Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light van mijn Meade LX65 8" ACF GoTo: Venus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light van mijn Meade LX65 8" ACF GoTo: Venus

Gisteravond voor het eerst eens goed mijn nieuwe Meade LX65 8" ACF GoTo kunnen testen. En ik ben niet teleurgesteld De montering is steviger dan ik had gedacht en voor de maan en planeten is het prima te doen: object blijft goed in beeld. Voor langere belichtingstijden is het echter inderdaad niet goed maar dat was ik toch niet van plan. Ook Bahtinov masker voor het eerst van m'n leven gebruikt en dat maakt alles toch echt wel een stuk makkelijker.
    Maar ik heb nog geen planeten camera, dus lekker ouderwets mijn Sony FDR-AX53 videocamera gebruikt voor oculair projectie: camera bevestigd aan scope, ingezoomd in een 26 mm Super Plossl op Venus en hopen op het beste.
    Er was 1 opname van 10 seconden die er redelijk uitzag, dus die door RegiStax gehaald. Er was wel wat kleurverschuiving ddor de camera, dus in PS de kleurkanalen uitgelijnd en verder geen postwork. En zie hieronder het resultaat.
    Ik kan dus niet wachten totdat ik die Zwo ASI planeten camera heb, want als dit al op deze manier gedaan kan worden, dan moet het met een planeten camera er nog beter uitzien

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: first_light_venus.png views: 142 grootte: 78,1 KB id: 1442570
    Meade LX65 203mm ACF Goto / TeleVue 2,5 x Powermate barlow / Baader 1,25" Neodymium maan- en Skyglowfilter / wordt de komende tijd uitgebreid

Een mooie , heb em net nog staan bekijken met een 33 cm dobson en jammer dat de planeet in 'nevelen' gehuld is.
    Mvg Peter

Commentaar

Dank. Was ff klooien met de instelling van videocamera omdat Venus zo helder is. Uiteindelijk was de instelling voor AGC het beste: 0dB ruis en daardoor beeld donkerder.
      Meade LX65 203mm ACF Goto / TeleVue 2,5 x Powermate barlow / Baader 1,25" Neodymium maan- en Skyglowfilter / wordt de komende tijd uitgebreid

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja Bekijk bericht
        Er was wel wat kleurverschuiving ddor de camera, dus in PS de kleurkanalen uitgelijnd en verder geen postwork.
        Die kleurfout ontstaat door atmosferische dispersie, niet in je camera.

Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Mwoah, ik ben daar nog niet zo zeker van, Bert.
          Juist bij oculairprojectie ligt kleurfout erg voor de hand wanneer de camera niet helemaal haaks en axiaal geplaatst is en het object wat uit het midden staat. Je ziet het zo vaak bij dergelijke opnames van bv de Maan. Ik zeg hiermee niet dat er geen atmosferische dispersie mee zou spelen maar met de gunstige stand van Venus en de manier van fotograferen lijkt me dat niet de enige verklaring ;-)
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

In dit geval de kleurverschuiving 100% door camera. Zoals Neo aangaf stond de lens zeker weten niet haaks op het oculair. Gaat ook niet: de AX53 heeft optische beeldstabilisatie, m.a.w. de lens en chip zijn opgehangen in een 3-assig systeem en alles beweegt mee. Nu had ik dit uitgeschakeld maar het binnenwerk is delicaat en daar ga ik echt geen oculair tegenaan zetten. En ik heb wel een glasfilter voor bescherming maar is door veel opnames tijdens zeilen nou niet echt meer optimaal :-p
            Zeker weten ook dat er atmosferische storing was maar door de manier van opnemen Ún het wazige object, zou dit niet zichtbaar zijn. Als het de maan zou zijn geweest, dan wel: dan had ik een dubbele afwijking van atmosfeer en camera.
            Maar vanaf deze week niet meer van toepassing: er komt een ZwoASI 385 MC Color aan :-) En evt een ADC.

Commentaar

Werken...
            X