Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

H-alpha met de 7 inch Intes, beeld plus animatie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

H-alpha met de 7 inch Intes, beeld plus animatie

De 150mm Skywatcher heeft afgedaan als H-alpha kijker. Definitief overgestapt op de 7 inch Intes. Nu nog met een 160mm D-Erf, dus maak nog geen gebruik van de volledige opening van de kijker. Veel makkelijker te hanteren dan de SW, maar ook meer reflecties. Inmiddels begin ik ze iets meer onder controle te krijgen. De opstelling is nu als volgt:
    160mm D-Erf
    Intes M703
    1,25 inch Baader 35nm H-alpha filter
    PST etalon
    2 inch Beloptik UV/IR cut
    ASI290MM

Vanochtend voor het werk nog even een kwartiertje gefilmd, weinig spectaculair gebied, maar ik wilde proberen om zowel de protuberans als de zon zelf in 1 beeld te vangen. Zie hier het resultaat. Bewerkt in IMPPG en PS, animatie is opgebouwd uit 30 beelden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Animatie_09092019_zon_Intes7inch.gif views: 0 grootte: 1,62 MB id: 1427905

[edit] Op de een of andere manier lijkt de resolutie lager dan op Astrobin, daarom deze link:

En twee voorbeelden van vorige week, met en zonder kleur. Zelfde opstelling.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 11_32_28_l3_ap2577_imppg2PS_defzw.png views: 0 grootte: 2,75 MB id: 1427909

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 11_32_28_l3_ap2577_imppg2PS_defkl.png views: 0 grootte: 4,06 MB id: 1427907

Dank voor het kijken! Bart
    Last bewerkt door bart1805; 09-09-19, 23:05.
    150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Zeer fijne details.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Gaaf zeg!
      Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Mooi hoor! Jammer van de lage zonneactiviteit ik denk dat je nog veel mooie foto's gaat maken hiermee!
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Prachtig! hier zie je toch wel de optische kwaliteit van de Intes. Wat een details in dat vachtje.
          En proficiat met je (eerste?) fraaie animatie. Dat gaat nog wat worden richting het volgende maximum.

Onvoorstelbaar hoe mooi je prom, vachtje en zonoppervlak uit een opname kunt halen. Dat is met mijn Quark op de SW150 onmogelijk. Misschien heeft dat met de bandbreedte te maken, ik weet het niet. Daar zou ik wel drie verschillende belichtingen voor nodig hebben en dan is het nog onmogelijk om zo'n mooie balans tussen de drie gebieden te krijgen.
          Dit is een setup die je moet koesteren. Benieuwd of je straks met volle opening nog verbetering gaat zien. Bijkomend voordeel is een nog snellere sluitertijd.

Commentaar

Dank!
            Rene: veel komt pas naar boven na de bewerking. Dus lang leve die programma's! Zie hier een voorbeeld van een beeld uit de animatie zoals het uit AS rolt:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: VoorbeeldAS.png views: 114 grootte: 1,39 MB id: 1428048
            150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Erg mooi Bart. De motion loopt vrij traag in de animatie, misschien had je iets langere intervallen kunnen nemen en daarmee nog wat betere frames er uit kunnen stapelen maar dat blijft altijd een kwestie van uitproberen waar de beste balans ligt. Een spoortje Newtonian rings is er ook nog te zien ondanks polarisatiefilters neem ik aan. Had je ook al een wedge prism geprobeerd?
              De stills zijn mooi scherp met fijne details in de spicules. So far so good met deze mod!
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dank Theo! Die ringen zijn inderdaad vooral in de animatie te zien, of zie je ze ook in de enkele beelden? Waren me bij deze camera en zonder gebruik van een barlow nog niet opgevallen. Geen polarisatiefilter gebruikt, er zat maar 1 etalon in de trein. Voor een wedge is nu geen ruimte. Dan moet ik het Lunt BF ombouwen tot een straight through.
                Dit weekend eens proberen met een kleiner Coronado BF, die kan ik eenvoudig ombouwen en dan eens met het wedge prisma gebruiken.
                Traagheid snap ik. En in de bewerking op zich valt ook nog te winnen. Heb gisteren het knopje gevonden waarmee ik bewerkingen in PS "op kan nemen" zodat ik niet 30x hetzelfde moet doen. Het bewerken kan nu dus een stuk sneller......

Commentaar

Als ze heel zwak zijn dan vallen ze niet gauw op in een stilstaand beeld, in een animatie des te meer als ze per frame ook een beetje van plaats veranderen. Mijn wedge prism is weinig meer dan een enkel wedge-elementje dat in het nosepiece van de camera is geschoven. Het is weinig flexibel qua instellingen maar kost nog geen mm extra bouwlengte. Het werkt wel erg goed. Misschien kan je ook ergens een plekje vinden om eens te proberen.

Je doelt op 'actions' in Photoshop? ;-)
                  Het anti-RSI knopje. Het kan je veel werk besparen hoewel het desondanks veel gedoe is om een animatie vanaf de ruwe opnames weer helemaal opnieuw en anders in elkaar te steken als je achteraf niet helemaal tevreden bent. De onderlinge frame helderheid egaliseren is ook al zoiets...
                  Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                  (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Hier zie je een ruwe stack van een avi opgenomen bij neutrale gamma, onbewerkt. Om het vachtje zichtbaar te krijgen, ongeveer zoals in jouw voorbeeld, wordt de zon ernstig overbelicht. Maar ik snap wel dat er veel naar boven is te halen uit de donkere krochten van de 16bit AS file.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 101024_AS_P20.jpg views: 95 grootte: 48,6 KB id: 1428094

Commentaar

Erg mooi geworden, ik zou zeggen missie geslaagd.
                      RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Commentaar

Zeer fraaie opname en animatie! Geslaagd!
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                        X