Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Venus 20 maart 2020 met een vraagje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Venus 20 maart 2020 met een vraagje

Vanavond eindelijk weer eens helder! Ik had al om 14u de telescoop buitengelegd om te koelen en toen de zon onder was kon ik hem mooi meteen gebruiken om Venus te schieten. Gebruikt materiaal: Intes 6" Mak op iOptron iEQ45 PRO, met ZWO ASI 120MC-S, 2x televue barlow en ZWO ADC. Gestackt met Autostakkert!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture 2020-03-20T19_26_54_g4_ap5_conv.jpg views: 311 grootte: 10,6 KB id: 1442439

Het valt me op dat er een klein beetje een randje omheen zit aan de helderdere kant. Is dit een focus-dingetje, heb ik mijn ADC nog niet helemaal 100% ingesteld of is het nog wat anders?
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Behalve het vage lichtere randje buiten Venus zie je ook zwakjes een donkerder randje aan de binnenkant, maar dan niet op dezelfde plek als het lichtere schilletje. Misschien was de kijker nog niet helemaal stabiel, een spoortje inwendige onrust en/of seeing. Als je een sterbeeldje zou hebben opgenomen dan had je waarschijnlijk een onregelmatige of onderbroken eerste diffractiering gezien. Bij planetaire opnames zie je dit wel vaker.
    Ondanks dat is het toch een prima opname ;-)
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dank je, Neo! Ik had toch gehoopt dat buiten chillen vanaf 2 uur 's middags wel voldoende zou zijn. Jammer. Volgende x beter
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Origineel geplaatst door oetie Bekijk bericht
        Dank je, Neo! Ik had toch gehoopt dat buiten chillen vanaf 2 uur 's middags wel voldoende zou zijn. Jammer. Volgende x beter
        Oetie, als de temperatuur aan het eind van de middag plots daalt, moet de kijker dat alsnog volgen. Het is natuurlijk een kleiner verschil in temperatuur dan wanneer je kijker van binnen komt, maar je kunt er alsnog last van hebben.

Ik vind het een geslaagde foto. Alleen de kleur; door een UV/IR cutoff filter??
        Sterren kijken in de stad | Bresser PN203 | SW 120/1000 refractor | Orion ED80 Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | Hanimex 10x50

Commentaar

Bij twijfel kan je altijd even uit focus draaien, dan zie je meestal aan het live camerabeeld heel goed wat er thermisch gaande is in je kijker, of met de lokale seeing. De donut kan je veel vertellen. Soms blijft de buitentemperatuur ook steeds maar verder dalen en zal je kijker daar achteraan blijven hobbelen zonder echt helemaal een evenwicht te bereiken - zoals SKIDS al opmerkt. Succes!

PS - het acclimatiseren geldt evenzeer voor de barlow & ADC... vooral met een Mak of een SCT heb je anders zo een warmtepluim in de baffle tube te pakken.
          Last bewerkt door Neo; 21-03-20, 11:20.

Commentaar

Bedankt voor de tips, heren! Volgende keer gooi ik ook de barlow/ADC op tijd naar buiten en let ik op de turbulentie in de donut.

Jan gaf me zondagavond nog advies om eens te kijken of ik met Registax met de deringing feature nog wat kon verbeteren en hoewel dat niet echt wat leek toe te voegen lukte het wel om de foto wat beter te krijgen met RS.

Click image for larger version  Name:	Capture 2020-03-20T19_26_54_g4_ap5RS2.jpg Views:	0 Size:	6.0 KB ID:	1442934

Jammer genoeg maakt de forumsoftware er een erg ruizig plaatje van. Vooral even doorklikken...
            Voeg bestanden toe
            Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Alle beetjes helpen, je kan je plaatjes ook opslaan als PNG, dan vermijd je die typische JPEG artefacten.

Commentaar

Misschien heb je hier nog wat aan: net even de foto gedownload en bekeken wat betreft kleur kanalen en het zijn eigenlijk 2 randjes. In het buitenste randje hebben rood en groen de overhand en daardoor is het binnenste randje blauw meer zichtbaar. Lijkt dus alsof R en G meer zijn verschoven en B minder. Alleen is het niet een echte verschuiving want Venus zelf is prima RGB uitgelijnd.
                Ik vermoed dus dat het aan de ADC ligt, ...

Edit: zie net dat wat ik beschreef al in de handleiding van de Zwo ADC staat. Dat wist ik dus niet dus mijn stukje verwijderd.
                Maar gezien wat ik zag op je foto, vermoed ik nog steeds dat het aan de ADC ligt.
                Last bewerkt door meegja; 27-03-20, 11:45. Reden: Overbodige, al bekende handelingen verwijderd.
                Ioptron CEM25EC / Meade LX65 8" f/10 ACF OTA / Optec Lepus Standard 0.62x reducer / Zwo ASI385MC

Commentaar

Bedankt voor de tip. Ik dacht dat ik de ADC goed had ingesteld maar blijkbaar dus niet.
                  Spuit 9 op zijn minst...

Commentaar

Werken...
                  X