Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeet C/2019 Y4 (ATLAS)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Komeet C/2019 Y4 (ATLAS)

Nu het eindelijk een ochtendje helder was eindelijk maar eens een poging gedaan om C/2019 Y4 (ATLAS) thuis te fotograferen.
    Ongelofelijk hoe snel dat ding helderder aan het worden is.
    Als'ie dit tempo nog een tijdje volhoudt (en niet uiteenvalt) dan zou dit misschien wel eens hele interessante verschijning kunnen gaan worden in april / begin mei.
    Maar goed, kometen kunnen je ook goed voor de gek houden dus voorlopig is het nog even afwachten...

Deze komeet heeft ongeveer dezelfde baan als de grote komeet van 1844 en is dus waarschijnlijk een fragment van hetzelfde oorspronkelijke object.
    Zie ook http://astro.vanbuitenen.nl/comet/2019Y4

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200303_C2019Y4.png views: 0 grootte: 3,36 MB id: 1441290
    03 Mar 2020, 02:46 UT (mid-exposure) - RC8 f/5.4 - Nikon D5300 - 19x180s.

Dank voor het (mede-)delen. Ziet er inderdaad al veelbelovend uit. Mocht het boven mijn stekkie ooit weer (zonder storende maan) helder worden, dan zal ik 'm zeker opzoeken.

Commentaar

Ha, eindelijk weer eens een komeet die echt helder kan worden! Er wordt zelfs magnitude 1 voorspeld in mei/juni. Dan nadert hij wel de zon, dus moeilijk waarneembaar. Inwoners van de Lage Landen moeten een paar weken eerder hun slag slaan.

De grote komeet van 1844 (Wilmot's comet, 1844III) werd vier dagen na het perihelium ontdekt en was ongeveer 5 weken zichtbaar met het blote oog.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Mijn automatische regressie van observaties kwam met mag -28 aanzetten voor perihelion, wat natuurlijk onzin is maar wel aangeeft dat de komeet momenteel heel erg snel helderder wordt. (Ik heb het in de code achter m'n website maar wat geknepen totdat we wat meer data hebben om geen valse hoop te geven)

Eigenlijk is een voorspelling op dit moment dus onmogelijk en elke poging die je tegenkomt is meer een gok dan op metingen gebaseerd.

Het is waarschijnlijk (ook dit is dus niet zeker) een kleiner fragment dan de komeet van 1844, dat zomaar ineens uit elkaar kan vallen of door zijn 'brandstof' heen kan zijn waardoor de trens ineens afzwakt. Maar als'ie het overleeft kon het ook best eens een spektakel worden.

Er verschijnt nu heel voorzichtig een flinterdun staartje. Stiekem hoop ik natuurlijk op een lange heldere staart eind mei, die boven de noordelijke horizon uitsteekt en voor de komeet uit opkomt. Zover komt het hoogstwaarschijnlijk niet, maar een mens mag hopen, toch?

Er gaan trouwens her en der oude afbeeldingen rond in verband met C/2019 Y4, maar de meeste zijn van de komeet van 1843 (die pal naast de zon nog zichtbaar was!) en niet van die van 1844 waar C/2019 Y4 zijn baan mee deelt.
        Last bewerkt door giddgvb; 13-03-20, 21:58.

Commentaar

Deze komeet ontwikkelt zich goed.

Ik probeerde hem vanavond op te zoeken en had weinig hoop dat ik hem al kon zien, want de voorspelde helderheid was "maar" 10m en op mijn lichtvervuilde waarneemplek kan ik neveltjes met die helderheid meestal niet zien in mijn 120 mm refractor.
          Tot mijn verrassing zag ik op de berekende plek in de Grote Beer wel een nevelig object (20h37m UT). Helaas alleen bij perifeer kijken. Ik twijfelde wel aan deze waarneming. Een grensgeval.

Een uur later (21h47m UT) keek ik nog een keer op die plek en toen was de nevel beter te zien en ook een beetje verschoven. Geen twijfel meer mogelijk.

Daarna heb ik ter vergelijking een paar Messier-objecten bekeken:
          M97 (Uilnevel) leek sterk op de komeet; iets helderder.
          M81 was ongeveer 3 magnituden helderder dan de komeet.
          M82 en M51 waren ongeveer 2 magnituden helderder dan de komeet.
          Wie de Uilnevel kan zien, kan deze komeet waarschijnlijk ook zien.
          De positie aan de hemel is nu ook gunstig: 's avonds in de buurt van het zenit. Niet ver van M81 en M82.

