Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mercurius op 30 november 2019

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mercurius op 30 november 2019

Hallo,
    Hierbij enkele recente Mercuriusopnamen van 30 november 2019. De opnamen werden gemaakt op verschillende tijdstippen omstreeks 50 minuten na zonsopkomst bij zeer goede seeing voor de nog lage planeethoogte van 21° boven de oostelijke horizon. Celestron 14", Ir filter, ADC en webcam ASI 290MM.
    Groeten.
    Leo Aerts
    Voeg bestanden toe

Mooie foto's super

Commentaar

Unieke opname, dit zie je maar zelden op forum’s. Top Leo
      Groet, Gerrit

Commentaar

Heel mooi
        Nog nooit details gezien op Mercurius op amateuropnamen.
        Mijn telescoop is het mooist in het donker...

Commentaar

Knap om Mercurius vast te leggen zo vlakbij de zon.

Zijn de details op de foto echt oppervlaktedetails? Dat heb ik idd nog niet eerder gezien, volgens mij.
          Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door gerrit hiemstra Bekijk bericht
            Unieke opname, dit zie je maar zelden op forum’s. Top Leo
            Groet, Gerrit
            Alle nodige puzzelstukken vielen die ochtend net op de goede plaats : de planeet in haar grootste elongatie, de ochtendhemel was mooi helder en de seeing erg goed voor de lage hoogten waarop de planeet zich bevond. De beste resulaten werden bekomen op het einde van de webcamsessie toen de planeet zich 21° hoog bevond en de seeing gedurende een 15tal minuten erg goed was. Al die omstandigheden heb je écht nodig om succes te boeken en dat was nu net het geval. Ik zal je maar niet alle pogingen uit het verleden meedelen die steeds slecht afliepen wat niet verwonderlijk is met deze erg moeilijk te fotograferen planeet, zeker in hoge resolutie mode.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
              Knap om Mercurius vast te leggen zo vlakbij de zon.

Zijn de details op de foto echt oppervlaktedetails? Dat heb ik idd nog niet eerder gezien, volgens mij.
              De albedoformaties op de foto zijn inderdaad echt. Neem de Messenger Mercurius kaart erbij en vergelijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door hansweijers Bekijk bericht
                Heel mooi
                Nog nooit details gezien op Mercurius op amateuropnamen.
                Toch bestaan er vergelijkbare resultaten, gemaakt met een C11 : Google eens John Boudreau Mercurius en zoek verder onder afbeeldingen.

Commentaar

Beste Leo,

Prima opname die tot vergelijking met een oppervlaktekaart uitnodigd.

Probeer het in het voorjaar eens overdag. Met Ir filter zijn prima opnames te maken en dan heb je minder last van de lage hoogte.

Groet, Ruud
                  296mm F9,3 Klevtsov/G42 Observatory+/ASI120MM-S/PierroAstro ADC/2" Televue Powermates/SX USB 2" filterwiel/Astronomik IrRGB/ATIK460EXm/H-alpha 7nm/SX OAG/DMK618/CCDT67

Commentaar

Werken...
                  X