Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

3D opnames van de maan

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

3D opnames van de maan

Beste Forumleden,

In september 2018 heb ik meerdere maanopnamen gemaakt om mozaïeken mee te maken. Omdat de maan op 1-9 en 30-9 vanwege libratie een andere orientatie had leek het mij een poging waard om eens twee opnames naast elkaar te plaatsen en te kijken of er diepte zou verschijnen.
    Ik heb eerst op basis van de maanafstand op het moment van opnames de maan even groot gemaakt (1888" versus 1919").
    Daarna heb ik beide mozaïeken op elkaar gelegd en de een geroteerd. Wat opviel was dat het onmogelijk bleek grote delen van de maan volledig op elkaar te leggen met een vast oriëntatiepunt.
    Daarom iedere keer een kleine uitsnede genomen met het rotatiepunt ongeveer in het midden.
    Daarna de opnames naast elkaar gezet en met contrast een opname vergelijkbaar gemaakt met de ander qua grijstinten.

Opnames zijn gemaakt bij ongeveer F/19 met de Klevtsov en ASI camera.
    Achtereenvolgens zien we Blancanus, Machinus, het trio Miller / Nasireddin / Huggins, en Tycho.

Het is verbazingwekkend dat het brein geen moeite lijkt te hebben er 3D van te maken.
    Kijk naar de witte lijn in het midden en probeer wat scheel te kijken.
    Er verschijnt een derde 3D afbeelding in het midden
    Met wat training kun je van boven naar beneden scrollen zonder je 3D blik kwijt te raken.

Met groet, Ruud

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3D_Blancanus.png views: 20 grootte: 222,1 KB id: 1439514

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3D_Machinus.png views: 17 grootte: 674,8 KB id: 1439516

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3D_Miller Nasireddin Huggins.png views: 16 grootte: 261,0 KB id: 1439517

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3D_Tycho.png views: 16 grootte: 177,0 KB id: 1439518
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door RZ63; 06-02-20, 23:12.
    296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Gaaf experiment Ruud! Leuk om met deze manier van kijken de maan als onderwerp te zien, het cross eyed stereo effect werkt ook heel goed bij je maanopnamen.

Commentaar

Heel gaaf!
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Beste Forumleden,

Omdat het brein het allemaal niet zo nauw lijkt te nemen een uitsnede uit beide maanmozaieken genomen die elkaar overlapten.
        Zelfde procedure, ongeveer het middelpunt van het overlapgebied als rotatiepunt genomen.
        Een maanmozaiek geroteerd tov. de ander.

Resultaat: op enige afstand van de maanrand zie ik 3D maar aan de rand niet.
        Dat is ook wel logisch, want daar ontbreekt eenzijdig informatie om er 3D van te kunnen maken.

Tevens een gif animatie bijgevoegd die laat zien hoezeer de maan vervormt als gevolg van libratie maar ik vermoed toch ook door het stackproces van meerdere panelen als zodanig. Het oppervlak lijkt te golven: stacken verwijdert ten dele seeing effecten maar seeing restanten over grotere paneel oppervlakten blijven zichtbaar.

Met groet, Ruud

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3D Mozaiek Forum schaling.png views: 235 grootte: 637,6 KB id: 1439538

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3D Mozaiek Libratie Forum schaling.gif views: 235 grootte: 1,67 MB id: 1439539

296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Commentaar

Origineel geplaatst door RZ63 Bekijk bericht
          .... probeer wat scheel te kijken.
          Fraaie opnamen en 3D effect is ook goed te zien - echter, ik krijg het beste 3D effect met parallelle visie, e.g. voor een goed effect bij scheel kijken lijken links en rechts verwisseld te moeten worden.

Bij grote afwijkingen, zoals in je laatste animatie, zou 'morphing' misschien kunnen helpen.

Commentaar

In de eerste reeks vond ik de witte deellijn nog erg storend om in de stereo mode te geraken met cross-eye vision. Als ik de beelden zonder witscheiding wat verder uit elkaar plaats dan lukt het me veel beter maar kost het moeite om de blik weer los te trekken uit het stereobeeld. Het perspectiefverschil is erg groot en vraagt blijkbaar nogal wat van je biologische GPU. Als ik de beelden met Photoshop Align qua perspectief gelijk maak (inderdaad een soort morphing) dan lukt het al een stuk beter om stereobeeld te zien.

Een erg leuk experiment trouwens, je kan het op veel onderwerpen toepassen ;-)
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Knap gedaan hoor.

Op mijn beeldscherm is de onderlinge afstand van de informatie in de twee opnames ruim 7 cm. Als die groter is dan de pupilafstand (ca. 62mm) dan wordt het lastig om een volledige derde (stereo) afbeelding tussen het linker en rechter plaatje te krijgen.
              Voor wie het niet lukt moet je het window met de plaatjes maar eens verkleinen zodat de onderlinge afstand op het scherm ca. 5 cm wordt, dan gaat het een stuk makkelijker (probeer naar oneindig te kijken). Zodra het derde beeld volledig is met het hoofd licht naar links-rechts roteren zodat de plaatjes perfect samenvallen en de optimale scherpte wordt verkregen.