En hij kan nog veel helderder worden in de komende weken.
          De afstand tot de aarde is nu nog 1,13 AE en de afstand tot de zon is nog 1,81 AE.
          De kortste afstand tot de aarde zal bereikt worden op 23 mei (0,78 AE) en de kortste afstand tot de zon (0,253 AE) op 31 mei.

Laat de waarnemingen en foto's maar komen!

Kometen worden traditioneel in verband gebracht met onheil.
          Tegenwoordig worden er tientallen kometen per jaar ontdekt.
          Maar dit kan wel eens de klapper van het jaar worden. Het laat zich raden welke bijnaam deze komeet zal krijgen....

Commentaar

Hoe groot schatte je de corona ... ehm ... coma van de komeet? Even groot als de Uilnevel?
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
              Hoe groot schatte je de corona ... ehm ... coma van de komeet? Even groot als de Uilnevel?
              Wat kleiner dan de Uilnevel en even rond. Ik zag geen staart, maar op een donkere plek en/of met een grotere kijker kan al een staart te zien zijn.

Commentaar

Ik heb deze komeet afgelopen nacht van thuis kunnen fotograferen. Ik wou mijn setup eens testen met de asiair pro, maar dat ging vlekkenloos dus kon ik er meteen mee aan de slag.

Een kleine, maar duidelijke staart is al zichtbaar. Vrij makkelijk object, deze wordt interessant!

C11 edge, CEM60, asi 071mc, asiair pro

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: c:2019 Y4 ATLAS 30x60s c11 cem60 ddl.jpg views: 1101 grootte: 1,75 MB id: 1442110
                Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: c:2019 Y4 ATLAS 30x120s c11 cem60 ddl.jpg views: 1088 grootte: 1,96 MB id: 1442111
                Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Mooie vangst.
                  De kern is erg helder op deze foto's. Dat wijkt sterk af van de visuele indruk.
                  Ik zag de komeet gisteravond voor de tweede keer, maar meer dan een zwakke diffuse vlek was het niet. Ik zag geen kern.
                  Wie deze komeet met eigen ogen wil zien, moet (nu nog) een donkere plek opzoeken.
                  Over een paar weken kan het een spectaculair verschijnsel worden, als de voorspelling uitkomt.

Commentaar

Deze reeksen zijn 30x60 (boven) en 30x 120 seconden (onder). Wellicht toch nog net iets te veel om de kern niet uit te branden met deze setup.

Altijd een moeilijke evenwichtsoefening tussen guiding, seeing, eigenbeweging en het al dan niet gebruik van filters

Bij een komeet gaat het hem gelukkig iets meer over de staart, en die zag ik eerlijk gezegd nog niet zo heel uitgesproken voorbijkomen.
                    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60 - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Ik heb veel opnamen gezien de afgelopen weken, maar deze springt er toch wel uit.
                      Erg mooi, bedankt voor het delen.

Heb zelf de RC binnen gelaten en de avond besteed aan visuele waarnemingen. Ging al prima met een 13cm reflectortje. Wel groot en diffuus dus lastiger dan C/2017 T2 die veel compacter is, vond ik.

Ik zag wel iets verheldering in de kern met een 12" dobson, maar ogen zien vooral het groene licht terwijl de kern die op de foto's staat uit een breder spectrum kan putten.

Commentaar

Mooie foto, ik was gelijktijdig ook met deze komeet bezig.

Commentaar

Ook deze nacht kon ik ze vastleggen, deze keer in subs van 20 seconden en LPS filter. 100x20s, zelfde setup als gisteren.
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: c:2019 Y4 ATLAS 100x20s c11 cem60 ddl 180320.jpg views: 0 grootte: 556,2 KB id: 1442229

Commentaar

Eindelijk ook de gelegenheid deze komeet eens op te zoeken - met een Samyang 135mm telelens en Atik428EXm op een EQ1.
                            Voorlopig even een snelle bewerking op grond van een paar screen dumps (18 maart 2020 ca. 23h CET) - komeet linksonder, Bodestelsel rechtsboven.
                            Opname centrum (RA H:M:S, Dec D:M:S) = 09:42:02.507, +68:03:23.663. Oost boven, noord rechts.

MvG
                            Peter
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C2019Y4_20200318_PH1.jpg views: 1011 grootte: 157,6 KB id: 1442297

Commentaar

Er komen een paar heldere en koudere avonden/ nachten aan , valt deze komeet met de 20X60 verrekijker te doen ?

Commentaar

Werken...
                              X