spreekt dan niet zomaar meer over een filter maar hebt een ERF, etalon en blockfilter nodig om de H-alpha lijn uit te filteren. Niet goedkoop allemaal maar het loont de moeite zoals sommigen op het forum al vaak hebben laten zien.

Commentaar

Okay, helemaal duidelijk en dank voor de uitleg. Even gezocht en lijkt inderdaad prima. Wel groot prijsverschil: een los A4-vel Baader ND5.0 kost ongeveer 25 euro en een geprepareerde, uitzettings vrije versie ongeveer 125 euro. AH well, ben weer een boel wijzer geworden

Commentaar

Zo'n vel mag zeker niet strak staan in de houder maar dat maakt het alleen maar makkelijker om zelf te maken. Het scheelt je al snel wat euro's die je aan een nuttig filter kan besteden.

Commentaar

Werken...
                  X