Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

samenstand Venus-Mars 24 augustus 2019

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

samenstand Venus-Mars 24 augustus 2019

althans een poging daartoe...... (sorry voor de ietwat misleidende titel)
    Vandaag staan Venus en Mars bijzonder dicht bij elkaar (17,4 boogminuten) maar ook dicht bij de Zon (~3 graden) en dus onzichtbaar.
    Maar zo vroeg ik me af, zou Venus met de Quark (H-alpha, ~0,5 Angstrom) zichtbaar zijn bij daglicht met een lange exposure. De kans leek me erg klein maar niet geschoten is altijd mis dus werd een oud 135mm lensje van stal gehaald en een houtje-touwtje (letterlijk!) setup in elkaar geflanst. Nooit eerder werd de Quark voorzien van zo'n kort brandpunt. Het gaf een aardige full-disk met zowaar Ha details op het oppervlak en ook enkele kleine protuberansen waren zichtbaar.
    Echter wat ik ook probeerde met de belichting, geen Venus in beeld te krijgen. Ampglow en meer van dat soort ellende maakte het onmogelijk om langer dan 10s te belichten bij max. gain. Duidelijk dus onvoldoende exposure. Misschien had bijna iedereen me kunnen vertellen dat het zo smalbandig nooit ging lukken maar nu weet ik het uit eigen ervaring :-)
    De full-disk optie is wel een aardige spin-off maar wil ik er vaker gebruik van maken moet de setup wel wat robuuster worden ;-)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: map.jpg views: 0 grootte: 87,7 KB id: 1426065

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: setup.jpg views: 0 grootte: 216,3 KB id: 1426066

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: fulldisk_24aug19.jpg views: 0 grootte: 259,1 KB id: 1426067

Mag -26 of Mag -4 scheelt wel een slokje op de borrel natuurlijk.
    Met een IR-filter had ik je meer kans gegeven, dat geeft een goed contrast met de blauwe hemel en dan mooi in de schaduw van je huis zodat de zon net buiten beeld valt.

Mooie opstelling, de full disk ziet er erg goed uit
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Dank Theo. Ja, het helderheidsverschil is enorm.
      Ik zou nog even kunnen proberen met het 742 nm clip-in filter met 600mm telelens maar ik verwacht dat de boel al te snel overbelicht zal zijn.

Grappig wat zo'n klein lensje dan toch nog in Ha laat zien. Het plaatje is iets verkleind (~80%). Van de prom opnames heb ik niet veel kunnen bakken. O.a. teveel 'glow' rond de rand mogelijk van reflecties.

Commentaar

Met de 6D en 600 mm heb je heel wat beeldveld. Maar met ca 3 graden piept de zon bijna in je opname. Erg tricky...
        Ik geloof het van de samenstand ook zonder de opname wel ;-)

Commentaar

Ik heb het toch even geprobeerd, met de 40D mod en 600 mm.
          Tricky was het zeker maar een beetje risico durf ik wel te nemen (er is hier al meer gesneuveld ;-)). Het bleek een zinloze exercitie. Bij 1/50s f/6.3 400iso was juist geen sprake van overbelichting (met de zon net buiten beeld) maar onvoldoende om Venus zichtbaar te krijgen.
          Het maximaal bereikbare zou inderdaad een lichtpuntje in een verder leeg beeldveld zijn geweest (met stiekem de hoop dat ook Mars nog te doen was ha ha) :-) Ik geloof nu ook wel dat het planetarium programma klopt ;-)

Commentaar

Mercurius is me overdag wel eens gelukt op 7 graden van de zon.
            Op nul graden gaat het opeens een heel stuk makkelijker, maar dan ben je toch al helemaal opgetuigd en gewapend voor een volle zon in je kijkert.

Misschien kan je eens wat oefenen met een royalere samenstand overdag die wat minder riskant is. De Goto van je montering scheelt al veel in het vinden van de stipjes. Het contrast zal ook beter zijn, verder van de zon vandaan.

Commentaar

Mercurius op 7 graden dat vind ik knap hoor.
              Goeie tip om zoiets nog eens te proberen bij een planeet ietsje verder van de zon vandaan. Ik kwam nu juist op het idee door de korte afstand tot de zon (makkelijk te vinden). De goto krijg ik alleen goed met een drie of meer sterren alignment. Dat zou kunnen door dat de avond van tevoren te doen en de montering een nachtje te laten doorhalen.
              14 september staat Mercurius dicht bij Venus (17') en op ca. 8 graden van de Zon...........

Commentaar

Toen had ik nog de Meade 127 apo en een extra lange gebaffelde dauwkap ervoor gemaakt om instraling zo veel mogelijk in de kiem te smoren. De montering heeft toen ook een nachtje buiten gestaan. Je kijkt dan overdag nog vlot over zo'n stipje heen als de hemel zo helder is. Ik heb geloof ik een 685 nm IR filter op het oculair gehad.

14 september lijkt een mooie gelegenheid.

Commentaar

Werken...
                X