Commentaar

Dank voor jullie commentaar:
                Extrafocaal
                Focusen op een punt achter het beeldscherm vind ik persoonlijker wat moeilijker om te doen. Als het lukt voelt het wel meer ontspannen voor de ogen. De techniek van morphing ken ik niet. Zo valt er altijd weer wat nieuws te leren.

Neo Stereo zien is blijkbaar niet voor iedereen even makkelijk. Mocht je wat willen plaatsen met mijn beelden op basis van Photoshop Align. Ga gerust je gang!

ReneW
                Lukt het niet dan is het beeld van verschillende afstanden bekijken misschien de gemakkelijke route om te komen tot 3D zien. Het hoofd roteren is inderdaad de manier om het meest scherpe 3D beeld te vinden. Het lukt mij om op die manier de mozaiek bijna volledig in 3D te zien.

Groet, Ruud

Commentaar

Origineel geplaatst door RZ63 Bekijk bericht
                  De techniek van morphing ken ik niet.
                  'Morphing' is het geleidelijk laten overgaan van één beeld in een ander. Daarbij wordt geprobeerd structuren welke in beide beelden overeenkomen dekkend te krijgen - de daarvoor benodigde transformatie wordt vaak m.b.v. triangulatie bereikt, waarbij de opnamen opgedeeld worden in driehoeken waarvan de hoekpunten samenvallen met de overeenkomende structuren. Je hebt dit vast wel eens gezien, b.v. twee verschillende gezichten welke in elkaar overvloeien - hierbij dienen b.v. haarlijn, oren, ogen, neuspunt, mondhoeken, kin als zulke overeenkomende structuren.

'Morphing' is eigenlijk een vorm van 'warping' waarbij naast structuur/vorm ook kleuren in elkaar overvloeien. Het omgekeerde is ook mogelijk, i.e. 'unwarping', waarbij een opname zo getransformeerd wordt dat deze dekkend wordt met een vergelijkbare opname welke als referentie (target) dient.

Bijgaand voorbeelden van 'morphing' en 'unwarping' van de twee beelden in je animatie. Tenslotte, aan de hand van de morph de rotatieas bepaald en de opname overeenkomstig gedraaid, e.g. de as verticaal gezet - we zien tenslotte diepte het horizontale vlak - en een rood/cyaan anaglyph gemaakt. (Alles met FIJI en PS)

Tenslotte, je opnamen zijn erg fraai en mooi identiek bewerkt - alle lof.

MvG,
                  Peter
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Morph_PH1.gif views: 0 grootte: 2,29 MB id: 1439970
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: UnWarp_PH2.gif views: 0 grootte: 489,5 KB id: 1439971Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Anaglyph_PH4.gif views: 0 grootte: 1,59 MB id: 1439972

Commentaar

Wat voor brilletje gebruik je voor het bekijken van die rood-blauwe plaatjes? Zelf maak ik gebruik van een goedkope Google Cardboard bril voor het kijken met parallelle visie.
                    TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Peter
                      Hele interessante animaties. Blijkbaar is het mogelijk om met slechts 2 eindbeelden alle tussenliggende beelden te reconstrueren. Valt nu ook iets te zeggen welke beweging we nu uiteindelijk zien? Is het libratie of kijken we hier naar een artificiele beweging die het gevolg is van het punt waarmee de oorspronkelijke beelden op elkaar zijn gelegd. Dat punt had ook een ander punt kunnen zijn.

Groet, Ruud

Commentaar

Naar mijn idee zien we het gecombineerde effect van zowel libratie als een kunstmatige afwijking die door allerlei oorzaken kan ontstaan. Dat effect van rotatie bij uitlijnen merk ik al binnen een enkele reeks opnames op als je een animatie van de voortschrijdende terminator maakt. Een kleine afwijking van de poolas kan ook al gauw tot beeldveldrotatie leiden.
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ik sluit me aan bij Neo.
                          De 'deformatie map' (zie bijlage; de transformaties nodig om beide beelden dekkend te krijgen) ziet er ook wat merkwaardig uit - wanneer een eenvoudige rotatie over één of twee assen zou hebben plaatsgevonden dan hadden de pijltjes over het oppervlakte wel meer een zelfde richting en draaiing laten zien (lengte en richting zelf hangt uiteraard wel af hoe de opnamen initieel over elkaar gelegd worden).

Overigens de brilletjes die ik heb om anaglyphen te bekijken zijn inderdaad van die goedkope kartonnen met rood/groen of rood/cyaan gelatine filtertjes - je kunt ook gewoon een rood en groenfilter uit je RGB filterset nemen - rood voor het linker oog).

MvG,
                          Peter
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DeformationField_PH3.jpg views: 48 grootte: 843,5 KB id: 1440234

Commentaar

Werken...
                          X