Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus op 30 augustus 2019

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus op 30 augustus 2019

Hallo,
    Hierbij een recente Saturnusopname, met manen, dd. 30 augustus 2019. Celestron 11", RGB Ir Baader filters, ADC, webcam ASI 290MM. Culminatiehoogte 17°.
    Groeten.
    Leo Aerts
    Voeg bestanden toe

Schitterende opname. Ik ben onder de indruk!
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
      Schitterende opname. Ik ben onder de indruk!
      Met dank aan Murphy, want die heb je wel degelijk nodig op deze lage culminatiehoogten.

Commentaar

Ik vind de kleuren heel goed, net zoals je het visueel door een telescoop ziet. Ik heb al heel wat fletse foto's van Saturnus zien passeren.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hoppa, mooi!!
          GSO 12" Dobson,lui krukje en een flesje Hertog Jan.

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke Bekijk bericht
            Ik vind de kleuren heel goed, net zoals je het visueel door een telescoop ziet. Ik heb al heel wat fletse foto's van Saturnus zien passeren.
            Ik probeer de kleurtjes steeds aan te passen zoals ik de planeet, bij sterke vergrotingen (+350x en meer), visueel ervaar.

Commentaar

Heb je de maantjes er met een aparte film in gezet? Of krijg je dat echt tegelijkertijd zo? Dan ben ik onder de indruk dat Saturnus niet overbelicht is!

En helemaal eens; een hele warme Saturnus! Ook al houd ik persoonlijk wel van Saturnus als ijskoningin. Voor mij os Jupiter altijd iets meer de warmere koning van het zonnestelsel :-)
              Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Prachtig! Precies de kleuren die ik ook zie. Saturnus is ook duidelijk minder gevoelig voor de seeing als Jupiter.
                Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

En Titan is zichtbaar groter dan de overige maantjes!
                  Ik herinner me dat de kleur van Titan visueel meer zalmroze is. Kan dat aan jouw bewerking liggen dat de roze tint wordt weggefilterd?
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
                    Heb je de maantjes er met een aparte film in gezet? Of krijg je dat echt tegelijkertijd zo? Dan ben ik onder de indruk dat Saturnus niet overbelicht is!

En helemaal eens; een hele warme Saturnus! Ook al houd ik persoonlijk wel van Saturnus als ijskoningin. Voor mij os Jupiter altijd iets meer de warmere koning van het zonnestelsel :-)
                    Maantjes zijn er wel degelijk met een aparte opname opname bijgenomen. Maantjes en planeet in één opname correct belichten in een onmogelijkheid. Vandaar.

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
                      En Titan is zichtbaar groter dan de overige maantjes!
                      Ik herinner me dat de kleur van Titan visueel meer zalmroze is. Kan dat aan jouw bewerking liggen dat de roze tint wordt weggefilterd?
                      Kleuren kan ja alleen maar duidelijk waarnemen met een zo groot mogelijke telescoop. Je gaat in je telescoop nooit Titan als een kleurig bolletje zien maar altijd als een grijzig 'kogeltje' en hiervoor moest je erg flink vergroten en goede seeing hebben. Bij vergrotingen bedoel ik hier niet in de range van 200x tot 400x maar wel vergrotingen van 650x tot bv. 850x en daar heb je nu eenmaal een grote amateurtelescoop, mét goede optiek voor nodig.

Commentaar

Werken...
                      X